Inlägg från: Boothwalker |Visa alla inlägg
  • Boothwalker

**Den stora feta LCHF-tråden**

Hej. Får jag vara med och leka med er?
    LCHFat seriöst ett par veckor och fuskat med socker ett par år.

Det är rätt så enkelt att balansera när man håller i nån. Annars är det svårare... - Mowgli 5 år
  • Boothwalker
    Linda1976 skrev 2011-02-21 07:05:10 följande:
    Såklart
    Grejtans =)

Nån som har tips på nåt annat än fiskgratäng jag kan äta? Har snöat in på det totalt... Äter det flera gånger i veckan. Ibland flera gånger om dagen. Eller är det lika bra att köra på nåt jag vet funkar. Är galet kräsen. Är jag inte sugen äter jag inte alls. Men fiskgratäng går liksom alltid ner. Men jag har en känsla av att jag kommer tröttna på det och sluta äta det om jag inte varierar mig lite...
    Det är rätt så enkelt att balansera när man håller i nån. Annars är det svårare... - Mowgli 5 år
  • Boothwalker
    helene306 skrev 2011-02-21 08:50:51 följande:
    Välkommen Vad är dina favoriter att äta? Vilken fisk har du i fiskgratängen? Variera och gör soppa, med annan fisk eller gör fisk med äggsås om det är just fisk du gillar. Jag äter mer lax nu, främst för att det är så himla gott! Det blir laxsoppa, viltlax, laxfilé i ugn eller stekt. Tröttnar aldrig på lax Annars brukar jag göra köttgrytor, köttfärssås, korvstroganoff och stekt kött med kall sås eller beasås.
    Jag har kass aptit så det blir alldeles för ofta att jag inte äter alls. Fiskgratäng går alltid ner. Stek funkar för det mesta. Men jag vet inte vad jag ska ha för fett till... Grytor kan funka. Men risken är att jag inte äter upp hela innan jag tröttnat och inte vill ha den och den blir för gammal. Stoppar jag ner den i frysen kommer den inte upp igen.

Ja jag vet att jag har udda matvanor och är kräsen. =)

Jag brukar ha torsk i fiskgratängen. Lax steker jag bara och äter med creme fraiche.
    Clanica skrev 2011-02-21 16:25:09 följande:
    Googla på LCHF recept så får du fram en massa olika bloggar.

På denna blogg finns det jättemånga fina recept tycker jag:
    www.metrobloggen.se/jsp/public/index.jsp?arti...

Här finns det lite till:

kolhydrater.ifokus.se/

Jag brukar köpa benfri kotlett i bit och skiva själv. Släng i en långpanna, vispa ihop grädde och den smaksättning man vill, tex curry, sambal & soya.
    Laga i ugn på 180-200 grader till det är klart. Mört och gott.

Eller gör ett kryddsmör för att håla nere kolhydraterna. Smör flingsalt och lite citron-mums!
    Det är en djungel. Jag är inte sugen på nåt och har ingen lust att laga mat. Yey. Bra kombo.

Ditt tips lät helt ok. Men inte tillräckligt för att jag vill överge min fiskgratäng...

Gah. Förlåt. Jag krånglar. Jag VET att jag borde äta mer och annat men jag har så svårt att tvinga mig...
    Har en stek i kylskåpet jag borde äta upp. Men jag kommer nog göra fiskgratäng ändå. Tack för era tips iallafall =)
  • Boothwalker
    ThePointOfItAll skrev 2011-02-21 21:37:21 följande:
    Hej tjejer, känner igen några av er från en gammal lchf-tråd från 09/10 som jag skrev lite i. Har nu efter att jag fick barn kört igång igen, har hållt på en vecka och gått ner 5-6 kg(!), men det mesta är nog vatten jag samlade på mig efter förlossningen för 4 veckor sedan.Gick upp 13 kg under graviditeten men tappade bara 2 kg efter förlossningen och svullnade upp ist.

Det går riktigt bra känns det som, kanske för att jag äter rätt så fritt nu när jag ammar. Kommer nog under 30-40 g om dagen iaf.

När jag körde sist så fanns det en näringsuträknare på någon av lchf-sidorna(lchf-recept.nu?) som var väldigt bra. Man kunde utefter livsmedelsverkets listor skriva in matvaror i en rätt och få uträknat näringsinnehåll samt skaldermans ratio. Nu när jag vill räkna ut kh i Lady Dahmers goda lembas så hittar jag den inte, någon som vet?
    www.Minmat.net?
  • Boothwalker

Jag saknar saltlakrits. Finns det nåt man kan äta?

