• mian71

**Den stora feta LCHF-tråden**

Jag har just  börjat äta LCHF efter flera års uppehåll. Tyvärr har jag jättebrist på bra vardagsrecept som jag lätt kan göra tillbehör till så att maten passar hela familjen (då det är bara jag som äter så). Skulle uppskatta lite länkförslag om ni har några.

• mian71
    trazzlan skrev 2011-02-23 06:26:30 följande:
    anna halléns bok husmanskost...jag börjar känna mig tjatig med den men där finns massor inspiration som passar hela familjen.
    Boothwalker skrev 2011-02-23 02:29:10 följande:
    Kanske en konstig fråga. Men  är det ok att dricka vatten med äppelcidervinäger?
    Jag dricker det varje morgon för det smakar så gott till min omelett,,,men jag vet inte om det är ok. Lärde mig det när jag körde GI men det är ju en annan sak...få se vad de andra svarar
    Tack för tipset, för mig var det ju helt nytt åtminstone :)

Jag har ätit LCHF i snart en vecka den här omgången. Och jag tycker att det är lite svårt att få med tillräckligt med fett. Grädde i det mesta kan jag ju lägga till och tillaga i ordentligt med fett gör jag också. Men det känns ändå inte som det blir tillräckligt. Vad har ni för tips att ge här?

En annan fråga. Vitt mjöl och stärkelserika produkter ska man ju äta ett minimum av. Jag har dock ätit några Finn Crisp (fast Lidls variant, Thin crisp). De är gjorda av enbart fullkornsrågmjöl och har 5.2g kolhydrater per skiva, 57g kolhydrater på 100g. Är det något jag bör sluta med eller?
  • mian71

Senast jag träffade min doktor varnade hon mig för att äta för lite kolhydrater. "Du anar inte hur många patienter jag träffat som fått aldeles galna kolestorolvärden", sa hon. Jag undrar vad ni vet om det här. Någon som faktiskt fått bättre värden pga den här kosten? Hur allvarliga är de sk "dåliga" kolestorolvärdena?

Nu vet ju jag att den här typen av kost får mig både att må bättre och bli piggare så jag kommer fortsätta ändå. Men det vore intressant att höra vad ni vet om detta.

• mian71
    Jennie83 skrev 2011-02-23 23:36:37 följande:
    Frågar er igen, om de är någon av er som ätit VLCD före ni börjat med LCHF???

I såfall hur har det funkat?
    För 10 år sedan kanske.. Jag mådde så dåligt och var så hungrig hela tiden. Hade ingen ork, inget tålamod och konstant huvudvärk. Gav upp efter 4 veckor, då hade jag visserligen gått ner 8 kg men det var verkligen inte värt det och jag gick snart upp 7 av dem.
  • mian71

helene306:

Jag har beställt boken. Såg flera rekommendera den i en annan tråd. Jag har redan testat mitt kolestorol. Nu minns jag inte värdena exakt men de låg i över vad man skulle ha enligt min doktor. Kommer bli väldigt intressant att se hur de ligger när jag kommer tillbaka dit om 3 veckor med tanke på kostomläggningen.

ronnbat:

Kan inte annat än att hålla med, jag mår också otroligt mycket bättre av den här kosten. Hoppas mina värden också förbättras.

pysselmajjo:

Jag skulle också välja nötter som biogodis. Faktum är att jag alltid har nötter hemma utifall att jag skulle bli väldigt godissugen.

• mian71

Johanna:

Jag kan rekommendera baconlindad vitfisk (valfri sort). Krydda fisken ordentligt, stek i ugn 250 grader i 10 min. Åt det till lunch, tillsammans med broccolimos och skirat smör. Vansinnigt gott!

• mian71
    Lyckligamamman skrev 2011-02-25 11:39:19 följande:
    P.s det finns studier som påvisar att kvinnor som haft svårt att bli gravida, blivit det efter att ha gått över till LCHF. d.s
    Jag kan glatt säga att jag är en av dem! Hösten 2005 åt jag LCHF för första gången. Jag gick ner i vikt och kände verkligen hur kroppen förändrades. Har PCO i grunden och från att inte haft någon ägglossning blev jag gravid efter ca 6 månader. Innan dess hade vi gjort alla möjliga misslyckade fertilitetsbehandlingar och läkarna hade sagt att det nog inte skulle komma att hända.

I jan 2006 blev jag spontant gravid och i september föddes vår son, ganska exakt 8 år efter att vi började försöka bli gravida.

Samtidigt vill jag passa på att säga till dig Sevila (har inte läst hela tråden, någon annan kanske redan sagt det) att det inte är ovanligt att det tar upp till ett år innan man blir gravid utan att man för den skull har några fertilitetsproblem. Du kanske redan visste det, men jag vet hur bekymrad jag var när inget hände i början så jag ville i alla fall nämna det.

Lycka till!
  • mian71

Som ni skriver!! Tar en förmiddag att komma igenom tråden om man som jag missat en dag :)

Min frukost bestod av ett halvt paket strimlat bacon som jag hällde 2 lättvispade ägg och en skvätt grädde över när det var lagom stekt. Bacon och äggröra kan man väl kalla det. Kryddat med svartpeppar och paprikakrydda. Till det lite kaffe och ett glas vatten.

Lättja, jag vill bara säga att jag gillar verkligen din positiva attityd!!

• mian71
    MrsMurphy skrev 2011-03-02 11:44:11 följande:
    Vad generad jag blir. Jag är frälst, men jag ser ju som sagt var enbart födelar med detta. Allting är fantastiskt!
    Du har också att bra och lättillgängligt sätt att förmedla det och det gillar jag! :)
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**