Inlägg från: Deliverance |Visa alla inlägg
  • Deliverance

**Den stora feta LCHF-tråden**

www.minmat.net/
    Bra sida om man vill se hur mycket man får i sig av varje innehåll (matdagbok?), samt att man kan se livsmedelsverkets näringsinnehåll på det mesta om man är osäker.
    Går även att lägga in egna näringsinnehåll från det man köpt om man inte litar på det från livsmedelsverket Glad

• Deliverance
    LoveMyFamily skrev 2011-03-28 12:12:57 följande:
    Hej. Jag har troligtvis fått IBS, någon annan som har det och kör LCHF?
    Jag har IBS-D och äter enligt LCHF.
    Första gången jag provade LCHF så gick det inte alls, jag mådde SÅ dåligt och fick så fruktansvärda kramper i magen.. Den här gången funkar det mycket bättre men nu äter jag även medicin mot IBS, men jag märker ändå av skillnad mot när jag bara åt medicin utan LCHF, och nu när jag äter medicin + LCHF..  Solig
  • Deliverance
    jeng skrev 2011-03-28 20:18:56 följande:
    helene,
    jag är alltid så feg när man ska beställa sånt där.
    vilken beställde du, antar att du köpte med extra teststickor osv? och är det nåt annat man behöver tänka på? Jag har ju legat på jättehöga värden under mina graviditeter, vilket är enda gången mitt socker är testat. har gjort typ 7 glukosbelastningar tror jag *fy fan* så för mig vore det jättekul att få hem en apparat och kolla mig själv.

jag tycker ocks det vore kul att en dag kanske testa 50 gram kolhydrater i form av pasta. en annan dag 50 gram i form av bröd, 50 gram i form av socker osv. och jämföra. för att kunna hitta de produkter som kroppen tål bäst! det kan ju vara en jättevinst om man vill utöka intaget! 
    helene306 skrev 2011-03-28 20:54:12 följande:
    Jag beställde Freestyle Lite men inga extra stickor. Man kunde beställa 2 så jag gjorde det. Får se om den andre kommer med posten någon dag.
    Menar du något speciellt med vad man ska tänka på? Inte mig veterligen. Jag tänkte mer kolla av en timme innan mat och en timme efter och ev. någon/några timmar senare för att se utvecklingen. Sen måste jag ju komma ihåg att göra detta också, minnet är ju som det är  Nu har jag tappat en del sen jag själv jobbade inom vården men jag gjorde bara rutinkoll på diabetiker och tätare koll om de låg högt/lågt osv. Mitt blodsocker har alltid legat bra men efter att jag läste i Matrevolutionen att man med fördel kan kolla av och att det gick att beställa gratis blev jag så nyfiken så jag beställde

Jag är ju lite sugen på att testa som jag skrev ovan. Se hur det skiljer och hur man reagerar på olika "nyttiga" saker och sen lägga ut jämförelsen i bloggen. Jag får se vad jag klurar fram till 
    Den ena blodsockermätaren mäter ju även blodketoner, är dessa blodketoner samma som dom ketonerna man ser i urinet med hjälp av Keto-Diastix? Eller är jag ute och cyklar? Haha Drömmer
  • Deliverance

Hoho!

Måste fråga.. Tänkte göra en köttgryta med blandannat morot och lök i. Min tanke är dock att både morot och lök innehåller mer än 5/100 kolhydrater, och jag undrar då hur det blir när det kokar med i grytan? Blir det mer kolhydrater i själva grytan eller sitter kolhydraterna kvar i moroten/löken? För det är väl mer smaken man vill åt i grytan, moroten o det kan jag ju peta bort.. Solig
    Hoppas någon förstår min fråga.. Skäms

• Deliverance
    jeng skrev 2011-04-14 17:55:24 följande:
    IBS medicineras tydligen med antidepp. Det kan alltså även minska dyspepsin eftersom det lättar på dom orsakerna. Men det känns inget vidare att stoppa i sig sånt... :-/ 
    OT, men jag kände att jag ville tipsa lite ang. det här med IBS och medicinering då vi verkar vara ett par stycken här i tråden med IBS.

IBS medicineras inte bara med antidepp, utan det finns även fler mediciner man kan prova sig fram med. Den antidepp som skrivs ut mot IBS är oftast inte beroendeframkallande som många antidepp idag är, och oftast är den antidepp som används mot IBS en antidepp medicin som funnits väldigt länge och som inte används lika flitigt idag mot depressioner då det kommit många nya antidepprissiva mediciner mot det.

Jag har provat antidepp mot min IBS (har svår IBS men som jag lyckas hålla på en stadig nivå idag med LCHF och medicin), men det hjälpte inte mig överhuvudtaget. Jag var också väldigt tveksam till en början att ta antidepp, men det gäller att man läser på en hel del..
    Idag äter jag gallsyre medicin mot min IBS, och jag mår så himla mycket bättre! Samma medicin jag äter äts av ganska många som har IBS-D (D=diarré) och det är många som blivit hjälpta av den.

