Inlägg från: tjejhalmstad |Visa alla inlägg
  • tjejhalmstad

**Den stora feta LCHF-tråden**

Hur mycket sallad eller blomkål tex får man äta till lunch och middag tex, till en kyckling gryta. och hur mycket sås får man ta? Nån har skrivit en matsked. Svårt att veta hur mycket man får ta.

Hur har det blivit om ni syndat en dag tex, på kalas, går man upp i vikt då?  

• tjejhalmstad
    Martina 76 skrev 2012-01-01 08:45:50 följande:
    Jag går upp direkt när jag syndar med kolisar. Det behövs inte mycket för att jag ska gå ur ketosen.

Hur mycket sallad du får äta beror ju på vilka grönsaker som finns i den. Vissa kan man ju äta nästan obegränsat av. Samma sak med sås - är det bara rätt ingredienser i såsen är det ju bara att sleva i sig!

Använd gärna matdagboken.se för att få en bra bild av vad du får i dig från olika livsmedel. 

Okej. Men vilka grönsaker får man nästan äta obegränsat av då? Älskar att ha till grönsaker nämligen, Blomkål, isbergssallad,gurka?

Och såsen då? 

• tjejhalmstad

Tack för hjälpen ;) Då vet jag.

Men har en annan fråga. Vad har ni ätit för något idag? Behöver lite förslag/tips på hur jag ska lägga upp maten. Börjar imorgon, så ska nu ställa mig och baka lchf bröd som jag ska ha till frukost.
    Några middagar har jag förberett och lagt i frysen tex pizza och kyckling/fläskfile grytor. Så det ska vara lätt att bara plocka upp och värma med blomkålsris till eller en sallad.

Kollar runder på massa sidor men där står ju inte hur mycket man får äta osv. Så bra om man kan få se lite på hur mycket ni äter.

• tjejhalmstad
    Tiger Af Lilja skrev 2012-01-01 22:39:46 följande:
    Hallå vad härligt att få titta in igen :)

Den här tråden hängde jag i innan jag blev med barn.
    Nu har jag fött och min bebis är nu 6 veckor och jag tjockare än jag någonsin varit.
    Jag kunde inte äta LCHF under grav då jag spydde av det.

Jag gick upp över 30 kg varav 12 är borta, så nu har jag minst 20 kg bort, plus 10 extra efter 20 kgs målet.

Ja så imorgon sätter jag igång.
    Jag ammar, så jag kan inte börja strikt, utan mer extra grönsaker och någon frukt i veckan.
    Kommer även äta fiberhavregrynsgröt på morgonen.
    Jag börjar så och går över till strikt efter amningen hade jag tänkt.

är det inte bra att köra lchf strikt om man ammar?
  • tjejhalmstad
    Loreena skrev 2012-01-02 11:48:16 följande:
    Det är viktigt att inte gå ner i vikt för snabbt när man ammar, eftersom att det lagras miljögifter i kroppsfettet som går vidare ut i bröstmjölken. Sedan så är det ju viktigt att få i sig tillräckligt med energi så att man orkar med sig själv och bebisen och allt vad det innebär, och det kan vara lite svårare om man äter strikt. Annars är LCHF utmärkt både för det ammande barnet och mamman. Bröstmjölken blir näringsrik och fet och inte för söt som den kan bli om mamman vräker i sig socker under amningsperioden.

Jag delammade och åt en liberal LCHF i slutet av amningsperioden och både jag och sonen mådde toppen av det! :) Jag gick ner snabbt först(antagligen en del vätska) men sedan gick jag ner långsamt så jag tror inte det var någon fara för sonen. Det är ju egentligen uttänkt av naturen att mamman ska lägga på sig lite fett under graviditeten som sedan ska användas som energikälla under amningen. Synd bara att vi smutsat ner vår miljö så mycket nu. Annars hade nog inte en snabb viktminskning varit någon fara alls.
    Tack för svaret. Jag delammar också. Har ca 5 kg att gå ner knappt så det borde inte va någon fara då. Med tanke på snabb viktnedgång. Hur mycket har du gått ner och på hur lång tid?
  • tjejhalmstad
    Seniorita skrev 2012-01-02 12:31:28 följande:
    Hänger gärna på här om det går bra.
    Har nu bestämt mig för att försöka gå ner i vikt, kommer nog bli en pers men jag SKA lyckas. Har inte ätit chips, druckit läsk osv på 2 månader (åt/drack inte mycket innan heller) Men går ändå inte ner något, snarare upp!