• Boothwalker
    Linda1976 skrev 2011-02-21 22:29:56 följande:
    Äkta lakrits kan du äta. Alltså typ små hårda karameller som säljs i plåtburkar i kaffe&teaffärer. '

Ah - jag älskar google - IGEN! www.arabusta.se/butiken/384.php 
    Grejt. Får leta och se om jag hittar =)
  • Boothwalker
    Linda1976 skrev 2011-02-21 22:29:56 följande:
    Äkta lakrits kan du äta. Alltså typ små hårda karameller som säljs i plåtburkar i kaffe&teaffärer. '

Ah - jag älskar google - IGEN! www.arabusta.se/butiken/384.php 
    Är det saltlakrits förresten? Söt är ingen favorit alls... =)
  • Boothwalker

Åt ett äpple idag. Tänkte att det inte kunde vara sååå farligt. Och de såg så goda ut. Men hjälp vad sött det var. Kändes som om det var doppat i sockerlag...

• Boothwalker
    helene306 skrev 2011-02-22 15:20:05 följande:
    Med en gång vaknar smaklökarna Sånt man innan tyckte var osött blir med en gång jättesött
    Jag klarade typ inte av mörk choklad innan. Nu är 70%ig riktigt söt. Men det där äpplet var nog bland det sötaste jag ätit ever (kändes det som)

Och folk påstår att frukt inte är godis =)
  • Boothwalker
    Denebola skrev 2011-02-22 15:35:00 följande:
    Ja, söt och smörig :P 90 % ska det vara! Skulle dock vilja testa 99 % för nu är jag så van vid 90 %
    Hittar ingen 90%ig på ica i byn... Får leta när jag kommer till stan. =)
  • Boothwalker
    Linda1976 skrev 2011-02-22 16:35:04 följande:
    Tips: Om man inte orkar laga mat så finns Dafgårds nya köttbullar. HELT utan tillsatser och 4% kolhydrater. Visst, det är lite potatisflingor i osv, men inga egentliga konstigheter och ett väldigt bra alt om man inte orkar laga nåt. Ligger i frysdisken i svart lite "lyxig" påse. Som om tillsatsfritt skulle vara lyx... jaja.... 
    Grejt. Frågan är vad man ska ha till. Jag vill ju ha lingonsylt till köttbullar... =)
  • Boothwalker

Kanske en konstig fråga. Men  är det ok att dricka vatten med äppelcidervinäger?

• Boothwalker
    trazzlan skrev 2011-02-23 06:26:30 följande:
    Jag dricker det varje morgon för det smakar så gott till min omelett,,,men jag vet inte om det är ok. Lärde mig det när jag körde GI men det är ju en annan sak...få se vad de andra svarar
    Ja visst är det gott =)
    Linda1976 skrev 2011-02-23 06:58:01 följande:
    Ja, det borde inte vara några konstigheter. 

Äppelcidervinäger ättiksyra 7 % 30kcal 7g (100 ml) så det är ju knappast några mängder....  
    Nä och man har ju bara jättelite i vattnet...

Grejen är väl isåfall att det mättar lite och kanske ger falsk mättnad eller nåt. Nä jag vet inte. Bara en tanke och jag tänkte att jag iallafall kunde fråga ifall det är nåt jag missat typ =)
  • Boothwalker
    Ekorrfamiljen skrev 2011-03-04 19:08:35 följande:
    MrsMurphy skrev 2011-03-04 18:19:11 följande:
    *ömk, ömk*
    Tack, det där behövdes!! Hehe! *mätt som en gnu* Till och med 1-åringen vräkte i sig. Visst, han är ett matvrak, men just färsbiffar kanske inte är direkt "barnmat". Zucchini gillar han också.
    Helt ot. Men hjälp. Är han redan ett år? =)
    ♪♫♪ Uuu, aj vish aj vöss ö pönkråcker vitt flavers in maj här ♪♫♪
  • Boothwalker
    Ekorrfamiljen skrev 2011-03-04 20:45:34 följande:
    Boothwalker: Värre ändå, han är snart 16 månader! Går allt vägen blir han storebror i juni!
    Hjälp. Tiden går fort. Och länge sen man såg till dig då alltså =)
    Och grattis och lycka till till minisen =)
    ♪♫♪ Uuu, aj vish aj vöss ö pönkråcker vitt flavers in maj här ♪♫♪
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**