Inlägg från: GOBLIgobli |Visa alla inlägg
  • GOBLIgobli

**Den stora feta LCHF-tråden**

Hejsan alla, får jag också vara med på ett hörn?
    Är en LCHF-färsking som bara haft "tänket" i drygt två veckor nu men trots några snedsteg (en och annan semla på fiket...) så märker jag stor skillnad på hur jag mår.

Redan efter en vecka kunde jag dra åt jobbarbyxorna med ett snäpp och då hade jag som sagt inte ens följt kosten strikt. Jag känner mig mer jämnpigg (jämntrött??) och orkar ta mig för saker på ett helt annat sätt än förut. Sötsuget är borta, tyckte t o m den lilla mängd flytande honung jag hade i frukostyoghurten blev för söt så den skippar jag också nu. Trodde det skulle bli svårt att avstå brödet och pastan men jag är inte ens sugen på det längre.
    Och inte nog med jag alltid älskat smaken av smör och grädde, vilka jag tidigare ätit med tillhörande ruttet samvete, så äter jag dem nu och njuter! I love this!! Det här funkar verkligen!

MenÅÅÅ...
  • GOBLIgobli
    Denebola skrev 2011-02-23 09:14:56 följande:
    Dessutom tillgodogör man sig proteinet bättre om det är denaturerat (dvs äggvitan är tillagad), så alla machos som dricker råa ägg för proteinets skull är ute och cyklar på hal is
    Sitter och lär mig för fullt!!
    Den där kaffedrinken var bland det konstigaste jag sett hittills men det ska absolut provas. Att något så enkelt håller mättnad?
    MenÅÅÅ...
  • GOBLIgobli

Blomkålsmos och korv. Jag ÄLSKAR blomkålsmos!!!

MenÅÅÅ...
  • GOBLIgobli

Apropå det här med att få i sig fett läste jag i Anna Halléns blogg (tror jag det var...) att det räcker med att äta fullfet mat helt enkelt. Har inte satt mig in i det huruvida det "räcker" men det är ju iaf en början för den som är nybörjare.

Sen läste jag i en annan blogg (mycket bloggeri ) om förbränning och att bla. starka kryddor är bra för det ändamålet. Då gjorde jag en hyfsat stark chili-cayenne Philadelphia att ha i ostrullarna till frukost, KANONGOTT! Kan verkligen rekommendera det om man vill dra på lite extra förbränning.

MenÅÅÅ...
  • GOBLIgobli

Har hört om Kung Markattas att det inte smakar lika gott som Renées tex. sämmer det?

MenÅÅÅ...
  • GOBLIgobli
    jeng skrev 2011-06-08 10:45:49 följande:
    Ja, jag äter en väldigt mager kycklingsallad till middag ofta. jag får perfekt fördelning på den genom att ha på 50 gram fetaost! mer än så behövs lixom inte.... Många inbillar sig att det är mycket mer fett på lågkolhydratkost (speciellt lchf) än vad man normalt får i sig, men det finns ju en del som till och med får minska.

Hemligheten ligger ju i att fettet inte fått tillfälle att mätta pga alla kolhydrater man stoppat i sig. När man tar bort kolhydraterna så mättar fettet alltså bättre än det gjort innan, även om man faktiskt inte har ökat på mängden!
    Jo, minska på fettet har jag fått göra för i början bredde man ju på glatt bara för att man fick. Och gott var det ju! Nu har jag bara ätit LCHF sen början av februari men ser vad som funkar bättre och vad som ger en fis på tvären.
    MenÅÅÅ...
  • GOBLIgobli
    Southern Belle skrev 2011-06-08 10:56:50 följande:
    Jag har inte smakat på Renées men Markattas smakar väldigt mycket kokos. Gott i vissa saker, som t ex bountys . Ska jag t ex steka ägg i kokosolja väljer jag en utan smak, som den "bruna" Cocosan!
    Verkar vara rätt lika då. Jag har Renées just nu med fin kokossmak och har den mest i kaffe och te.
    Blev helt paff när jag tog fram burken i morse, tydligen har vi såpass varmt i köket att fettet blivit alldeles klart och rinnande.
    MenÅÅÅ...
  • GOBLIgobli
    viggooden skrev 2011-06-08 19:12:42 följande:
    Är det sant kokos fett behöver inte ligga i kyl det är ju jätte bra:)  Behöver ischoklad inte heller stå kallt då:) Jag tänkte försöka torka ägg men det behöver jag prova hemma innan så jag vet hur det smakar och hur jag ska tillaga på bästa sätt. 
    Risken är att det blir rinnande ischoklad.
    MenÅÅÅ...
  • GOBLIgobli

Minns inte om någon redan skrivit om det här men har ni sett pripps senaste reklam där det står 50% mindre kolhydrater? Blev rätt förvånad då jag aldrig förr sett den vinklingen förr. Men det verkar gå åt rätt håll.

MenÅÅÅ...
  • GOBLIgobli

Ok, inget nytt påfund med ölen då.

MenÅÅÅ...
  • GOBLIgobli

Jag köper Renée Voltaire på Ica Maxi, kokosolja alltså, för 99kr/burk. Den smakar kokos och är god.

MenÅÅÅ...
  • GOBLIgobli
    3småttingar skrev 2011-12-18 10:37:50 följande:
    Har problem ifall nån kan råda.. Ätit lchf från och till i typ 3-4 mån och gått ner 12 kg. Nu börjar jag dock må väldigt illa på kvällarna.. Och har tröttnat enormt på maten. Har nu ätit av allt men lagom och räknat kalorier istället samt ätit mindre av typ potatis.

Men det som var skönt med lchf var att magen var så platt! Direkt nu så är magen uppsvälld och jag ser gravid ut :(

Har fastnat, mår illa av lchf och klarar inte vanlig mat för magen :( går det blanda på nått sätt? Jag vill ju ha viktminskning så känns konstigt att äta grädde osv, men vill ha den platta magen..
    Har du kikat på denna bok av Anna Hallén? http://www.bokia.se/lchf-for-kvinnor-5072951?gclid=CK-Bx5GIjK0CFe8umAodPBNTlg
    MenÅÅÅ...
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**