• kultingen

KÅVEPENIN-mot öroninlammation

Hej igen!!
    Hedda hade precis avslutat sin kur som hon "bara" skulle ha i 5 dagar!,jag tänkte att hinner hon verkligen bli bra så snabbt?,ok,hon visade att hon blev bättre, men jag kände mig osäker,.Sen drog det ju igång igen i lördags natt ,hon skrek å rulla runt å tog sig för örat,jaha,så fick man åka in igen;å höger öra har inte blivit bra än,så nu ska jag köra på med samma kur i 10 dagar till,alltså börja om från början igen!!

Jag börjar bli trött på detta;
    Först var hon sjuk till och från i över en vecka,sen fick hon värsta hostan å feber å sen blev det bra, å sen tog det en vecka för oss att fatta att hon hade ont i örona,typ,..sen får hon penicilin å nu är det tillbaka igen!!
    å nu är det 10 dagar till,känns som om en hel månad har gått till att bekämpa hennes sjukdomar,jag känner mej nästan lite uppgiven!
    Är det nån mer som har erfarenhet av att penicilinet inte hjälpt på 5 dar? Fick ni samma sort igen, som jag?
    Behöver lite uppmuntarnde ord nu,.
    Kram på er alla!

• Svar på tråden KÅVEPENIN-mot öroninlammation
  • Dinosaurien

Majsan70: Dina barn kanske har benägenhet att få en viss sorts bakterier i öronen, som inte dör av Kåvepenin? Så då kanske det finns skäl att göra så.

Men att ge Amimox generellt till alla barn som förstahandsmedel är fel och farligt och läkaren som sa det kan inte ha varit påläst på vad som rekommenderas i dagens sjukvård. Man kan ju också låta bli att ge antibiotika alls till barnen och det är egentligen förstahandsval. Eftersom det inte är bra med antibiotika i onödan.

• Majsan70

Dinosuarien

Mycket möjligt!!?? Tror inte det gjorts nån odling alls på de bakterierna.
    Å andra sidan så har två av mina barn immunbrist o skall alltid ha penicillin oavsett vad för infektion. De får även för de gångerna när det är virus i öronen. Detta för att motverka en bakteriell eftersläng.

Men summa summarum var att när jag var på den speciella öronmottagningen, så sa just den läkaren att Kåvepenin spelat ut sin roll mot öronen. Don't kill the messenger. *S*
    Jag är inte läkare o vet inte rent generellt vad som gäller annat än för just mina barn. *S*

Men tala om vad läkaren sagt får man ju göra eller hur!!??

• Dinosaurien

Majsan70: Absolut får man tala om det, och det har ju inget med dig att göra vad doktorn sa! Och om dina barn har immunbrist så är det säkert väldigt lämpligt att ge bredare spektrum till dem.

Ville bara se till att inte sprida uppfattningen till småbarnsföräldrar att Kåvepenin är verkningslöst och att det inte kan hjälpa. Det är nämligen inte så och det finns inga nya riktlinjer som säger att man ska använda de breda breparaten direkt. Jag är mycket oroad över antibiotikaresistensen i samhället så jag ville gärna bidra med lite info. på området. Det är så lätt hänt att alla har "hört att det är så" och så kräver de olika saker hos läkaren som inte orkar tjafsa om det utan skriver ut nåt bredare och så rullar bollen vidare liksom.

• Majsan70

Dinosaurien

Men om man kollar på alla de föräldrar som finns på tex. detta forumet, så ser man ju alltsom oftast att de fått Kåvepenin o att detta inte hjälpt. Detta tycker ju jag tyder (helt ovetenskapligt alltså), på att det allt om oftast inte har nån effekt. Då blir det ju automatiskt så att barnen får fler penicillinkurer och så är bollen i rullning i allafall??

Många penicillinkurer är ju aldrig bra heller.

• Dinosaurien

Nä, det har inte alltid effekt. Men det har OFTAST effekt.

Och det har effekt så ofta att det är värt att användas just för att förhindra utveckling av resistenta bakterier som kan ge oss ett elände i framtiden och göra att vi inte kan behandla öroninflammationer alls. Eller att folk ska dö i lunginflammation igen. Och att ge två penicillinkurer ibland är inte lika farligt ur resistensutvecklingssynpunkt (vilket ord!) som att konsekvent ge "fel" medel.

Att man på ett sånt här forum ser att det inte har effekt är väl antagligen för att det är just då man skriver en fråga om det, eller hur? Om allt funkar bra och barnen blir friska så finns det ju inget att fråga om liksom. Så jag tror bilden vi får här är skev. Kåvepenin är bra!

• kultingen

Nu börjar jag att tröttna,,tror ni att det hjälpte med en andra kur med samma medel??
    nepp,så nu sitter vi här igen på ruta ett, å ska börja en ny kur på 10 dagar med amimox,..pust stön!!!
    När jag började med kåvepenin igen så gjorde det ingen skillnad, hon skriker på nätterna ,tar sig för örat osv.
    En anna sak är lite knepigt,den första läkaren sa att hon hade dubbelsidig öroninflammation,alltså röd i båda,,den andra sa att höger öra var värst,,å sen idag när vi fick en tredje läkare så sa han att VÄNSTER var jätteröd å arr höger bara var litegrann,.vad tusan är det här egentligen, vet de nåt eller??
    Kan det vara så att hon fått ett öra som blivit hyfsat bra av den första kuren å sen har andra örat dragit igång eller???

Sen sa han till mej åxå att på de flesta barn så ska kåvepenin hjälpa,fast i 10% av fallen så gör den inte det, å då spelar det ingen roll om man äter den i 5 dar eller 10,,då har man andra elaka bakterier att göra med..
    Sen tog de halsprov å näsodling å allt möjligt,hoppas nu bara att det inte är något annat allvarligt,man blir ju lite orolig när det inte vill ge med sig.!!

• kultingen

Ingen som vet nåt, eller haft liknande??
    #puff puff#

• Vill Bli Tre

jag har ett öronbarn.. dock är han opererad nu för några veckor sen..

kåvepeninen är värdelös! har haft 4-5olika sortes penicilin.. det som funkade bäst.. va animox och nått som heter V-penicilin...

hur många gånger har era barn haft öroninflamation? kanske ska be VC skicka remiss till speciallist så ni får en OP?

• kultingen

Hon har faktiskt bara haft en enda öroninflammation, nu när hon är 10 månader,,fast med penicillin hit å dit å att det inte blir bra å sen kommer det tillbaka igen,.

Så det är så svårt, men antagligen har det inte hjälpt från första början,undrar om det är några mommor härinne som kåvepenin har hjälpt deras barn??Jag börjar att tveka..
    Han sa ju att det bara var 10% som inte blev bra,är alla dessa härinne på FL???

Så nu har vi fått amimox, får se om det hjälper nu då,,hoppas!!!

• Dinosaurien

Kultingen: Det kommer bli bra nu! Det kan flytta sig från ena till andra örat så där. Och det är helt rätt att byta, Amimox tar knäcken på det ska du se. Som jag skrev tidigare så var det kanske lite snart efter avslutad behandling att ge Kåvepenin igen men nu blir det bra med Amimox ska du se! Nu får de ju tom. odlingar och ser vad det är för kusar. Så, stå ut nån dag till så ska du se att det blir bra! Kram till dig!

Svar på tråden KÅVEPENIN-mot öroninlammation