• Anonym

Så öm i tanden!!

Vaknade i morse med en sjukt ont ömhet i ena tanden, brevid framtanden. Det enda som hjälper är iskallt vatten mot tanden, och tanden är så öm att jag inte ens kan bita i en smörgås....Karies? Eller någon nervkläm???? VAd göra åt det? Aka ändå till tandis på tisdag och tänkte ta upp det då, men hur stå ut så länge??? Ipren hjälper ej.......

• Svar på tråden Så öm i tanden!!
  • Anonym

jasså? ojdå,,,är du säker?

• Anonym

Jag får så ibland. Oftast när jag bitit ihop hårt under sömnen. Jag brukar tugga försiktigt och sen försvinner smärtan efter någon dag. Jag har varit hos tandläkaren och jag har helt friska tänder, utan det är trycksmärta jag har.

Jag biter ihop väldigt hårt när jag är stressad och nu när jag är gravid har jag också blivit mer öm i tänderna generellt. Det behöver alltså inte vara någon inflammation.

• Anonym

har sökt hjälp i höstas då jag hade ont på vänster sida i munnen, och had ej hål, men som nämndes ovan, så pressar jag käkarna i sömnen, så det var det som gjorde så ont, men nu är smärtan annorlunda,,helt sjukt ont....
    får väl pressa i mej mer ipren då....... tack för svaren!

• Anonym
    Menhir skrev 2011-02-19 17:50:46 följande:

Bra att du kollar upp det men det är helt omöjligt att veta varför det gör ont.

En ledtråda är att kallt vatten lindrar - då är det ofta så att nerven inne i tanden är död och tanden behöver rotfyllas. Men det se i så fall tandläkaren på tisdag. Undvik att belasta tanden tillsvidare.

Ta gärna alvedon + ipren för bättre effekt (om du är frisk i övrigt etc) eller åk till apoteket och köp tex voltaren eller annat receptfritt som ofta fungerar bättre. Apotekspersonalen har bra koll på vad du kan ta och vilka som kan kombineras.

Menhir, leg tandläkare

tack för ditt svar! Undrar just hur tandläkaren ska kunna laga i min tand, för den är ju så öm, tar verkligen bedövningen på det??? Äter just nu treo och ipren........
  • Anonym

tror nog jag har inflammation..är lite röd ovanför tandköttet och smärtan har letat sej mot några tänder längre bak...verkar bli penicillin då först antar jag....frågan är om smärtan släpper vid det? Ska man även rotfylla vid inflammation?? räcker det med antibiotika??

• Anonym

Under en kortare period kan du ta 2 alvedon/panodil tillsammans med en ipren 400 mg. hjälper ganska bra vid just akut tandvärk.... Hoppas det går över snart din stackare!

• Anonym
    Anonym skrev 2011-02-20 14:10:25 följande:
    Under en kortare period kan du ta 2 alvedon/panodil tillsammans med en ipren 400 mg. hjälper ganska bra vid just akut tandvärk.... Hoppas det går över snart din stackare!
    tack,,tog bara en panodil innan med 1 ipren..kanske ska höja dosen då... till två....
Svar på tråden Så öm i tanden!!