Trubbel med kommunen inför dagisstart
Hej,
Jag är en orolig mamma till 3 barn. Två flickor på 4 år och en liten kille snart 1 år. Vi är bosatta i en liten Norrlandskommun med stora avtånd till ALLT. Dock har vi förmånen att bo i en fantastisk liten by med en mycket välfungerande förskoleverksamhet där fyraåringarna redan går. Problemet är att det i byn finns väldig många fler barn än förskoleplatser vilket gör att min son förväntas få plats på förskolan med sina syskon först 1-2 år efter förskolestarten. Det här är naturligtvis en situation vi påpekat och talat om med kommunledningen men de vill inte göra något och vill inte satsa i den här delen av kommunen då de inte tror att babyboomen håller i sig ( några sådana tendenser verkar dock inte finnas - det föds barn hela tiden och planeras för ännu fler, nya unga familjer flyttar in och det blir ett allt populärare ställe att bo på. Personligen tror jag att kommunen gör en felbedömning)
Som det ser ut nu kommer vår son bli erbjuden en förskoleplats till hösten 1 mil från vårat hem och våra flickors förskola. Denna förskola ligger tyvärr 1 mil åt fel håll från mitt och min mans arbete sett vilket innebär 4 mil extra per dag i resa åt fel håll (2 mil på förmiddagen och 2 mil på eftermiddagen). Vi räknar kallt med att de två 4 åringarna kommer att behöva lämnas 45 minuter tidigare än vad de är vana vid och hämtas 45 minuter senare än de är vana vid av denna anledning. Detta ger 1,5 timme extra förskole tid per dag för dom, 7,5 timme extra i veckan (en hel arbetsdag) utöver de 50 timmer per vecka de redan går (ja, just nu är min man föräldraledig - men när vi arbetar och har 6 mil till jobbet, enkel resa, så ser det ut så tyvärr).
Nu har jag flera frågor
1. Hur påverkas sonen av att skiljas ut från familjen och inte få börja på samma förskola som sina systrar? Han är en ängslig själ redan från början och har redan haft et tufft när jag, i sann jämställdhetsanda, skulle börja jobba vid hans 9 månaders ålder.
2. Hur påverkas sonen av att efter något år behöva byta förskola igen?
3. Hur kommer våra 4 åringar att må av att få så otroligt långa dagar på förskolan som det kommer att bli för dem?
4. Finns det någon forskning om detta? Kan du i så fall delge mig den?
5. Finns det några gränser för hur illa en kommun får behandla sina "små" invånare?
Vi är väldigt otrygga och rädda inför denna förskolestart och redan nu 6 månader innan så har jag ont i magen dagligen. Vi har försökt att nå kommunen i flera månader för att samtala om detta, men de är inte intresserade. Vi har också hört oss för om att få placera sonen i närliggande kommun vars förskola åtminstone ligger på vägen in emot våra respektive arbeten men det har denna kommun som policy att inte gå med på om inte speciella behov föreligger, vilket enligt deras sätt att se på saken inte är fallet.
Utöver problemen för barnen handlar det naturligtvis även om familjesituation överhuvudtaget. Hur kommer vi att må av att åka 4 mil extra varje dag, bensinkostader, tidiga mornar, sena eftermiddagar, CO2 utsläpp, älgar på vägen. Situationen känns hopplös och jag vet inte vart eller hur jag ska vända mig. Har du några förslag?
Vi funderar naturligtvis redan över att flytta men vi trivs ju så bra med ALLT annat, jobb, hus, social omkrets osv. Dra ner på arbetstid är ju också ett försloag som ligger nära till hands men vi har tyvärr ganska dålig ekonomi redan från början. Vad gör vi?
/Lisa