• linn78

**Den stora feta LCHF-tråden**

Jag har en kod för gratis frakt på cdon om någon vill ha den för att beställa matrevolutionen, får jag lov att lägga ut den i tråden enl fl´s regler?

• linn78

Förresten, kan man bli kolhydratförgiftad? Om man tex knappt ätit några kh ett tag och så vräker man i sig saker som är kh-rika?

• linn78

Godmorgon!

Mina pones ändrar inte något speciellt i färgen, jag plockar ut dom efter 15-20 min och då blir dom lagom tycker jag. Degen är, som någon sagt innan, som trolldeg, himla smidig, man blir knappt kladdig=)

Igår gjorde jag också knäckebrödet jucea tipsade om och det var supergott!!! Köpte även dom rostade mandlarna som var så goda att jag kunnat klämma hela påsen direkt (men inte gjorde!)

Jag har varit sjuk i nästan 3 veckor i sträck och fuskat nåt så oerhört=( Men nu verkar jag kommit upp på banan igen tack och lov, godissuget var oövervinnligt där ett tag... 

• linn78

Jag älskar äggmjölk!!! Det är min frukost varje morgon. Jag gör den oftast på 2 ägg, en stor klick smör och ca 3 dl kokande vatten. Sen gör jag som med te, lägger i en tepåse och ev lite sötningsmedel beronde på vilket te det är. Godast blir det med vanilj-te eller äppelkanel-te tycker jag.

• linn78
    The Kittycats skrev 2011-03-11 22:44:12 följande:
    Gör du med både vita och gula då? Vispar du äggen först och häller sedan på vatten?
    Ditt sätt att dricka äggmjölk har fått mig sugen att testa för första gången
    Ja, hela ägget. Jag bara lägger i ägg och smör i skålen och sen mixar jag samtidigt som jag häller på det kokande vattnet. Med vanilj te smakar det nästan som att dricka brylépudding (vilket jag älskar) eller sån vaniljpudding som man köper färdig i affären. Mums!!
  • linn78
    The Kittycats skrev 2011-03-13 10:43:02 följande:
    Tjoho! Ääääääntligen har jag nått min "innan-jag-blev-gravid-vikt" *happy, happy, happy*Nu väger jag 70,8 kg, när jag blev gravid vägde jag 70,9.Nu är nästa mål att få en vacker 6:a som förstasiffra på vågen.
    ♥ Skruttan född 10-07-15

Grattis!  Jag fick också en trevlig överraskning på vågen idag! Har gått ner mer än 3 kg! på ca 1,5 vecka och hamnat under mitt andra delmål. Känns jätteskönt att kroppen svarar så bra när jag haft nästan 1 månad med dålig mat medans jag varit sjuk i omgångar... Även om det varit en del vatten som försvunnit nu igen så är det ändå nästan 2 kg från min lägsta vikt innan fusket. Så nu har jag bara 4kg kvar till min "nöjd vikt" mål som från början var 12 kg.
  • linn78
    Nikhita skrev 2011-03-13 11:55:21 följande:
    Grattis till er som gått ner i vikt. Bra jobbat.

Jag skulle vilja börja räkna på hur mkt kolhydrater jag får i mig eftersom det går så segt neråt,
    men var inne på minmat.se och där fanns inte ens grädde eller kvarg med i listan?
    Grädde står under vispgrädde har jag för mej.
  • linn78
    rasajj skrev 2011-03-30 17:10:47 följande:
    Vanlig limpform. den jaste inte lika hog som vanligt vitt brod. men det ar luftigt och fint. Sa gott!!
    Vad hade du för vinäger i? Går det bra med vilken som tror du?
  • linn78

jucea: om jag har som målvikt 50 kg, ska jag då alltså inte äta mer än 250gr kött/dag? Vad ska jag bli mätt på då om jag inte ska moffa i mej en massa kh genom grönsaker? Låter väldigt lite...=( Hur mycket fett ska jag äta?

• linn78
    jeng skrev 2011-04-08 12:34:53 följande:
    Det är inte proteinet du ska bli mätt på, utan det är fettet. Det är en av de saker som skiljer LCHF från tex GI.

Men jag skulle ju säga att om du har målvikt 50 kg, så bör du äta ca 75 gram protein och alltså 375 gram kött/fisk/fågel/ägg istället för 250. Jag tycker att 1 gram per kg är för lite!

Till 75 gram protein bör du äta ca 100 gram fett.
    Ja, att jag ska bli mätt på fettet vet jag ju, formulerade lite fel där 375 g kött låter ju iaf bättre, men att hålla mej mätt på 100 gram fett låter fortfarande lite. Jag har inga problem nu men tänkte prova nån vecka fakir sen när jag slutat amma och då känns det som om det blir väldigt lite mat om dagen.
  • linn78

Hej! Jag har inte skrivit här på länge länge... Gick under våren ner ca 8 kg och älskar lchf MEN nu har jag hamnat i en ordentlig svacka och kommer absolut inte upp igen. Hur gör ni för att riktigt motivera er? Ge mej tips!! Detta går bara inte...

• linn78

Finns det kokosfett som är HELT smaklöst? Kokos är tyvärr bland det äckligaste jag vet. Vad använder ni det till mer än att göra ischoklad och att ha i kaffe/te/äggmjölk? Jag har osaltat smör i både äggmjölk och te och det fungerar bra, tänkte bara om det finns fler användningsområde för just kokosfett så att jag kan höja mitt fettintag.

• linn78
    Vilda Tiger skrev 2011-11-22 22:44:15 följande:
    Ja, jag har cocosa som är helt smaklöst om man väljer den med brun etikett. Det finns en som har kokossmak med men den kostar dubbelt så mkt. :-P Jag har i teet och det ger ingen smak alls, men man får röra lite mellan klunkarna så det inte blir en fet hinna på ytan.
    Tack VT. En följdfråga på detta: är kokosfett mer fett än smör?
  • linn78

ni tjejer som har koll på det mesta=), hur är det egentligen med ketos? Har det och göra med hur många kolhydrater jag äter, hur många kalorier jag äter eller båda tillsammans? Om vi säjer att jag är i ketos om jag ligger på under 50kh/dag, kan jag då ha högt kalori-intag? Eller tvärtom, om jag kör VLCD och ligger på 500 kcal/dag, har det då någon betydelse hur många kh som äts eller då handlar ketosen om kalorierna? Hänger ni med hur jag menar? 

• linn78

Tack för svaren=) 

Jag som "gammal" lchf:are tycker att det låter väldigt fel att det är så viktigt att vara i ketos under en VLCD kur. Där ligger man ju på ca 500 kcal/dag och ca 50 kh/dag och jag tycker att det är mycket kolhydrater för att säkert vara i ketos, det är ju väldigt individuellt. Under en VLCDkur, är det inte viktigare med kalori-intaget än kolhydraterna egentligen? Men till och med dom blir ju mer och mer kolhydratsnåla även om lchf ofta dissas. 

Lite OT egentligen men jag undrar eftersom jag gillar lchf och det har fungerat utmärkt för mej innan, har gått ner i vikt och fått ordning på mage mm. Men efter ett rejält bakslag så klarar jag inte mer än 2-3 dagar innan jag faller för sötsuget, så nu kör jag några veckor med pulver för att sen gå över till lchf igen. 

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**