• musli

**Den stora feta LCHF-tråden**

Har fallit av vagnen heeeeeeelt och hållet...... Måste skärpa mig så jag återkommer när jag fått orken att skärpa mig. Är lite mycket nu.

Hanna 050511 & Elias 090910
  • musli

Jag är tillbaks igen!!! Har haft en fullständig kollaps som slutade i hejdlös mage som det krävdes små piller för att få stopp på. Har börjat jobba på ett stenugnsbageri som bagar-lärling och så småningom leder det till en fast tjänst men i början smakade man av alla bakverk och då brast det och jag åt frallor, mackor, brownies, sockerkringlor och gud vet allt.... NU är jag HELT övertygad om HUR jag ska äta och det innehåller INTE bröd eller bakverk! 
    Men jag blir ju tvungen att provsmaka om vi gör nya saker men då gäller EN bit på 1x1 cm typ.
    Men jag älskar mitt jobb i alla fall!  :)

• musli
    nassu skrev 2011-03-17 13:47:01 följande:
    Jucea: Ja, jag tycker ju själv att jag legat ganska bra till och verkligen inte fuskat eller nåt. Varit super noga med kolisar osv. Men men... Totala intaget igår var : 183g fett, 81g proteiner kolhyd. 9gram
    Hur lyckas man få i sig 81 g protein? Jag är mätt efter 1½ karré-kotlett....
  • musli
    tiiitti skrev 2011-03-19 09:30:10 följande:
    Innan åt jag TY med bär till frukost och höll mig länge på de.
    Sen fick jag reda på att TY och bär innehöll massa kolhydrater, så i en vecka har jag ätit andra frukostar med mindre kolhydrater. Jag har inte blivit lika mätt och fått äta oftare efter.
    Så nu är min tanke. Nog måste de va bättre äta TY och bär, och hålla sig länge. Får ju säkert i mig mer när jag springer och småäter efter annan frukost.
    Byt ut TY mot CF.  :)
  • musli
    Egensinnig skrev 2011-03-19 20:02:31 följande:
    Det får jag lätt i mig på en dag - tex 200 g kött till lunch och middag + 4 ägg till frukost - och lägg till lite ost på kvällen så ligger jag på 100-120 g protein på en dag.......
    Hur mycket äter du på en dag? ( jag kanske är en gluffgluff o borde minska?)
    2-3 kokta ägg till frukost, 150 g karré till lunch och till middag samma som lunchen. Varierar lite med kyckling, fisk och annat kött men det är sällan jag får i mig mer än 150 g... Ska kolla hur en dag ser ut nån dag framöver, jag har urdålig koll...  
  • musli

Idag blev det avocado med majonnäs och lufttorkad skinka till frukost, 150 g karré med sallad och 30 g smör till lunch och 2 bratwurst (Twinners från Lidl, har inte kollat kh på dem borde göra det...) med broccoli-mos till middag. 3 bitar mörk choklad till kaffet nu ikväll.

Imorgon får vi se vad det blir då!!!  :)

• musli
    FiaFunderar skrev 2011-03-23 19:38:09 följande:
    Jag är inte heller nöjd med viktnedgången. Har hållt på i 4 veckor och gått ner 1 kg... (Först ner 2,5 kg och sen upp 1,5 igen Rynkar på näsan) Är faktiskt besviken...

Plus att magen inte är 100 procentig... Har haft svårt att gå på toa den senaste veckan och då känner jag mig jättesvullen och har ont i magen.

