jeng skrev 2011-04-14 17:55:24 följande:
IBS medicineras tydligen med antidepp. Det kan alltså även minska dyspepsin eftersom det lättar på dom orsakerna. Men det känns inget vidare att stoppa i sig sånt... :-/
OT, men jag kände att jag ville tipsa lite ang. det här med IBS och medicinering då vi verkar vara ett par stycken här i tråden med IBS.
IBS medicineras inte
bara med antidepp, utan det finns även fler mediciner man kan prova sig fram med. Den antidepp som skrivs ut mot IBS är oftast inte beroendeframkallande som många antidepp idag är, och oftast är den antidepp som används mot IBS en antidepp medicin som funnits väldigt länge och som inte används lika flitigt idag mot depressioner då det kommit många nya antidepprissiva mediciner mot det.
Jag har provat antidepp mot min IBS (har svår IBS men som jag lyckas hålla på en stadig nivå idag med LCHF och medicin), men det hjälpte inte mig överhuvudtaget. Jag var också väldigt tveksam till en början att ta antidepp, men det gäller att man läser på en hel del..
Idag äter jag gallsyre medicin mot min IBS, och jag mår så himla mycket bättre! Samma medicin jag äter äts av ganska många som har IBS-D (D=diarré) och det är många som blivit hjälpta av den.
Som du och dom flesta med IBS säkert vet så finns ingen medicin mot IBS, utan man får prova sig fram som en försökskanin

Jag vet inte vad du har för IBS och hur allvarlig den är för dig, men jag personligen kunde och vågade inte gå utanför dörren för ett halvår sen. Idag, med min medicin, kan jag göra allt jag inte vågat på 4 år..
Vill inte på något vis vara spydig utan jag vill bara berätta och förklara (om du inte vet det) att det finns andra behandlingar mot IBS och inte bara antidepressiva medel att använda. Jag själv äter inte antidepp idag, utan bara medicin mot gallsyra
Kram, och krya på dig!