Inlägg från: shadowstorm |Visa alla inlägg
  • shadowstorm

**Den stora feta LCHF-tråden**

Jaha tråden har byt tråd? :)

Ikväll blir det fläskfilé och jag skulle vilja ha någon god sås till, nån som kan tipsa om nån god sås? :)

• shadowstorm

Sen en fråga. Kan man äta stekt ägg till frukost och omelett till lunch det funkar så himla bra när jag jobbar istället för behöva tänka så mycket på lunchen (ibland blir det ju så klart rester) Eller blir det för mycket Ägg?

• shadowstorm
    Asereht skrev 2011-02-24 12:52:49 följande:
    Man kan inte äta för mkt ägg. Ägg är bra mat.
    Hehe, okej bra veta =) Så typ 1 stekt ägg och lite knaprigt bacon till frukost och någon god omelett till lunch är inte helt fel då? :)

Ikväll blir det inomhus grillning :) Ska grilla fläskfilen börjar verkligen längta efter sommaren! Och en hemma gjord tzatzikisås :) Usch blir hungrig när jag tänker på hur gott det är :) Kan man förresten marinera med vanliga påsar man köper på affären eller är det socker I?
  • shadowstorm

DÅ var fläskfilen i ugnen :) Gjorde en baconsås till som jag ska hälla över när det är några minuter kvar bara :) Servera med lite grönt :)När killen min kom hem och kände lukten sa han...ÅÅÅH jag älskar dig hahaha ;P

• shadowstorm

Jag har idag lagat en supergod laxrätt :) Köpte en färsklax bit och gjorde en romsås till och la det över in i ugnen en stund och servera med en god sallad, mummms :) Jag älskar romsås :D

350 gram lax (2 pers)
    1 halv rödlök
    3 msk dill
    en burk cream fraiche
    salt & 5 sorters peppar :)

För den som undra

• shadowstorm
    shadowstorm skrev 2011-02-26 19:45:16 följande:
    Jag har idag lagat en supergod laxrätt :) Köpte en färsklax bit och gjorde en romsås till och la det över in i ugnen en stund och servera med en god sallad, mummms :) Jag älskar romsås :D

350 gram lax (2 pers)
    1 halv rödlök
    3 msk dill
    en burk cream fraiche
    salt & 5 sorters peppar :)

För den som undra
    Klart det är rom i såsen också :D haha
  • shadowstorm

- 1 kg :) Går framåt iaf. :) Men jag är sjukt trött och mår illa, plus jag känner av mina pms som jag aldrig annars brukar göra? :(

Idag får jag hem ny slaktat nöttkött från trakten :) Kan det bli bättre? :)

• shadowstorm

Jag mår verkligen inte bra, jag har gått och blivit dålig :( Och mår illa heeela tiden. Och det är ju inge kul. Så det är ju inte superlätt att då strycka i sig mat som är lite mera  fet än vanligt. Vad ska jag göra? :(

• shadowstorm
    helene306 skrev 2011-03-04 09:09:09 följande:
    Är du sjuk sjuk eller mår du ila av kosten? Ät det du kan och det som du känner att du kan äta. Mår man inte bra får man lyssna på kroppen även om det innebär att mankäkar en skål kokta makaroner. Jag fick visst i mig lite kolhydrater igår och började må illa på eftermiddagen men några skivor ost och illamåendet försvann.
    Jag tror då inte jag är sjuk, känner bara mig helt borta och konstig hela tiden. Men fortsätter kämpa kanske ger med sig till slut? :)
  • shadowstorm

Nu efter jag ätit för ca 1 timma sen mår jag super illa igen =( Åt lax och romsås med lite grönsallad. Så tycker inte maten borde upplevas som jätte fet. Men jag mår suuuper illa =(

• shadowstorm

hejsan, jag tänkte börja äta efter LCHF nu efter jag fått mitt andra barn, nån som har tips på hur jag lättstartar? Har ju en liten bebis och tänka på så hon inte blir dålig. Borde väl få min bebis SNART!