Men jag ska fortsätta i 4 veckor till för att se om det blir bättre...
    Jag måste köpa lite vitaminer tror jag för min hy i ansiktet har blivit sämre än vad den har varit.
    Drick mycket vatten, ha kokosfett i te/kaffe, så blir magen bättre.
    Vad det gäller din hy så kommer den att bli mycket bättre snart igen. Det är kroppen som rensar ut och storstädar och det går över! Tar olika lång tid men minst 95% av de jag känner som äter LCHF har fått bättre hy efter de börjat äta så här.  :)
  • musli
    jeng skrev 2011-03-25 11:35:21 följande:
    Ja det här är absolut inget ont som jag tar värktablett mot. Utan jag kan jämföra det med när jag hade barn i magen som tog spjärn mot revbenen. Känsla av att det är något där som inte ska vara där, som skaver eller nåt. Dom på rådgivningen förklarade det ju med ökad aktivitet i gallan, som gör att man känner av nåt man normalt inte känner. Jag vet som sagt, inte. Idag tror jag bara det är byxorna, men är det inte väldigt konstigt att det BARA känns på ett specifikt ställe på höger sida då? Eller man har kanske inte så mycket i magen på vänster sida som det kan skava mot...
    Jag har tagit bort gallblåsan och känner ändå det du känner ibland. Det har inget med gallblåsan att göra skulle jag säga.  
  • musli
    Kaya skrev 2011-03-30 11:44:58 följande:
    Jag har bakat världens finaste LCHF-limpa! Valnötsbröd. Den ser ut som en "riktig" limpa!!! Jag är glatt överraskad med tanke på de något o-brödiga ingredienserna... Hoppas nu bara att den smakar lika gott som den är snygg!

Min fråga är hur jag ska förvara den. Jag insåg häromdagen att sesambrödet t ex inte kan förvaras framme på bänken i flera dagar som vanligt bröd för då blir det dåligt (urk). Och det är väl inte såkonstigt med tanke på att den mest består av kylvaror. Ska jag ha limpan i kylen? (Blir den inte torr då?) Eller ska jag skiva upp den och frysa skivorna så jag kan ta upp och tina/rosta så många jag ska ha vid varje tillfälle?

Valnötslimpan innehåller följande:

Torra ingredienser
    Linfrön, sesamfrön, pumpafrön, malda till mjöl (skulle enliogt receptet vara bara linfrön men jag hade inte tillräckligt mycket och förresten ska man ju inte äta hur mycket malda/krossade linfrön som helst!?)
    Lite bakpulver
    Lite Fibrex
    Lite fiberhusk
    Lite salt
    Brödkryddor
    Hela valnötter (massor!)

Blöta ingredienser
    Ägg
    Turkisk yoghurt
    En skvätt grädde

Låter inte som bröd, men BLEV bröd, i alla fall till utseendet! jag ser väldigt mycket fram emot att testa några mackor av det här brödet efter träningen ikväll.

Och så en fråga till om bröd. Finns det över huvud taget något LCHF-bröd som bakas med jäst (istället för bakpulver)? Jag tänker på det här med bakpulver och B-vitaminer i bröd, att det förstnämnda sabbar det sistnämnda. Men det kanske ändå inte gäller för glutenfritt bröd utan bara de B-vitaminer som finns i de vanliga sädesslagen?

K
    Som bagare måste jag svara... Tror inte man bör baka bröd med jäst om man så nära det går nollar kolhydraterna. Jästen finns då kvar i brödet och 1, det smakar nog inget vidare och 2, kolhydraterna äter ju normalt upp jästen under jäsningen, underjästa bröd (typ många bröd i butikerna) smakar alltså jäst...
    Så bakpulver är nog att föredra om man alls behöver nåt. 
  • musli

Hopp hopp!! Jobbar en massa och är super-trött på kvällarna så jag hinner/orkar inte vara här så mycket...
    Fuskar lite granna faktiskt igen och måste ta helgen till att göra vettig mat så jag slutar fuska på veckorna!!!!!

Ang. värk i kroppen. Jag hade inflammation i en ledkapsel i axeln och det har satt sig i halva kroppen så jag blivit sned och överspänner för att kompensera vilket lett till värk lite överallt och har samma problem med att gå efter jag legat på soffan och efter jag suttit stilla länge... Fick kortison-sprutor i ledkapseln för några år sen och det hjälpte en del tillsammans med voltaren. Sen fick jag problem med skuldran och nacken och armen (svullna händer, särskilt ena) samt ena benet... I mitt fall är det stretcha som gäller så det är inte ooootroligt att det också är ditt problem. Mitt problem som sen ställer till det är att jag är överrörlig i axlarna och alltså har svårt att stretcha... Men undran är ju, har du testat att stretcha flera gånger om dagen? Mitt har gått så långt att jag har svårt att böja huvudet framåt eftersom ryggen är låst av för korta muskler.........  :-P

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**