Inlägg från: Ziggystardust |Visa alla inlägg
  • Ziggystardust

**Den stora feta LCHF-tråden**

Vilken aktivitet det har blivit i tråden!

Nu har jag också gjort ponesen med kesella, wow så gott säger jag bara! Jag har gjort pones förut efter recept utan kesella och med fler ägg men de var inte vidare goda. Det här var något helt annat, mmm så gott med nybakad "fralla" med mycket smör och ost. Jag måste nog också testa pones-semla!

• Ziggystardust

Ja det var något liknande recept jag använt förr. De var ätbara men inte så mycket mer. De blev platta små torra plättar, det gick inte att få det till bullar. Jag fick också en konstig känsla i munnen när jag åt dem, kan inte riktigt förklara. När jag äter dessa blir det liksom lite strävt i munnen så lite av det kvarstår kanske men det är inte lika mycket. Är det någon fler som upplever det? Jag har för mig att jag läst nåt om det någonstand för ett tag sedan.

• Ziggystardust
    Denebola skrev 2011-02-25 12:57:32 följande:
    Om man ska äta på Max rekommenderar jag, förutom att man tar low carb-burgaren, att man tar en bearnaisedip till, som man smetar ut på burgaren, då får man i sig mer fett. Vill man vara extra noga kan man be dem skippa kethup och dressing för att slippa sockret där.

Jag brukar ta grönsallad som tillbehör, det är lite tråkigt, men enda alternativet som funkar...

Det var dagens utläggning om hamburgerkedjor Drömmer
    Jag brukar oftast ta en Max deluxe-burgare, antingen tar jag bort brödet själv eller så kan man få den som en low carb i salladsblad eller få den i en salladsform. Jag tycker den är godare och mer mättande än Low carb-burgaren.
  • Ziggystardust
    helene306 skrev 2011-02-26 13:04:53 följande:
    Panik!!! Jag ska baka Pones och har självklart glömt att köpa hem Kesella. Kan jag ta creme fraiche istället tro?
    Pröva, det borde gå bra!

Sist jag gjorde pones gjorde jag hälften med lite linfrö och solrosfrö. Andra hälften sötade jag med 2 msk sukrin och kryddade med 1 tsk kardemumma. Jättegott, de söta bullarna smakade som sockerkaka!
  • Ziggystardust

Jag börjar fundera på pones á la morotskaka med valnötter i och kanelbullepones. Kanske skulle baka lite när jag varit ute med vovven. Till och med min man gillar pones och det är ett bra betyg!

• Ziggystardust
    MrsMurphy skrev 2011-02-26 20:44:55 följande:
    Ok, nu har jag alltså hittat alla dessa varor så nu står pones i ugnen. Stod på hälsokosten och hittade äntligen Fiber-husken, jag svor och förbannade för jag hade helt klart för mig att det skulle vara 3 dl och eländet kostade 65 kr. Tog 2 och muttrade men konstaterade att det nog skulle komma till användning så lika bra för att jag är så sällan i stan.

Landade på en lokal liten mini konsum för att kika efter pofiber, konstaterade att det var ytterst prisvärt. Tog en för den skulle man ju bara ha några teskedar av... Hittade dessutom massa annat smått och gott som jag eftersökt, på mini Konsum av alla ställen. 

Gaaaaaaaaaaaaaahhh! Jag snurrade ju ihop måtten! Nu sitter jag med Fiber-husk för en livstid och pofiber är redan så gott som slut! Klaaaantarsel!

He, he, men dina fiberhusk går nog åt ändå ska du se! Gör mycket pannkakor! Glad
  • Ziggystardust

Mmm, pones á la morotskaka var riktigt gott! Hade ingen philadelphiaost att göra glasyr av men ska köpa imorgon, då blir de perfekta! Kolhydrathalten ökar ju iom morötter och valnötter men som gofika vid speciella tillfällen blir det ju helt klart godkänt!

• Ziggystardust
    Denebola skrev 2011-02-27 08:31:21 följande:
    Recept?
    Ska ordna det senare! Jag tror jag måste göra som du och starta en mat/receptblogg så man kommer ihåg allt man testar som blir bra!
  • Ziggystardust

Nu har jag gjort en matblogg! Har tänkt på det i ett par år men tänkt att det finns så många som gör det bättre än mig. Men jag lagar ju mycket mat och testar en massa saker så varför inte spara det för min egen skull i alla fall? Om någon mer vill läsa är det ju bara en bonus! Än så länge har jag bara lagt in två recept, bland annat mina morotskakemuffins men fler kommer. Välkomna att kika in om ni vill!

LCHF från mitt kök

• Ziggystardust

Jag blandar alla torra ingredienser för sig och alla blöta för sig innan jag blandar allt när jag gör pones. Jag tycker det blir lättare att röra ihop allt då. Mina pones blir jättebra!

Lättja77:Vad hittade du för märke på mandelsom var bra? Jag har bara hittat Eldorados mandlar på Willys på ca 5 kh, alla andra mandelsorter jag kollat har haft mycket högre kh.

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**