• Azevedo

**Den stora feta LCHF-tråden**

Mandel skrev 2011-02-25 07:30:14 följande:
    När ni köper vaniljpulver, vart i butiken står det?
    Bland vaniljsocker,vanligt socker, specialsortimentetet med det glutenfria, bland kryddor, bland efterrätter eller vart?
    Vid vaniljsockret. Brukar finnas lite olika varianter på vaniljstång osv, där är det! Gissar på att det är samma märke på många ställen,  en liten brun kartong!
  • Azevedo
    Linda1976 skrev 2011-03-21 07:19:50 följande:
    Men på Wiki står ju också att om de tillagas så försvinner det giftiga. Kanske man ska ha dem på 200 grader med folie över sådär ½ timme först för att eliminera? Vad säger ni andra rawfoodkex-nörds? Nån som läst mer nånstans. Eller man kanske ska maila Reneé Voltaire!
    Hejsan svejsan, har "tjuvläst" här i tråden ett tag men nu vill jag nog hoppa in och säga något... Måste bara påpeka att alla skriver så mycket att det är svårt att hinna med! Glad

Apropå just linfrön så tror jag att det det giftiga bara är ett problem om man käkar för mycket krossade linfrön, dom hela går ju opåverkade genom kroppen!? Så jag tror inte att det är nån större fara med rawfood-kexen. Som jag för övrigt inte har testat, ÄLSKADE sesamknäckebrödet som jag hittade recept på här i tråden men nästa grej att testa är kexen... Glad
  • Azevedo

Tänkte testa fläskpannkakan ikväll men vill gärna ha lingon till, nån som har nåt tips? Dissade alla rårörda lingon-varianter i affären pga för mycket socker och vill inte ha lågkalori-sylt heller då jag inte gillar sötningsmedel. Köpte frusna lingon och tänker att man kanske skall blanda med vitkål på nåt sätt, några idéer? Glad

• Azevedo

Veckans invägning: -0,9 kg, så skönt! Total nedgång sen 18 januari (nystart efter semester, långvarig sjukdom, jul...) 5,3 kg.  Lite drygt 0,5 kg per vecka men det är jag helnöjd med, är inte särskilt strikt och unnar mig en hel del. Lyxigt att gå ner i vikt ändå!!!

• Azevedo

Jag tycker att det blir löjligt när vissa envisas med att komma med "goda råd" som ingen har bett om. '

• Azevedo
    Fröken Småland skrev 2011-03-29 10:24:20 följande:
    Samtidigt är det fruktansvärt svårt att hålla tyst när man ser en olycka på väg att hända...

Jag är också inne och läser här en hel del men skriver sällan något, det har inte blivit så bara. Det jag (och tydligen en hel del andra) reagerar på är att det kan bli väldigt missvisande för de nybörjare som kommer in och som ges intrycket att bästa sättet att gå ned i vikt och må bra är att följa råd som inte liknar LCHF-idén särskilt mycket alls. Särskilt som råden kommer från någon som gått ned exakt noll kilo på sex veckor
    Ja...

Men i detta fall handlar det inte ens om råd. Det handlar om att en person berättat vad som funkar för henne och herregud, får man bara uttala sig här om man gör allting perfekt enligt boken? Jag tycker att Jucea mycket tydligt talat om att detta är något som funkar för henne när hon ibland inte har möjlighet att fixa mat. Alla funkar väl olika? Med tanke på hur tokigt folk överlag äter så tycker jag att det är TRAMS att börja ifrågasätta såna här, ursäkta uttrycket, skitsaker. Det här är trots allt en diskussionstråd för folk som käkar LCHF,  det handlar inte om faktaråd till nybörjare som har noll koll. Bara för att Jucea råkar vara duktig och ger många bra tips till folk som frågar (vilket hon gör med den äran) så skall hon inte få käka som HON vill och som passar henne? Utan att besserwissrar skall lägga sig i? Gud så tramsigt.
  • Azevedo

Fast jag kanske inte skall uttala mig; jag äter ju faktiskt morötter ibland och dricker vin.

