• Emeraldy

**Den stora feta LCHF-tråden**

Hej! Jag har precis i dagarna börjat läsa på lite om det här med LCHF så jag är fortfarande en riktig gröngöling, hoppas det är okej att jag hakar på här och ställer mer eller mindre dumma frågor

Det här med kolhydrater... Jag har läst att livsmedel med 5% kolhydrater är okej. Men jag är osäker hur jag ska läsa ingredienslistorna. Ibland kan det ju stå t ex "Kolhydrater 20, vara sockerater 3", vad är det man ska gå efter då? Och om det står angivet per 100gram eller per portion, ska man alltid utgå från det mått som är per 100gram då?

Det jag tror kommer bli svårt för mig är faktiskt allt fett. Jag har tidigare levt mer Viktväktar-stuk med lättprodukter och försökt undvika fet mat vilket har gjort att jag är ganska känslig för feta smaker. Nån fler som har upplevt det och hur har ni löst det?

• Emeraldy

Jag är nybörjare och har massor med frågor men jag börjar med en.

Jag läste nånstan att Finn Crisp skulle vara okej att äta om man äter enligt LCHF. Kolhydratvärdet (av 100) ligger på ca 60 medan en skiva har ett innehåll på typ 3. Hur ska jag tänka? Jag har tagit för givet att man alltid utgår från 100 och då kan man ju knappast äta Finn Crisp!

• Emeraldy

Tack för svaret, Linda. Jag vill främst se om en kolhydratfattig kost kan få mig att må lite bättre (piggare, mer energi) och går jag dessutom ner några kilo är det en bonus.

Jag började läsa på om LCHF först i helgen, så jag är verkligen nybörjare. Räknar inga kolhydrater, men försöker hålla mig till de livsmedel som ligger under 5.

• Emeraldy