Inlägg från: Milliemolly |Visa alla inlägg
  • Milliemolly

**Den stora feta LCHF-tråden**

Så här gjorde jag: Jag gjorde en vanlig banta-chokladmousse på 3 stora äggvitor och 3 matskedar socker som jag vispade HÅRT SOM SATAN det är viktigt. Sedan hällde jag på 4 matskedar kakao och smekte ner den i äggvitan. Det är viktigt att man ömsom hackar, ömsom smeker in kakaon.

Sedan förvärmde jag crisp-pannan i min fina Max-mikro från Whirlpool. Jag körde bara pannan tom alltså, 2 minuter på crispfunktion. När jag gjort det klickade jag tre små klickar chokladmousse i den heta pannan. Nu kommer bilder:

Här är bara äggvitan och socker.

Här är kakaon på väg ner.

Och här har vi en helt färdig chokladmousse SOM ÄR HELT FANTASTISK och smal blir man av den men det vet ni ju. Kolla på mej. Jag äter chokladmousse 4 gånger i veckan. 3 matskedar socker är det i bara och det går bra med mindre socker också det blir till och med godare. Massa proteiner. Typ bara proteiner. I alla fall...

Här har jag klickat ut lite mousse i crisppannan.

Här är pannan inne i mikron. Det roliga var att klickarna växte och blev jättestora! Sedan bara poff fes de ihop och då tog jag ut dem.

Det som kom ut var inte alls likt marränger. Det var likt gummi. Ungefär som marschmallows och det smakade lika dant. Som chokladmarshmallows. Klickarna gick att forma dessutom till marschmallows så då gjorde jag det och de var faktiskt jättegoda. Men jag föredrar vanlig chokladmousse.

Ett recept jag hittade på bloggen Jackie och jag.

Låter gott och lite socker Ska nog prova det som mousse till helgen!
  • Milliemolly
    Chockocola skrev 2011-03-04 14:21:01 följande:
    Hej. Var på läkarundersökning nyss och hade 15 i socker. Hon tyckte det var förhögt och rekomenderade just denna LCHF dieten. Stor förändring, känner jag...... Någon annan som har diabetes eller på väg att få, som kört denna dieten?
    jag hade grav.diabtes och körde detta från glukos fram till födsel.
     perfekta värde. hade fastevärde på morgonen mellan 3-5 ALLA dagar!

Jag tar fortf fastevärde ibland och när jag äter vanligt ligger jag på 4-5  och med lchf på 3!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Jag sak göra en sista diabetestest i sommar. Men de värde jag lämnat har varit bra.

De hade inte sett så bra värde hos någon  som hos mig. Jag var drastisk lchf. Inte en brödbit, pata, ris eller potats. Dock åt jag morätter mm för att hålla igågn magen. Gansak mkt mejeri också för kalcium. 1-2 frukter om dagen och promenerade mycket.

Lycka till!
  • Milliemolly

hej! Jag har tappat 14 kg med LCHF + träning.

Jag kör enkelt: ägg, fisk, kött och ost Lägger till lite isberg ibland. Jag har hållt på i ett halvår och inte tröttnat. Nackdelden är att det blir dyrt att handla (mycket i charken) men det var dyrt med mitt snask också.

Jag kan även tillägga attjag var värsta kolhydratmissbrukaren förut.

Pasta i stora lass, klyftpotatis, mackor, frallor, bröd, socker i alla former, kakor osv.

Det går! Lycka till alla som funderar på att börja!

• Milliemolly
    Probably the best in the skrev 2011-06-29 11:37:35 följande:

14 kg på 6 månader? Bra jobbat!

Men inga mjölkprodukter alls? Jag märkte att när jag var strikt så tappar jag, men vill ju gärna ha lite sås till köttet Lite grädde i kaffet...(nu dricker jag ägglatte iof). Var kommer fettet ifrån?

Inga mejeri.............dricker inte kaffe.

Fett kommer från ost och såser (ooops det glömde jag skriva) Finns många bra med 0,5 kolisar t ex Lohmanders, Rydbergs osv.

Nu ikväll har jag ätit en god bit Brieost ( 34 % fett) och en fin lufttorkad skinka (med fettkanter) till det, Mums!
  • Milliemolly

Någon som testat OLW:s rostade mandlar?

