• jeng

**Den stora feta LCHF-tråden**

Hej,
    Hänger vanligtvis i ett par andra LCHF-trådar, men har hört så mycket gott om den här tråden så jag är inte och kikar runt!

Jag har ätit strikt lchf (fått ligga riktigt strikt, ca 10 gram) med en paus över jul pga mycket sjukdomar. Nu när jag kom igång igen efter jul så åt jag i 4-5 veckor innan jag blev JÄTTEdålig. Mådde illa, yr, kunde inte förmå mig själv att stoppa i mig lchf-mat, allra minst ägg! Fick efter nån vecka tips om att det kunde vara gallan, och då var det ju bara att avbryta. Efter 3 veckor med kolhydratmat, så hade iaf äcklet över lchf-mat försvunnit, så nu är jag igång igen! Men jag kör lite liberalare nu, hamnar kanske på ca 30-40 gram per dag. Äter mer grönsaker, och tillåter mig själv mer halvbra produkter, dvs de som ligger på mindre än 5/100 men som jag inte fick plats med på 10 gram om dagen - tex krossad tomat, bra korv, andra typer av grönsaker, mörk choklad osv. Det funkar jättenbra än så länge, så jag hoppas att jag ska slippa de akuta gallkänningarna nu, utan att den jobbar lite saktare! Kan fortfarande inte förmå mig själv äta ett ägg dock... Helknäpp blev kroppen!

Jag är bokfanatiker och har i princip varenda lchf och gi-bok som finns känns det som (det har jag nog absolut inte, men....) så mig kan ni alltid fråga om ni vill veta nåt om innehållet i nån bok, eller få boktips! 

• jeng
    tiiitti skrev 2011-02-28 17:02:39 följande:
    Någon som vet vad något gott man kan göra med vitkål? typ stuvad vitkål eller nått. hur gör man det på lchf-vis
    Jag tycker det är jättegott att göra wok på köttfärs, lite fond (kalv tex) vitlök och sen hälla i finstrimlad vitklål. det blir lite som vårrullefyllning, och det ääääälskar jag! annars är vitkål jättegot bara finstrimlad och fräst i massa smör. men då får man inte vara fettskrämd, för det går åt myyycket smör!

Jag hade gått upp 1 kg från torsdag tills vägningen imorse. Inget vidare kul.men så insåg jag att jag gjorde en korvstroganoff igår (på bra korv!!) som ändå blev ca 15 gram kolhydrater per portion! helt sjukt! Det åt jag både igår kväll och till lunch! ud vilken miss! Vi gjorde biff stroganoff på samma recept förra veckan och det var ju ca 5 gram per portion inkl sallad! Jag brukar inte äta korv, men vi har sagt att vi ska prova på nya recept ur alla mina kokböcker, plus att vi lagar mat som vi tor ungarna kan få i sig också, och då funkar verkligen inte biffen... Men nä, den missen gör jag inte igen! Trist med vågen, men skönt att ha hittat en anledning!
  • jeng
    Prinsessanz skrev 2011-03-01 20:01:13 följande:
    mjöl i kebaben?? kebab= rent kött,precis som vilken stek som helst!
    Vill bara kommentera att kebab absolut inte alltid bara är kött!!!
    RIKTIG kebab är bara kött ja, men det är långt ifrån alla pizzerior som kör med äkta kebab.

Precis som att rökt skinka man köper i påläggsdisken förväntas vara rökt skinka och inte pressad skinka utspädd med potatis eller mjöl, så sk aman ju ändå vara medveten om att det gäller att läsa på, eftersom det förekommer. Nackdelen med restauranger är ju att man aldrig kan läsa på förpackningen. 
  • jeng
    Klas-Ã…ke skrev 2011-03-02 12:00:46 följande:
    Hej!
    Nybliven lchf, har på fredag kört i två veckor! ca 2 minus i midjan vilket uppskattas här!

