• Idacha

När sluta med välling

Ni som har barn som druckit välling.. När är det dags att sluta. Har en vällingälskande dotter på tre år. Hon dricker 200 ml innan läggdags och 200 ml direkt när hon vaknar. Vi tog bort kvällsvällingen ett tag för att se om hon skulle äta middag bättre då, men det ända som hände var att hon vid varje läggning började efterfråga mjölk, skorpor, smörgås etc.

Tänker dock att snart är det väl dags att ta tag i det på allvar.. Eller?

Hon är absolut inget underviktigt barn, men hon är dålig på att äta "mat". Äter mer än gärna frukt, yoghurt, smörgås, småplock... men inte gärna lagad mat som man äter sittandes still vid matbordet. Har egentligen aldrig gillat mat... Tänker att hon kanske skulle äta bättre om hon inte drack välling. Bävar dock för invänjningsfasen då jag tror att hon kommer att vara supergnällig.. Suck, hur ska jag göra.. Kanske kan vänta till sommarsemestern när man har mer tid och ork... JA, vad säger ni?

• Svar på tråden När sluta med välling
  • CoolJen

Sluta när barnet inte vill ha välling längre. Sålänge hon äter som vanligt så varför ta bort vällingen bara för att?

• Pumpkin

Varför sluta?

Däremot kan man ju byta ut flaskan mot en mugg när barnet är så gammalt.

• strojes

Eftersom hon är dålig på att äta vanlig mat bör ni kanske dra ner på vällingmängden så hon får in bättre vanor. Kanske börja med att ta bort morgonflaskan och ge gröt eller yoghurt med müssli och smörgås till frukost.

Välling är ju annars något man kan dricka hela livet men det ska ju inte ersätta vanlig mat.

Starta din egen medlemsgrupp. www.familjeliv.se/Start/1.1093405
  • CoolJen

Min son (snart 6 år) frågade för någon dag sen -Varför gillar jag välling mamma? Det är ju bara bebisar som gillar välling...

Mitt svar- Det är föräldrarna som slutar att ge barnet välling oftast även fast barnet fortfarande gillar och vill ha välling

bara en parantes...

• Maglan

Jag har samma här, dotter har fram tills nu ätit välling morgon och kväll, hon blir tre i april. Vi hat helt enkelt tagit bort den och ersatt med riktig frukost och kvällsfika i stället. När hon frågat efter välling på kvällen förklarar vi bara att hon är stortjej nu och äter kvällsfika, för det är på kvällen hon frågar. Hon äter också dåligt med mat över lag, och hon är normalviktig. Än har vi dock inte märkt att hon äter mer mat...

• Amandamamman

Våran tjej som blir 5 på fredag dricker välling till frukost och det får hon göra så länge hon själv vill, ibland tar hon även en smörgås men det är väldigt ovanligt. Hon får äta frukostvällingen så länge hon själv vill. Det är ganska smidigt stressiga mornar Vällingen behöver man aldrig tjata om.

• ladysoul77

Vår 3,5-åring dricker fortfarande välling morgon och kväll. Hon är som din dotter, äter dåligt.. Jag ser det som att det är hennes enda chans att få i sig något på morgonen. Det tar en evighet för henne att äta en macka, men vällingen äter hon stillasittande.. 

Du kan ju prova att minska mängden om du vill se om hon äter bättre då? 

• Änglalyckan

Min 4årin dricker välling morgon och kväll, tycker att det är skönt att hon gör det, då vet jag att hon får i sig de hon behöver!  hon äter frukost på dagis när hon kommer dit och på kvällen naturligtvis kvällsmat innan sängdags och välling!

Mina 2 minsta syskon drack välling till de va 6 och 7 år då vi är en syskonskara med dåligt morgonhumör och som äter dåligt på morgonen så tyckte hon att de va lättande att veta att de iaf fått i sig lite välling innan skolan :)

Svar på tråden När sluta med välling