150 gramspåse.

Innehållsförteckning per 100 g:

Kolhydrater 7 varav sockerarter 5

Fett 58 g varav mättat 4,5

De var suveränt GODA tycker jag. Frågan är: Är de ett bra snacks? Jag har inte riktigt koll på innehåll mm somni har i tråden.

http://www.google.se/imgres?imgurl=http://www.mathem.se/images/products/medium/rostade-mandlar-150g-olw.jpg&imgrefurl=http://www.mathem.se/varor/mandlar/rostade-mandlar-150g-olw&usg=__MvZ_s0oatREFznGLMqtWK4GGVEU=&h=170&w=170&sz=9&hl=sv&start=1&zoom=1&um=1&itbs=1&tbnid=ebFYo6u0gBALtM:&tbnh=99&tbnw=99&prev=/search%3Fq%3Dolw%2Brostade%2Bmandlar%26um%3D1%26hl%3Dsv%26sa%3DN%26rlz%3D1T4HPEA_svSE329SE329%26tbm%3Disch&ei=HmkcTvKmEpHBswbY77XrBg

• Milliemolly

På restaurang ber jag alltid om att byta ut potatis, pasta, riset mot en skål sallad..............................har aldrig mött motstånd till det

Fika är svårare: Mcdonalds_ ta bort brödet på burgaren alt. sallad

Hotellfrukost är lätt: ägg o bacon

Annars är tispet att ha babybel, nötter, ölkorv, GROKe eller liknande i väskan

• Milliemolly

Jag hade en gäst och bjöd på chokladmousse a la lchf.

vispgrädde, 70 % marabouchoklad, 2 äggulor!

Nu är det 4 portioner kvar: Kan jag frysa dem?

• Milliemolly

Viktig fråga! Kan jag hitta fiberhusk och mandelmjöl på t ex Ica maxi? Så sugen på plättar just nu! Ps. Började med lchf igen efter en period av allt: - 1,6 efter 3 dagar så gött

• Milliemolly

Hej i tråden! Jag skulle vara tacksam för kommentarer om min kost idag; ur ert lchf- perspektiv! 1/2 celsius 50 g 70% Marabou mint Avokado, tonfiskröran med ägg,tonfisk,majonnäs,rödlök 2 babybel 2 lchf-pannkakor, hallon, vispgrädde 40 %

• Milliemolly
    kanske en till skrev 2012-03-13 15:11:18 följande:
    Måste och måste.. Vi ska äta på Thairestaurang och där är det ju kolhydrater i det mesta (redningar i såserna, ris och nudlar nerblandat i det mesta, rotfrukter..). Sedan vet jag av erfarenhet att de gärna använder socker i maten för att "förhöja" smakerna..

Jag brukar äta mkt thai och ett tips är att ta kycklingspett med sallad och så jordnötssås...........dåmfår du socker endast i såsen jaen skoj kväll!
  • Milliemolly

Ingen kommenterade min kostdag men jag är glad.......................från 52,2 till 53,6 idag! Och jag var MÄTT!

Celsius är en koffeindryck och sportdryck. Jag dricker en halv på morgongen istället för kaffe de dagar då jag sak träna. För att bli pigg och orka mer. Den sägs även öka förbränningen. Den passar mig men kasnke inte alla.

Idag blir dagen såhär:

lchf-pannkakor

kyckling broccoli

omelett med fetaost

Mums och mättande och bra för kroppen

• Milliemolly
    Maruid skrev 2012-03-14 10:18:26 följande:
    Jag har också störningar i min cykel. Innan kunde jag sätta klockan efter ägglossning (känner jättetydligt när det händer) och mens var 28 dag.

Förra månaden fick jag mens efter 23 dagar och nu är jag istället två dagar sen...

Har läst att det är rätt vanligt att man under en period kan få en lite rörig cykel innan kroppen vänjer sig och rättar till sig igen. Jag hoppas att det stämmer för jag tycker att det är så bekvämt att kunna planera lite utifrån den cykel man har.
    Tvärtom här. mens och ÄL kommer som en klocka med LCHF......................I love it!
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**