• Mammatilltretroll

Mycket blåmärken på benen på 6åring - något att oroa sig för?

Min 6 åring har senaste 1½ åren haft ganska lätt att få blåmärken. Nu senaste halvåret har det blivit ännu värre och jag kan inte förstå var och när hon får dessa...

Det är bara på smalbenen och ibland något enstaka på låren.
    De minsta är som en vuxen persons tumnagel ungefär och de största som drygt en 5krona.

Hon var inlagd på sjukhus då hon fick en kraftig virusinfektion i början av hösten och då gjordes lungröntgen och massa blodprover som alla var normala..

Hon är inte speciellt trött eller så.
    Klagar ibland på ont i kroppen, men inte värre än att hon orkar leka vilt om dagarna..

Borde jag gå till en barnläkare med henne och vad för prover bör de ta?

Mamma till MEJA född 050314 och JUNI född 061126
  • Svar på tråden Mycket blåmärken på benen på 6åring - något att oroa sig för?
  • crazy mom

Det är säkert väldigt olika hur känsliga barn är för att få blåmärken. Min sexåring är ganska vild och leker mycket,hoppar och härjar.  Det innebär också blåmärken på benen. 

Ang ont i kroppen så växer dom ju en del och kan få växtvärk. Du skriver juockså att hon leker mycket. Är du ändå orolig så ska du såklart kontakta barnmottagningen =)

• Polly

Mina flickor har alltid jätte mycket blåmärken på just nedre delen av benen. Tror vi räknade till ca 15 en gång. Barn slår sig, jag tror inte du behöver orora dig.

• mammatilltvå

Om det inte är någon annanstans på kroppen så behöver du inte oroa dig. Vår dotter är också 6 år, hon har alltid massa blåmärken på benen hon med, hon har även lätt att få på andra ställen. Vissa får det lättare bara! Har hon ljust pigment?? Det har vår dotter!

• JA77

Ta mitt svar på rätt sätt nu:

Vissa blodcancertyper kan debutera med blåmärken. Blodprover kan ge svar på om det är "fel" på blodkropparna. Andra sjukdomar man kan hitta är om barnet har en större blödningsbenägenhet. Det behöver inte vara något farligt, men knappast skadligt att kolla upp? Att proverna var bra i höstas är tyvärr ingen garanti.

/sjuksköterska

• vivexa
    JA77 skrev 2011-04-23 11:02:39 följande:
    Ta mitt svar på rätt sätt nu:

Vissa blodcancertyper kan debutera med blåmärken. Blodprover kan ge svar på om det är "fel" på blodkropparna. Andra sjukdomar man kan hitta är om barnet har en större blödningsbenägenhet. Det behöver inte vara något farligt, men knappast skadligt att kolla upp? Att proverna var bra i höstas är tyvärr ingen garanti.

/sjuksköterska
    Visst är det så, men blåmärkena ser inte "normala" ut i de fallen, de är stora, ofta i starka färger, kan även kännas knöliga vid beröring och man får ofta även petekier (små blodbristningar under huden). Bara små blåmärken (typ 5-krona som TS beskriver) på benen skulle inte jag oroa mig för.
  • Millicent

Hur har det gått TS?

Justina2 - min dotter insjuknade i akut leukemi och hade då normalstora men många blåmärken på benen. Inga peteckier.

• Mammatilltretroll
    Millicent skrev 2011-05-24 20:58:36 följande:

Hur har det gått TS?

Justina2 - min dotter insjuknade i akut leukemi och hade då normalstora men många blåmärken på benen. Inga peteckier.

Stackars er :(

Hur många blåmärken hade hon och hade hon fler symptom?
    Upptäcktes leukemin direkt via blodprov?

• Millicent
    Mammatilltretroll skrev 2011-05-24 23:26:48 följande:

Stackars er :(

Hur många blåmärken hade hon och hade hon fler symptom?
    Upptäcktes leukemin direkt via blodprov?

Jo, det är en jobbig resa

Insjuknandet tog några månader och såg ut ungefär så här - blåmärken på benen, sen trötthet, värk i benen och tillslut näsblödningar. Blodprov visade brist på alla sorters blodkroppar så då togs benmärgsprov som visade leukemi.
  • vivexa
    Millicent skrev 2011-05-24 20:58:36 följande:

Hur har det gått TS?

Hoppas verkligen att din dotter mår bättre och kan få bra behandling!

Jag var inte tydlig i det jag skrev, det jag tänkte på var att TS barn hade haft många men små blåmärken i 1,5 år, på så lång tid borde det ha det märkts om det låg något mer bakom.
  • Mammatilltretroll

Livar upp en gammal tråd..
    Blåmärkena kommer och går..
    Just nu har hon typ 10 stycken, på benen och några på nedre delen av ryggen.

Jag får lätt blåmärken själv och har blivit bättre sen jag började medicinera mot b12 brist, järnbrist och dvitamin brist..
    Funderar om hon också kan ha brist..?

• Mari80

Min flicka är 7 år å har också mkt blåmärken mest på benen å ryggen! Förra veckan hittade jag petikier på skulderbladet! För fyra veckor sen fick hon en blödning i ena ögat som inte försvann förrän efter två veckor! Hon äter även jätte dåligt å har minskat lite i vikt (men hon har alltid varit liten i maten) Hon är för övrigt pigg å glad! Men efter att ha läst tråden börjar jag fundera på om man inte ska kolla upp det.

• Analoga

TS: Du tror inte att det är vanliga blåmärken då?  Du skriver ju även att hon leker vilt...

Du ska se min 7-årings ben, spec smalbenen, mycket blåmärken. Men så är hon väldigt aktiv oxå, så det är väl lätt hänt att de får blåmärken... 

• vivexa
    Mari80 skrev 2011-12-03 18:55:02 följande:
    Min flicka är 7 år å har också mkt blåmärken mest på benen å ryggen! Förra veckan hittade jag petikier på skulderbladet! För fyra veckor sen fick hon en blödning i ena ögat som inte försvann förrän efter två veckor! Hon äter även jätte dåligt å har minskat lite i vikt (men hon har alltid varit liten i maten) Hon är för övrigt pigg å glad! Men efter att ha läst tråden börjar jag fundera på om man inte ska kolla upp det.
    Jag tycker att du ska låte en läkare kolla upp henne. Det behöver inte vara något allvarligt men en blödning i ögat tycker jag ändå att en läkare ska uttala sig om...
Svar på tråden Mycket blåmärken på benen på 6åring - något att oroa sig för?