Inlägg från: FlamingRed |Visa alla inlägg
  • FlamingRed

**Den stora feta LCHF-tråden**

Lyckligamamman skrev 2011-02-22 13:37:06 följande:
    Absolut, hon skriver väldigt enkelt och det är lätt att fatta VARFÖR lchf funkar.
    Fast det funkar inte för dig!?
  • FlamingRed
    Lyckligamamman skrev 2011-02-28 15:11:02 följande:
    förhoppningsvis ska det det med fakiiiir! Flört I alla andra avseenden funkar det alldeles utmärkt såtillvida att magen mår bättre än den gjort på år och dar, jag är aldrig hungrig eller sötsugen nuförtiden, och pigg trots kroniskt sömnbrist (sover högst 2-3 timmar sammanhängande).

Jag får troligen skylla min sega viktnedgång på mitt ständiga kalorijagande och experimenterande av diverse suspekta dieter genom åren som gått. Jag har som de flesta i det här landet varit livrädd för FETT, och det får jag nu betala priset för.
    Jag vet PRECIS varför jag inte går ner i vikt, men vill inte acceptera det, därför tar jag nu till drastiska metoder.
    Du anser alltså att du inte går ner i vikt pga den lilla mängd kolhydrater du ändå ätit?
  • FlamingRed
    astro skrev 2011-06-14 00:08:21 följande:
    Det är ju inte så att LCHFare får sin glukos genom de få kolhydrater de ändå äter; då skulle vi må riktigt dåligt av dieten. Uppenbarligen. Hjärnan skulle konstant gå på sparlåga. Det gör den inte.
    Fast jo, det gör den ju, det uppvisar ju alla studier som tittat närmare på detta.
  • FlamingRed
    astro skrev 2011-06-14 00:32:50 följande:
    Vänligen länka en studie som påvisar att hjärnan fungerar sämre hos den som äter LCHF än hos en blandätare. Någon sådan studie har jag inte sett.

På det privata planet jobbar jag betydligt effektivare på LCHF och barnens studieresultat (de två som äter lchf) gick upp när vi bytte diet. Även övriga två större barn blev piggare i skolan - antagligen för att även de barnen bytte från kolhydratfrukost (typ flingor) till vettig frukost (typ kycklingsallad). 

Sedan är den här tråden inte till för denna debatt egentligen. Du får gärna peta in länken till min inbox eller i en debattråd om LCHF istället ... 
    Du kan själv titta på vilken studie som helst som analyserar mental och/eller fysisk kapacitet på lågkolhydratkost.

Människan presterar mätbart sämre på lågkolhydratkost. (Men även på annan "dålig" kosthållning som överdrivet mycket dåliga kolhydrater)
  • FlamingRed
    jeng skrev 2011-06-14 08:56:30 följande:
    Och de flesta av de studier är gjorda under vadå? 2 veckors tid... Den senaste jättestora studien som påvisade hur dåligt man mådde av lågkolhydratkost presenterades bland annat i aftonbladet. När man läste vidare så var det en studie gjord under FEM DAGAR!!!! Det kallas omställningsbesvär. Men vill man visa att man mår skit av dieten så vågar man väl inte testa längre än ett par veckor, för då skulle man ju få bita i det sura!
    Jag har inte pratat om att må "skit", och inte om några studier som endast tittat på omställningseffekter.

Du nämner detta och antyder att jag sagt det, och sågar mig för det du själv skriver.

Usch.
  • FlamingRed
    astro skrev 2011-06-14 09:06:06 följande:
    hänvisar man till studier ska man också länka till dessa. 
    Det finns studier som bevisar att världen är platt. Det gör inte mig mindre korkad om jag hävdar detta i en debatt ...

därför bör man peka på vilka studier man menar. Du kan inte kräva att din meningsmotståndare ska LETA efter studierna du inte satt namn på. 
    Ska och ska... I denna typ av debatt är det faksiskt bättre om läsaren får välja en studie de själva litar på, eftersom man så ofta misskrediterar alla studier som inte visar på de resultat man vill ha i lchf-kulturen.
  • FlamingRed
    jeng skrev 2011-06-14 09:08:14 följande:
    Den senaste studien som presenterades (som jag har läst om) sa att hjärnkapaciteten sjönk avsevärt, man tappade fokus och blev trött. (Med slutsatsen att det kan ju inte vara bra!!) Var det inte hjärnkapacitet du pratade om alltså? Du kanske menade att hjärnan skrumpnade?? Eller blev blå?
    Skrumpnar? Blå?

Varför vill du prata om sånt konstigt?
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**