Som du och dom flesta med IBS säkert vet så finns ingen medicin mot IBS, utan man får prova sig fram som en försökskanin Rynkar på näsan
    Jag vet inte vad du har för IBS och hur allvarlig den är för dig, men jag personligen kunde och vågade inte gå utanför dörren för ett halvår sen. Idag, med min medicin, kan jag göra allt jag inte vågat på 4 år..

Vill inte på något vis vara spydig utan jag vill bara berätta och förklara (om du inte vet det) att det finns andra behandlingar mot IBS och inte bara antidepressiva medel att använda. Jag själv äter inte antidepp idag, utan bara medicin mot gallsyra Solig

Kram, och krya på dig!
  • Deliverance
    Kaya skrev 2011-04-15 09:55:43 följande:
    Snälla berätta mer om dina besvär och medicinen mot gallsyra?! (Vad heter den?) Jag har problem med smärta som kommer och går och har haft återkommande "anfall" under många år, högt upp under revbenen nånstans både på ryggsidan och fram mot mellangärdet, ibland strålar det upp i bröstet... Har just kollat njurarna och de var helt OK, annars misstänkte jag stenar/grus eller någon annan typ av njurproblem. Kan det vara IBS alltså???

K
    Oj, om jag ska berätta om mina besvär så kommer nog 99% att lämna den här tråden

Jag vet inte och jag vågar inte säga om du har IBS eller inte, för IBS kan utspela sig så olika för olika människor..
    För att förklara lite kort om min IBS så sitter mitt onda i magen, oftast under naveln och när jag får kramper i magen så gör det ont under naveln och strålar ut mot båda sidorna, oftast med ett väldigt långt toa besök efteråt då magen krampar så mycket att jag inte kan eller vågar röra mig. Vill inte förklara närmare just här då folk säkert inte blir så glada Oskyldig
  • Deliverance
    Kaya skrev 2011-04-15 10:23:36 följande:
    OK, då är det som jag misstänkte att IBS handlar mer om besvär i nedre delen av magen, med symptom som gör att man får springa på toa... Min smärta är högre upp, nästan uppe i mellangärdet/bröstet och bak i ryggen (ibland känns det som "håll", ibland mer molande, ibland stickande smärta som en kniv under revbensbågen ), och verkar frikopplat från "toabestyren"... men jag tänkte när du skrev om GALLSYRA att det kunde ha något samband, gallan sitter väl där uppe nånstans...? Vad heter medicinen du äter?

K
    Alla kan ju ha olika svår IBS, och IBS kan ju även vara det omvända mot diarré, dvs förstoppning.
    Jag vet inte om IBS BARA visar sig med det onda i magen/tarmarna eller om det kan göra ont högre upp.

Ang. gallsyra. Medicinen jag äter heter Lestid, det finns en till som heter Questran. Båda medicinerna fungerar på samma sätt, och vad jag har läst och förstått så är det många som äter en av dessa två.
    Lestid (och Questran) binder gallsyrorna i tarmarna så att dom utsöndras med avföringen istället för att tas upp i blodet, fast i mitt fall så ligger förmodligen gallsyrorna kvar i tarmen och irriterar/fräter så att det gör ont.
  • Deliverance

God eftermiddag allesammans!

Nu är sommaren här och därmed är grillsäsongen igång på högvarv.
    Jag har försökt göra egna grilloljor men får inte till det, så jag har användt mig mycket av Caj P grillolja istället. Den har näringsinnehåll:
    kcal 392kJ 1643 Protein 0,3 gKolhydrater 0,6 gFett 44 gDet är visserligen en del ingredienser, http://www.cajp.se/produkter/grilloljor/1320/grillolja_original_250_ml.aspx

Är detta okej att använda?

• Deliverance
    jeng skrev 2011-06-07 14:48:22 följande:
    Jag använder också den. Jag valde en med bra kolhydratinnehåll i butiken. Det är massa ingredienser som många säkert rynkar på näsan åt, men jag ids inte kolla i allt  
    Okej! Glad Då fortsätter jag att använda den med gott samvete. Det är ju ändå inte så att man halsar grillolja ur flaskan Solig Tack så jättemycket för svar Jucea!
  • Deliverance
    Linda1976 skrev 2011-06-07 14:50:43 följande:
    Hej! Jag är ju så petig så jag skulle vilja veta vad det är för olja. Hade det varit raps eller oliv hade de nog skrivit det, så jag gissar på nån billig, för kroppen dålig, sort som solros eller palm?
    Sen innehåller den modfierad potatisstärkelse. Modifierat är inte min grej, men det är ju olika hur rent man "orkar" äta, jag har blivit petigare och petigare med tiden - just eftersom det är ganska lätt att tillslut helt undvika modifierade saker... Modifierad soja är ju jättevanligt tex.

Men ur ren kolhydratssynpunkt är det förstås inga hinder!
    Tack för ditt svar! Glad
    Jag tänkte faktiskt också på dom ingredienserna som fanns i marinaden, men jag känner också att jag grillar inte varje dag och vafan, man har ju petat i sig sånt där skit varje dag förut utan att tänka på det, och jag känner själv att om jag ska vara jättepetig med allt jag äter så kommer jag snart inte kunna äta något alls.. Rynkar på näsan

Har du något annat förslag på marinad? Oavsett vad så är det ju alltid lättast att köpa en flaska på affären, haha.. Solig
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**