Har bestämt mig för LCHF då jag hört mycket bra om den, hur är det att vara laktosintollerant? Ställer det till mycket, tänkte att någon kanske hade erfarenhet!

Ingen som har lust att posta deras "mat-schema"?

Mvh
    Hej. Ja börjar också idag :) Håller med dig, någon som kanske kan skicka ett mat schema så man får se lite.
  • tjejhalmstad

Jag började idag med. Fick nu i eftermiddags en huvudvärk som inte är att leka med, undrar om de har nått med det jag ätit idag. Har även varit hungrig 3 timmar efter middagen, åt lite nötter som mellanmål men det hjälpte inte alls så va tvungen att ta en macka och keso nu innan middagen ikväll.

Har hittills ätit

Frukost  3 st mackor(blev som 1.5 fralla i storlek tillsammans) med ost och paprika (lite nötter till då jag ej blev mätt)  

Lunch  Kycklinggryta på grädde med blomkålsris och grönsallad

Mellanmål lite nötter efter 40 min knappt tog jag en liten macka med ost och 1dl keso ca.

Har jag ätit för lite av nått eftersom jag blev hungrig så snabbt och fått en sån huvudvärk? Dumt att äta mackor 2 ggr? Äter tyvärr inte ägg annars hade sånt varit en bra frukost ju.    

• tjejhalmstad
    Loreena skrev 2012-01-02 17:53:38 följande:
    Halmstadstjej01
    Huvudvärk är vanligt när man börjar med LCHF eftersom att kroppen tappar mycket vätska och en del salter. Drick gärna mycket vatten, gärna mineralvatten eller buljong och prova att äta lite extra salt på maten. Var snäll mot digsjälv under övergångsperioden och ha inte för höga krav på att du ska orka med träning etc. innan kroppen ställt om sig. Undvik helst spannmålsbaserat bröd. Baka hellre något eget LCHFbröd, frökex och unna dig en Finn Crisp ibland. Eller gör en LCHFmusli på frön och nötter och ät till turkisk yoghurt. Tål du inte ägg eller gillar du bara inte smaken?

Brödet som jag ätit idag har varit hembakat enligt Lchf. Det är smaken och konsistensen på ägget som jag inte gillar, så jag använder det i bakning. Men har försökt att äta kokt ägg/stekt och omelett men det funkar inte. Men om du ser ovan på vad jag har skrivit idag om vad jag ätit, varför har jag då varit så hungrig och sugen på annat mellan målen?

• tjejhalmstad
    Seniorita skrev 2012-01-02 17:27:37 följande:
    Förlåt om jag är jobbigt nu :) Men är ju som sagt helt ny, jag antar att beasås på påse inte alls är att rekommendera!?

Här hemma så vart första LCHF middagen älgfärsbiffar, rivna morötter och ångkokta grönsaker (Dock frysta vilket heller säkert inte är riktigt bra)
    Kan man äta morötter? Dum fråga säkert.
  • tjejhalmstad
    adams family skrev 2012-01-03 03:07:13 följande:
    Är det LCHFbröd?

Huvudvärken kan du nog anta att den kommer från att din kropp vill ha kolhydrater, du har berövat den ngt som den är van vid och som inte alltid är så nyttigt för alla särskillt inte i form av socker och snabba kolisar som pasta bröd mm. Ta en alvedon och håll ut omställningsfasen kan vara allt från ett par dagar till flera veckor om du har otur. Ju mer socker du haft i din kost desto jobbigare blir det kan man anta.

Man behöver inte äta ägg även fast det är ett superlivsmedel ;-D allt du behöver i en praktiskt förpackning. 

Många tycker omställningen är jobbig och man blir trött och är sugen, att äta sig mätt på rikig mat hjäper. Du kanske ska testa att äta ngt mer matigt och skippa nötter och minska ner ditt brödintag.        

