Inlägg från: vivexa |Visa alla inlägg
  • vivexa

Mycket blåmärken på benen på 6åring - något att oroa sig för?

JA77 skrev 2011-04-23 11:02:39 följande:
    Ta mitt svar på rätt sätt nu:

Vissa blodcancertyper kan debutera med blåmärken. Blodprover kan ge svar på om det är "fel" på blodkropparna. Andra sjukdomar man kan hitta är om barnet har en större blödningsbenägenhet. Det behöver inte vara något farligt, men knappast skadligt att kolla upp? Att proverna var bra i höstas är tyvärr ingen garanti.

/sjuksköterska
    Visst är det så, men blåmärkena ser inte "normala" ut i de fallen, de är stora, ofta i starka färger, kan även kännas knöliga vid beröring och man får ofta även petekier (små blodbristningar under huden). Bara små blåmärken (typ 5-krona som TS beskriver) på benen skulle inte jag oroa mig för.
  • vivexa
    Millicent skrev 2011-05-24 20:58:36 följande:

Hur har det gått TS?

Justina2 - min dotter insjuknade i akut leukemi och hade då normalstora men många blåmärken på benen. Inga peteckier.

Hoppas verkligen att din dotter mår bättre och kan få bra behandling!

Jag var inte tydlig i det jag skrev, det jag tänkte på var att TS barn hade haft många men små blåmärken i 1,5 år, på så lång tid borde det ha det märkts om det låg något mer bakom.
  • vivexa
    Mari80 skrev 2011-12-03 18:55:02 följande:
    Min flicka är 7 år å har också mkt blåmärken mest på benen å ryggen! Förra veckan hittade jag petikier på skulderbladet! För fyra veckor sen fick hon en blödning i ena ögat som inte försvann förrän efter två veckor! Hon äter även jätte dåligt å har minskat lite i vikt (men hon har alltid varit liten i maten) Hon är för övrigt pigg å glad! Men efter att ha läst tråden börjar jag fundera på om man inte ska kolla upp det.
    Jag tycker att du ska låte en läkare kolla upp henne. Det behöver inte vara något allvarligt men en blödning i ögat tycker jag ändå att en läkare ska uttala sig om...
Svar på tråden Mycket blåmärken på benen på 6åring - något att oroa sig för?