• Lykka

**Den stora feta LCHF-tråden**

Lägger i favoriter... Har kört med LCHF i ett år tidigare men fick sluta sedan pga arbetstider osv. Det funkade helt enkelt inte att styra sin kost helt på egen hand. Men nu är det aktuellt igen och jag funderar på att prova på det på nytt. Gick ner 7 kg på 8 veckor sist. Har inte gått upp det heller trots dåliga matvanor den senaste tiden! =)

• Lykka

En fråga till er som vet...

Hur viktig är det här med ketos? Måste man befinna sig i ketos för att gå ner i vikt? Alltså, är det så att om man inte kan befinna sig i ketos så är inte LCHF lönt för att gå ner i vikt?

Jag kommer kunna hålla mig borta från kolhydrater till 80% men på mitt jobb ingår det att äta pedagogiska måltider. Jag kan ju självklart hoppa över potatisen osv men kommer ju behöva mjöl ibland om de tex. lagat panerat, pulverbaserat eller så.

Är det ALLT eller INGET när det kommer till viktnedgång? För isf får jag kanske ta viktväktarna ändå... Trivs dock bra med att äta LCHF.

• Lykka
    Linda1976 skrev 2011-03-02 21:01:30 följande:
    Men låt säga att du varit allergisk, då HADE du ju varit tvungen att äta specialmat. Typ glutenintollerant och sojaallergisk - då kommer man inte särkskilt långt med pulverbaserat/panerat.

Sätt din hälsa först, och ta med egen mat - jag hade vägrat förskole/skolmat (eller var du nu jobbar). Din hälsa kommer först, och som sagt - hade du varit allergiskt hade inget sagt nåt. I värsta fall får du väl ljuga!
    Jo, det kan man ju göra men det är lite mer invecklat än så. Jobbar till exempel med anorektiska tjejer till och från och det är inte riktigt bra att börja mixtra med egen mat och plocka bort och lägga till. Det pedagogiska ligger just i att hålla det till det normala, säga vad man vill om LCHF eller inte med på jobbet är det traditionell mat enligt livsmedelsverket som gäller när det kommer till de anorektiska helt enkelt. De vet redan att jag inte är allergisk. Men jag förstår hur du menar!
  • Lykka
    Linda1976 skrev 2011-03-02 21:31:57 följande:
    Ja, då är det ett dilemma, det förstår jag! Men jag vidhåller: FEJKA allergi, allergi kan bryta ut i alla åldrar. Hälsan går först. Skulle jag äta enligt SLV så skulle jag dö sockerdöden, mitt sockersug är fruktansvärt.... förutom när jag äter lchf då

Men det beror ju såklart på hur känslig du är och vad ditt mål med lchf är också  
    Jag skulle kunna "skylla" på min migrän för det är faktiskt vetenskapligt bevisat att vitt mjöl, snabba kolhydrater och rusningar i blodsockret (vilket nästan bara snabba kolhydrater kan bidra till ju) är migräntriggande...
  • Lykka
    Linda1976 skrev 2011-03-02 21:36:47 följande:
    Problem solved!! Jag tror dessutom att anorektikerna också skulle må bättre av riktig mat. Riktig mättnad måste ju vara bra för signalsubstanserna om inte annat...
    Haha, du har helt rätt men att få i anorektiker fett är som att få i Annika Dhalqvist en scones! Totally impossible mao!
  • Lykka
    mian71 skrev 2011-03-02 21:50:41 följande:
    Kanske en dum fråga men hur vet man om man är i ketos?
    Det "vet" man inte mer än att man inte är sockersugen, går ner i vikt och mår bra! =) Jag kunde visserligen lukta lite aceton i munnen ibland...
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**