• Emeraldy

**Den stora feta LCHF-tråden**

Hej! Jag har precis i dagarna börjat läsa på lite om det här med LCHF så jag är fortfarande en riktig gröngöling, hoppas det är okej att jag hakar på här och ställer mer eller mindre dumma frågor

Det här med kolhydrater... Jag har läst att livsmedel med 5% kolhydrater är okej. Men jag är osäker hur jag ska läsa ingredienslistorna. Ibland kan det ju stå t ex "Kolhydrater 20, vara sockerater 3", vad är det man ska gå efter då? Och om det står angivet per 100gram eller per portion, ska man alltid utgå från det mått som är per 100gram då?

Det jag tror kommer bli svårt för mig är faktiskt allt fett. Jag har tidigare levt mer Viktväktar-stuk med lättprodukter och försökt undvika fet mat vilket har gjort att jag är ganska känslig för feta smaker. Nån fler som har upplevt det och hur har ni löst det?

• Emeraldy

Jag är nybörjare och har massor med frågor men jag börjar med en.

Jag läste nånstan att Finn Crisp skulle vara okej att äta om man äter enligt LCHF. Kolhydratvärdet (av 100) ligger på ca 60 medan en skiva har ett innehåll på typ 3. Hur ska jag tänka? Jag har tagit för givet att man alltid utgår från 100 och då kan man ju knappast äta Finn Crisp!

• Emeraldy

Tack för svaret, Linda. Jag vill främst se om en kolhydratfattig kost kan få mig att må lite bättre (piggare, mer energi) och går jag dessutom ner några kilo är det en bonus.

Jag började läsa på om LCHF först i helgen, så jag är verkligen nybörjare. Räknar inga kolhydrater, men försöker hålla mig till de livsmedel som ligger under 5.

• Emeraldy

Jag skulle verkligen behöva lite peppning nu. Jag har sen tre veckor tillbaka försökt minska lite på kolhydraterna. Jag har absolut inte kört nåt strikt lchf-tänk, men tagit bort ris/pasta/potatis och bröd, samt försökt minska på sötsakerna. De två första veckorna gick jättebra, men så i helgen kom återfallet Totalt svullande i allt "förbjudet" och ikväll när vi var bortbjudna på middag så fortsatte det likadant och imorgon ska vi ut och äta med jobbet och känner jag mig själv rätt så lär jag inte kunna motstå frestelserna då heller...

Jag klarar mig utan problem utan ris/pasta/potatis, det är inga bekymmer. Men frukosten! Jag vet inte vad jag ska äta! Efter bara tre veckor är jag så less på ägg så jag nästan får kväljningar bara jag tänker på det! Och tanken på att äta äcklig bacon och korv eller nåt annat till frukost ger mig bara rysningar! Vad äter ni?? Har provat en del recept på brödliknande saker, men det smakar ju apa (nötbröd, det otroligt hypade pones samt lembas). Jag saknar bröd!!!

Och på helgerna, när jag vill unna mig nåt gott, jag vet inte vad jag ska äta som kan tillfredställa min enorma längtan efter godis och chips!

Suck. Allt som kändes så oerhört bra i början känns bara skit just nu

• Emeraldy

Tack för era svar. Jag känner mer och mer att jag nog får försöka hitta nån egen variant som passar mig, för jag tror inte riktigt att ren lchf är nåt för mig...

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**