Pussakaninen skrev 2011-02-24 09:20:07 följande:
Utom GH ;)
Sen får man ju kolla igenom vilka djur som ingår i kategorin gnagare, och det är ju bla hamstrarna, marsvina, gerbiler mm
Och det enda djuret där som inte acc varandra är just Guldhamstern. Dv. Hamstrar brukar i regel gå ihop. Har själv haft Robbe dv. Hamstrar och fött upp sådanna och hade både par som kunde gå ihop och par som jag fick sära på. Och där kommer "Detta gäller inte om det finns särskilda skäl" in.
Jag tycker regeln är toppen. Alla djur som kan gå tillsammans bör få ha den möjligheten. Hur fan hade du själv tyckt att det var att sitta ensam mer eller mindre hela dagen? För jag antar att ingen hamster ägare mm håller på med sina djur 24/7, utan det är någon timmes kel sen är det inte så mycket mer med det.
Jag har också fött upp hamstrar och är utbildad djurvårdade och visst ibland funkar de, men varför sätta en lag på att djur ska gå ihop när det är så ofta det inte funkar bra? Även om man får göra undantag när det finns särskilda skäl så måste man ju först utsätta hamstern för misshandel av sin burkamrat innan man kommer fram till att det inte funkar, är det toppen?.
Om jag själv hade varit en hamster (Efter som att du verkar tycka det är intressant att veta) hade jag nog föredragit att sitta ensam före att bli misshandlad/ihjälslagen av min sambo och "kel" med min ägare hade ja nog föredragit om det inte förekom alls. Även om många hamstrar accepterar att bli plockade med så är det inte speciellt många som njuter av det.