• Azevedo
    Ekorrfamiljen skrev 2011-03-29 11:14:34 följande:
    Det kanske inte är en tråd direkt riktad till nybörjare, men faktum är att nybörjare söker sig hit och läser inlägg. Om då någon verkar väldigt insatt är det ju lätt att ta till sig dennes råd som "en sanning", fast det kanske är långt därifrån.

Visst kan man unna sig vin och choklad ibland, men gör man det flera gånger i veckan och sedan undrar varför man inte går ner i vikt ska man nog fundera ett varv till och kanske gå in till Kostdoktorn och läsa på lite bättre om hur LCHF fungerar i kroppen.

Kollade innehållet i en Atkins bar. Exakt vad i den är LCHF-vänligt öht?

Ingredienser Choklad med sötningsmedel (20%) (kakaomassa, sötningsmedel (maltinol), kakaosmör, emulgeringsmedel (lecitin), vanilj), glycerin, gelatinhydrolysat, polydextros, sojaprotein (10%), ej härdat vegetabiliskt fett, mjölkprotein, kakaomassa(7%), fettsnål kakao, emulgeringsmedel (lecitin), aromämnen, sötningsmedel (sucralos), färgämne (karmin). Näringsinnehåll per 60 gram Energi 232 kcal Protein 16,4 g Kolhydrater 18,5 g Fett 12,7 g Kostfiber 7 g Natrium 0,06 g
    Nu handlade ju inte själva diskussionen om huruvida dessa barer är "LCHF-vänliga" eller inte. Utan om att Jucea tycker att en bar är smidig att ha till hands i vissa lägen och då är Atkins-barerna att föredra framför Naturdiet, Nutrilett eller vilka det nu var som nämndes. När man nu försöker hålla ner kolhydraterna. Vad är problemet? Ingenstans i denna tråden har NÅGON REKOMMENDERAT barer som att lämpligt inslag när man äter LCHF.

Och återigen, ingenstans har det handlat om RÅD till någon från någon.

Själv skulle jag knappt våga räkna upp vad jag äter för då skulle jag väl bli utjagad från denna tråd med blåslampa. Brukar visserligen inte vara särskilt aktiv ändå, men i alla fall. Men vet ni vad, jag trivs här! För min kost ÄR BASERAD PÅ LCHF, jag får en massa tips på recept och annat som har varit superbra. Men som många andra så har jag anpassat kosten så att den passar mig,  för det handlar om att hitta det som funkar FÖR EN SJÄLV. I sina rutiner, rent praktiskt, socialt sett, och sen då att många av oss vill gå ner i vikt och må bra.

Kanske dags att starta en ny tråd "för oss som äter LCHF för det mesta".  Kanske flera trådar beroende på i vilken utsträckning man brukar fuska?
  • Azevedo
    jeng skrev 2011-03-29 11:32:53 följande:
    Varför måste det alltid bli helt extrema diskussioner så fort någon tycker eller tänker något som inte är strikt LCHF? Är det verkligen konstigt att LCHF får en sektstämpel när man läser vad som försiggår här?

"Det här är det bästa för dig. och för ALLA utan undantag! Du ska följa det här! Följer du inte det här kommer du att staffas och förskjutas och eventuellt också stenas till döds! Välkommen till LCHF!"
    Exakt!
  • Azevedo
    jeng skrev 2011-03-29 11:37:47 följande:
    Azevedo,
    Ja, vi kan skapa "Juceas fanatiska LCHF-tråd"  
    Haha, ja det borde ju vara lösningen!
  • Azevedo
    Livets Magi skrev 2012-11-23 19:55:20 följande:
    dagens middag blir tjock grillkorv och stekt ägg med ett glas mjölk.

Lördag: tunna revben
    söndag: köttsoppa på karrekotlett
    Du är medveten om att du inte heller äter LCHF va? Med tanke på att du dricker mjölk menar jag...
  • Azevedo

Jag funderar också på vart gränsen för "socker" går med tanke på att du bakar kakor med mörk choklad i? Vad är skillnaden på att använda sötningsmedel då? Suck säger jag...

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**