• sheena82

**Den stora feta LCHF-tråden**

Hoppar också in här :) Har käkat lchf sen augusti och mår jättebra av det. Jag väger mig aldrig så jag har ingen aning om viktnedgång, dock så har jag minskat 3-4 strl i byxor. Tycker det är svårast att vara utan bröd, men idag gjorde jag Pones och det var verkligen ett okej alternativ! Gillar inte lembas och oopsies alls kan jag tillägga.

• sheena82

Ifall du inte provat än så tycker jag du ska testa detta knäckebrödet,

3 ägg
    3 dl som delas lika mellan linfrön, kokosflingor och mandelmjöl. Vissa använder sesamfrön men jag gillar inte dem så jag tar 1dl var av det andra istället.
    Rör ihop och bred ut smeten tunt på en plåt.
    Grädda 15 min i 175gr.
    Ta ut och skär ut bitar.
    Rosta i ugnen 1 timme på 50gr.

Ät gärna först dagen efter, då är det supergott med lite ost och skinka på till frukostkaffet!

Tack tack :) Det ska provas helt klart. Bra att det är knäckebröd, det är den svampiga konsistensen som många lchf-bröd får som jag inte gillar.
  • sheena82

3 dl pofiber
    2 tsk fiberhusk
    2 tsk bakpulver
    Lite salt
    250 g kesella
    1 ägg
    50 g smält smör
    En skvätt grädde (ca ½-1 dl)

Sätt ugnen på 200 grader.

Smält 50 gram smör. Blanda ihop torrvarorna.

Fördela i Kesella. Blanda i ett ägg. Blanda i det smälta smöret och en skvätt grädde!

Låt stå och fiberhusken svälla i 10-15 minuter (annars kan du få magknip).

Knåda ihop 6 bullar och lägg dem på en bakplåtspappersklädd plåt.

Grädda i ca 15-20 minuter i mitten/nedre delen av ugnen.

Låt svalna något, avnjut dem sedan med eget val av LCHF-anpassat pålägg!

Detta Receptet på Pones använde jag. Dom blev inte alls flottiga, snarare lite torra, men väldigt goda. Nästa gång tar jag nog i ett ägg till och har i mjukt smör istället för helt smält.

• sheena82

Tyckte där stod att om man gjorde 6 st så var där ca 2,6g kolhydrater i varje. Har hittat receptet på matklubben.se

• sheena82
    Lycka 1 skrev 2011-02-21 16:05:47 följande:

Tack! Det låter bra.

Jäste dina något i ugnen?

Mina blev inte något större alls än när jag satte in dom. Har inte smakat dom än så jag vet inte hur dom blev.

Kanske blir det en i kväll annars till frukost imorn.

Näe inte direkt, dom va nog ungefär samma storlek som när jag satte in dom :)
  • sheena82
    Ekorrfamiljen: Jag gör pones enligt det receptet som Linda lagt ut, fast jag har i 2 ägg och jag smälter inte smöret helt utan värmer det bara i mikron så det blir mjukt istället. Sen brukar jag vispa ihop ägg, kesella och grädde först, sen i med resten. Gjorde pones idag men plattade ut dem istället för att göra bullar (tänk typ tekaka) och då tycker jag dom blir mindre torra faktiskt :)
  • sheena82
    Tezzan1981 skrev 2011-10-03 13:52:12 följande:
    ett tips för er som bor i Malmöområdet. Coop i Lund har nu tagit hem en hel avdelning från LCHF-butikens sortiment.
    finns bla nudlar, bakerix, nötmjöler, kokoschips m.m.
    så roligt att det sprids tycker jag, dessutom slipper jag betala dyr frakt varje gång från webbutiken.
    Var ligger Coop? Har dålig koll på Lund, men är i utkanten ibland. Går i skolan på S:t Lars-området, är det lätt att hitta därifrån. Jag kör bil.
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**