Ja det är lchf bröd som jag bakat själv. Då ska jag lägga till mer kyckling tex. eller mer fett i maten?
  • tjejhalmstad

Om man inte behöver gå ner i vikt utan mest bli av med svullen mage. Kan man följa enligt lchf men ändå äta frukt och morot tex? Alltså inte helt strikt lchf.

• tjejhalmstad

Behöver lite hjälp. Räknar kalorier idag och ska äta 2000 om dagen.Alltså ska jag inte gå ner i vikt. Men magen är ofta uppblåst m,m och det ska ju hjälpa med lchf kost ifall man har det? Försöker idag att inte äta så mycket kolhydrater men morötter äter jag och mer sällan potatis. Annars inget ris eller pasta. Lchf:s köpta bröd äter jag men en gång i veckan kan det bli 1 gi brödskiva också. Äter övrigt mycket keso, kött, kyckling. grönsaker.
    Har fuskat med godis och glass för att komma upp i antalet kalorier vilket inte känns helt bra även kex m,m så magen reagerar ju på det med.

Nu till min fråga. Om jag ska börja med Lchf  Hur ska jag lägga upp maten? Om man ska ha lite koll på kalorier hur mycket ska man äta isåfall? Äter som jag skrev ovanför rätt ensidig kost (väldigt kräsen) så det jag äter är ju inte alldeles för feta produkter? Åt tex till lunch idag. 2 stekta ägg ca 85gr. 55gr kyckling (rester) Sallad 100gr, 8gr rydbergs vitlökssås,  Men blev ju ej mätt så tog till 190gr lätt keso. Då blev jag mätt och höll mig några timmar.

Var det en okej middag förutom att jag inte hade mer kyckling? Så jag inte hade behövt ta till keson?

Frukosten består oftast av 2lchf bröd m. pålägg och 100.150gr keso. Ev. morot på 80gr.

Rörigt inlägg men va skulle ni råda mig till? Varför jag ska äta så pass mycket kalorier i viloläge (vid träning ska jag äta mer) är för att jag haft strul med hormoner m.m och ej behöver gå ner mer i vikt. Men som sagt magen ser ej okej ut. (Behövs säkerligen en del träning med)         

• tjejhalmstad
    Linda5 skrev 2013-06-25 15:16:31 följande:

Som någon annan skrev. Läs på om LCHF för det du beskriver är inte speciellt likt LCHF.

Det vet jag redan. Har inte skrivit att jag äter enligt lchf. Men då jag inte  behövde gå ner i vikt utan behålla vikten och ligga runt 2000kalorier i vanliga fall (mer om jag är aktiv) Och vet att man inte behöver räkna massa om man äter lchf men behöver lite hum om hur mycket man ska äta i alla fall då jag inte ska få i mig för lite (vilket jag får idag. Många här kör med fasta och dricker kaffe m. kokosfett m.m istället för frukost tex. Men det är väl mer för viktminsknings syfte?
  • tjejhalmstad
    Linda5 skrev 2013-06-25 17:35:27 följande:
    Du skriver din fråga i en tråd som heter "den stora feta LCHF tråden".
    Tror du får bäst svar om du startar en egen tråd där du ber om tips på mat som ligger på  2000 kcal/dag.
    Lycka till. 

Kanske va missvisande i min text. Men vill börja äta enligt lchf helt och behövde råd om hur matupplägget och hur mycket man ska äta genom den maten. Dock inte i viktminskningssyfte utan för att kroppen ska må bra.Skrev om kalorier bara för att jag har den mängden som mått om hur jag ska äta idag men då jag inte vill hålla på att räkna längre men ändå veta hur mycket man ska äta på ett ungefär för att behålla vikten och inte gå upp. Därför skrev jag i denna tråd. Men får starta en egen då.
  • tjejhalmstad
    RebornEve skrev 2013-06-25 21:15:49 följande:
    Tjejhalmstad: om du vill äta lchf för att må bra så ät så mycket som du vill av de som är tillåtet. Om du ändå går ner i vikt så kan du lägga till rotfrukter och andra nyttiga långsamma kolhydrater

Tack!
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**