Jag undrar en grej, man ska ju inte äta om man inte är hungrig, men hur gör man då efter träningen om man inte är hungrig? Tränar 1g / dag, ibland 2. och då blir de mycket extramat;S
    Vad kör du för träning? Hård träning i början av lchf är inte alltid positivt, utan kan bryta ner kroppen mer än den gör nytta. vad gäller maten så behöver du ju inte äta efter träning på samma vis som man gör på en kolhydratdiet, eftersom du hinner bränna alla snabba kolhydrater under träningen och måste fylla på därför. Men det går ju att ta ett par ostrullar med smör eller nåt liknande efter träningen.
  • jeng
    Klas-Ã…ke skrev 2011-03-02 12:12:40 följande:
    Jag kör lätt styrketräning, samt kondition och innebandy.
    Måste man äta något överhuvudtaget?
    Nä, om du inte känner nåt behov av att fylla på så ska du ju inte behöva det! Det bör du märka ganska tydligt. Vatten är ju viktigt dock, eftersom kroppen binder mindre vatten utan kolhydraterna.
  • jeng

Jag har startat en lchf-blogg också, där jag tänkte lägga upp lite infomaterial om lchf, gi och det här med kolhydratfri (eller låg) kost. Men jag har inte kommit längre än att jag har skapat själva bloggen ännu. Ska sätta mig med lite infomaterial så fort jag hinner och sen tänkte jag börja skriva. kolhydratjakten.blogspot.com är iaf adressen.

• jeng
    MrsMurphy skrev 2011-03-02 12:30:09 följande:
    Jag börjar iofs ifrågasätta om det är LCHF jag sysslar med för jag blir så förvånad gång på gång när jag läser lite här och var. Att man kan uppleva samma sak så otroligt olika. Just detta med ägg och bacon, så har inte jag alls tolkat detta. 

När man ser till Dahlqvist ex så säger hon:

Ät gärna Kött: Valfri sort. Nöt, gris, vilt, kyckling. Fettranden är nyttig liksom skinnet på kycklingen. Välj gärna ekologiskt och gräsbetat om du kan. Fisk och skaldjur: Alla sorter. Gärna feta fiskar som lax, makrill eller strömming. Undvik panering. Ägg: I alla former. Kokt, stekt, omelett. Gärna ekologiska. Naturligt fett, feta såser: Använd gärna smör och grädde i matlagningen så blir det godare och du blir mättare. Bearnaisesås, hollandaisesås, läs på förpackningarna eller gör själv. Kokosfett, olivolja och rapsolja är också bra alternativ. Ovanjordsgrönsaker: Alla sorters kål, till exempel blomkål, broccoli, vitkål, brysselkål. Sparris, squash, aubergine, oliver, spenat, svamp, gurka, grönsallad, avokado, lök, paprika, tomat med mera. Mejeriprodukter: Välj alltid det fetaste alternativet. Riktigt smör och Bregott, grädde (40 %), crème fraiche, feta ostar. Fet grekisk/ turkisk yoghurt. Var försiktig med vanlig mjölk och fil, de innehåller mycket mjölksocker. Undvik smaksatta, sockrade och lättvarianter. Nötter: Bra som tv-godis (helst i måttliga mängder). Bär: Okej i måttliga mängder, om du inte är superstrikt/-känslig. Goda med vispad grädde.
    Vad menade du med "ägg och bacon" alltså... Vad är det du inte håller med om?

Man måste ju tillägga att Dahlqvist i den där listan säger vad som är ok och bra att ha hemma. Det säger inget om att sålänge man äter bara av dom där sakerna så går det bra. Det finns ju ytterligare regler som man måste ta till sig för att det ska bli riktig lchf menar jag!

Är man mer liberal så kör man kanske bara på 5/100-regeln. Är man strikt så lägger man till max 20 gram. är man Skaldeman-anhängare så lägger man till Ratiot. 

Fördelen (och ofta också nackdelen) med lchf är ju att det är individanpassat. Man måste prova sig fram och hitta SIN nivå på kolhydrater, vilka produkter som fungerar och inte fungerar, om man trivs i ketos eller inte och så vidare. Fördelen är ju att det är friare. Alla måste inte äta strikt, tex. Nackdelen är ju att alla kan ha olika uppfattning om vad lchf är, och därmed får man olika råd från olika personer. Det är ju få som är pålästa på alla olika metoder. Av den anledningen brukar jag alltid börja med att fråga "vilken lchf äter du" om jag ska svara på frågor eller ge tips. Vissa vill ha strikta tips, andra mer liberala, vissa kan inte äta mejeri och då vill de ju ha andra tips osv osv. Vissa vill gå upp i vikt, och behöver öka på kolhydraterna lite, vissa har lite att gå ner, vissa mycket. Allt är ju individuellt.