• shadowstorm
    Loreena skrev 2012-01-07 21:48:25 följande:
    Börja med att laga mat med fullfeta produkter och ta bort bröd, gröt, flingor och pasta. Byt gärna ut smörgåsen eller flingorna mot en omelett gjord på 2-4 ägg och 0,5 dl grädde eller ost. Som fyllning kan du ha räkor, bacon, champinjoner, lök, tomater, paprika etc. :)
    Sedan kan du långsamt trappa ner och minska på ris, potatis, morötter och frukt etc,. Byt då ut detta mot ovanjordgrönsaker och 1 dl fet sås gjord på creme fraiche, grädde, kokosmjölk eller en klick kryddsmör eller bea el dyl.

En bra dag kan se ut såhär:

Frukost: Omelett, kaffe med grädde

Lunch: Lax, ovanjordgrönsaker, en kall sås på creme fraiche

Mellis: 0,5-1 dl nötter (för att du ska få i dig magnesium, om du inte äter nötter kan du behöva magnesiumtillskott för att inte få vadkramper)

Middag: Köttfärsbiffar med gräddsås, blomkål

Kväll: Någon god ostbit, lite skinka, räkor kanske...:)

Det viktigaste i början är att du utesluter spannmålsprodukter och socker. Sedan kan du trappa ner på övriga kolhydrater också. Ät dig mätt, ät regelbundet, var inte rädd för fett och njut av maten! Variera gärna proteinkällan så att det inte bara blir en köttdiet. Fisk innehåller nyttiga fetter som är bra för din bebis också när du ammar.

Lycka till!
    tack för svaret, ska söka info men kommer ta det lugnt i min takt och inte tänka på maten eeextremt första tiden  =) Så morötter får jag ej äta? Jag som älskar äta morötter och gurka på kvällarna..Nötter tål jag ej
  • shadowstorm

Nu har jag gått efter lchf säkert 1 månad och förgår och igår så fuska jag rätt bra drack och hade en utekväll och igår massa onyttigheter. Idag när jag vakna mådde jag sååå illa att jag var tvungen gå och spy är detta vanligt eller?? Mådde verkligen uselt!

• shadowstorm
    Maruid skrev 2012-03-04 13:02:29 följande:
    jag mår ofta jättedåligt då jag fuskar. Inte så att jag mått illa och spytt men om jag äter gluten får jag JÄTTEONT i magen och även i vad jag tror är njurarna. Inte alls kul och inte ett dugg värt det.
    Ja jag misstänkte det var mitt fuskande dock tänker jag inte ge upp nån gång iblands festande för då skulle jag bli tokig och bara sitta hemma. Men försöka att inte fuska till då hela helgen för detta var rent utsagt som jag vart bakis (och jag vart inte ens bakis när jag hade druckit).

Nu blir det stenhårt igen, och inte värt fuska när man mår pisssss
  • shadowstorm
    Ellaria skrev 2012-03-02 20:08:56 följande:
    Nu vet jag inte vad jag ska göra... Ni som läste mitt inlägg om magknip för ett par dagar sen, idag hände samma grej och trots stolpiller med morfin i gick smärtan inte över utan blev värre och värre. Till slut åkte jag till akuten där jag hängt sen i eftermiddags och efter ultraljud och blodprov hittades inte ett jävla dugg. Det är tydligen inget fel på mig, enligt alla prover. Är det LCHF som gör att jag får såhär ont? Jag kan inte ha det såhär, att varannan dag få så ont att jag bara krälar på golvet och gråter som ett barn och trots starka smärtstillande inte slipper ha ont.
    Min far gick på LCHF nästan hela förra året och blev jätte frisk och mådde kanon. Men sen åkte de till Turkiet och min pappa höll på dö på grund av ett ett frö hade fastnat och lagt sig i en tarmficka. Han hade en sänka på över 350 och var extremt dålig plus i utlandet....Nu äter han lchf men undviker alla fröer eftersom han är livrädd....Passa så det inte är något sånt. För han hade eeextrem buksmärta
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**