• Londoner

Eksem/torr hud. Vilken salva är bäst?

Som extrem eksemtorris sen bebistiden har jag ocksa testat allt, och jag tror att man maste prova sig fram helt enkelt. Jag har svart for Apotekets egna, forutom Canoderm som ar okej.

Men den som jag tycker ar allra bast ar faktiskt "Vaseline Intensive Rescue Lotion, for very dry skin". Det ar en vit flaska med bla text som ar lagom fet, gar in snabbt och ar het oparfymerad. Finns pa tex Ica, Coop, Ahlens, Kicks, bland hudkramerna. Kostar typ 30-40 kr, bast.  

• Londoner
    LinnaLi skrev 2011-02-19 09:50:00 följande:
    A-creme har jag bara provat på mig själv, men den var ok, men inte mer. =)
    Jag tycker att den kliar :/
  • Londoner
    MiranK skrev 2011-02-19 09:47:59 följande:

Glömde tillägga, tyvärr hjälper inte bara kortison eller mjukgörande, båda måste användas. Mjukgörande kan man använda flera gånger men kortison bara en gång per dag. På kvällen brukar jag "blanda" kortison+mjukgörande" så att jag bara behöver smörja en gång. Om din son inte gillar att bli smord, vilket min dotter inte gör, så brukar jag vänta tills hon sover djupt och eftersom hon gärna sover utan nattkläder är det lätt att smörja henne på hela kroppen!

Men kom ihag att vissa mjukgorande inte far blandas med kortison, eftersom nagot amne i en del kramer liksom "motverkar" kortisonet. Det ar i alla fall vad min dermatolog berattat for mig, och att man alltid ska vanta typ 45 min mellan varje. Men det kanske ar olika for olika kramer?
Svar på tråden Eksem/torr hud. Vilken salva är bäst?