Inlägg från: pysselmajjo |Visa alla inlägg
  • pysselmajjo

**Den stora feta LCHF-tråden**

Hej!

Brukar läsa tråden, men har aldrig haft nått vettigt att säga själv
    Lchf:ar sen ett par veckor tillbaka och känner att det går bra nu!

Testade ett recept på pannkakor häromkvällen och kan säga att dom är jättegoda, till och med mina kräsna barn älskade dom.
    Här är receptet ifall det är någon som vill prova: 

Antal portioner: 4

Ingredienser

5 st ägg
    4 4 dl vispgrädde
    0.5 0.5 dl husk
    1 1 dl kokosflingor
    1 1 krm salt
    4 4 dl mjölk
    Till servering
    vispad grädde, bär

Gör så här
    1. Vispa äggen och häll i grädde, husk, kokosflingor och salt.

2. Rör i mjölken. Låt sedan stå ett tag då husken gör att smeten tjocknar.

3. Stek i rikligt med smör (cirka 1/2 dl smet åt gången).

4. Servera med vispad grädde och bär.

Anledningen till att jag egentligen skriver är för att jag behöver tips på vad jag kan tugga på när vi ska på bio ikväll. Sambon och barnen ska äta popcorn så det känns ju sådär att sitta där utan någonting. Så, vad ska jag ta med mig?

• pysselmajjo

Ok, ni som gjort egna semlor...vad kan man använda som bulle? Har ni bara grädde till det?
    För mandelmassa kan ju inte äta...

• pysselmajjo
    The Kittycats skrev 2011-03-07 18:12:40 följande:
    Jag gjorde enligt recept på LCHFbutikens hemsida. Där finns recept för "mandelmassa" också. Men det är en del mandelmjöl i dennea semla. En del har gjort pones, och lagt till lite kardemumma och ev sukrin i degen för att få till en bulle.
    Tack för hjälpen!
    Ska testa att baka något till mig med, kanske kan lura i familjen ett bättre alternativ med
  • pysselmajjo
    Southern Belle skrev 2011-03-07 18:20:48 följande:
    Min mamma gMin mamma gjorde alltid egen mandelmassa och hennes recept borde funka även på pones!

Gör så här: skär av hatten och gröp ur bullen, blanda innankråmet med mald mandel, lite sukrin och grädde tills du har en egen smaskig mandelmassa.

Får nog testa det själv!
    mmm....DET lät gott!! Måste testas imorgon! Tack
  • pysselmajjo
    mills skrev 2011-03-07 18:34:10 följande:
    Har någon tips på något kexaktigt man kan ha ost på? Äääälskar ost o kex och vill så gärna ha det till melodisfestivalen i helgen men mitt blodsocker lever loppan hela natten om jag tar vanliga glutenfria ostkex...

Jag gjorde mandel och kokoskex idag, tror de kan funka till ostbrickan.

Kan skriva receptet här om det är någon som  är intresserad.
    Finns i boken LCHF-Husmanskost av Anna Hallén.
  • pysselmajjo

God morgon!

Gjorde pones igår kväll, men dom blev ju platta som tekakor. Blir era det med, eller har jag valt rel recept?

• pysselmajjo

Platta till? nää...min deg var väldigt lös, fick sleva upp den på plåten...trodde den skulle va sån.

• pysselmajjo

Jag hittade samma recept här i tråden, ska testa den. Jag gjorde en variant med 5 ägg, den blev lite äggig så detta verkar mycket bättre!

Tack för hjälpen

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**