Oj, vilket utläggning det blev. Jag menade det absolut inte som nån kritik till dig, utan mer bara en förklaring på varför man kan tycka olika, och få olika svar från olika LCHF:are. 
  • jeng
    Lyckligamamman skrev 2011-03-02 13:10:12 följande:
    Har ni sett vad som står på Kvällspostens löpsedel i dag?

www.expressen.se/halsa/1.2349851/larm-fettdie...

Jag blir full i skratt när jag läser, helt sjukt! Den där Anna som skriver krönikan borde verkligen läsa på lite mer.
    ja jag kommenterade det nyss i en annan tråd, så här:
    Ja... Och folk får problem med hjärtat och levern osv utan att äta lchf... Hur tänker man? Bara för att de åt lchf när de fick hjärtproblem så är det direkt orsaken. Medan om en icke-lchf:are får hjärtproblem, då är det en sabla otur eller nåt.... Hur kan man ens försöka presentera studier som inte har nåt underlag? När de avskriver studier som visar på att lchf är nyttigt, då säger de att 5 år är för kort tid, 5000 personer är för få osv osv, men för att visa på nåt annat så räcker tydligen 20 personer i nån vecka eller månad... 
  • jeng
    MrsMurphy skrev 2011-03-02 13:19:01 följande:
    Jag har stött på allt för ofta just detta att folk säger att det inte fungerar för att de inte klarar av att leva på bacon och ägg, jag har inte alls tolkat detta som så. Jag tror inte att stenåldersmän hade spis och stod och stekte det hela dagarna. Glad

Jag kör på att jag vill ligga under 20g kolhydrater om dagen, men jag tycker det finns utrymme för rätt mycket ändå. När jag lagar mat så kör jag på kött/kyckling eller fisk, jag har ett tillbehör med grönsaker, jag har sås, jag äter goda ostar, jag äter snacks på kvällen, jag dricker vin, jag är inte totalt strikt med andra ord. Och som sagt att klassificera att LCHF består av ägg/bacon är totalt främmande för mig för jag upplever det inte som så. Har man koll på proportioner och totalintaget så kan man tillhöra en ganska strikt del om målsättningen är under 20. Och ändå njuta fullt ut. Håller med om att alla har ju "olika modeller", men att klassa ut LCHF för att de inte klarar av att äta enbart ägg och bacon typ så känner jag att man missat ganska mycket. Skrattande
    Ja, precis! Det är ju alltid första frågan man får "jag gillar inte ägg och bacon, så vad ska jag äta?" eller att folk inte ens tror att de kan äta lchf om de inte kan eller vill äta kött eller ägg tex. det är klart att det går, fast i modifierad version. och ägg och bacon äter jag långt ifrån varje dag, kanske en gång i veckan, om ens det! men men, det tar ju lite tid för folk att lära sig, och att komma förbi förutfattade meningar!

• jeng
    MrsQuitaz skrev 2011-03-02 13:19:54 följande:
    Jag har helt slut på ideer. Alla måltider känns tråkiga och krystade. Snälla någon hjälp mig att komma på lite olika rätter att laga =)
    Åhh vad var det nu du inte kunde (ville) laga? Fläskkött?

iaf så har Dahlqvist toppenrecept på biffstroganoff, den kan man också göra med kyckling tex.
    Det finns ju många olika typer av gratänger där man kan variera fyllning och kryddning, det tycker jag är bra när man inte har så mycket orka att stå och laga mat.
    tacos på lchf-vis är ju alltid gott fisk i ugn med grädd och citronsås, köttbit med sparris och bearnaise (äter vi ofta) jag gjorde en helt suverän köttfärssås härom dagen!!
    en kycklingsallad med fetaost och oljedressing eller vitlöksdressing på CF kanske. wok av olika slag...

ja..... nåt som lät intressant, så kan jag utveckla recepten  
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**