• josefiina

**Den stora feta LCHF-tråden**

Hej alla!
    Sökte mig till familjeliv för att hitta lchf-vänner :)

Jag kan bara hålla med om det negativa med att behöva försvara sig. Jag pratar ogärna om lchf för att slippa ta diskussioner. Men ibland får man frågan och blir tvungen att berätta och därefter argumentera för sig tyvärr.  Jag brukar försöka att slippa men som sagt det är ibland omöjligt. Man får antingen ett spydigt eller ett luftigt - man ska äta mindre av allt och röra på sig.

Jag älskar lchf hade uppehåll i december för att jag inte kan vara utan lussebullar och tunnbröd men jag saknade lchf och nu har jag kickstartat med ett par äggdagar.

- 5kg till sommaren, vi får vell se :)

• josefiina

Jag har en tanke kring det här med  fettmängden för att lugna mitt sinne.

Jag har i massor med smör och grädde i maten jag äter och njuter som bara den! När jag har riktigt rullning på lchfén äter jag middag och äter resterna av middagen till lunch och samma igen o.s.v.  När det inte funkar el om jag måste äta frukost (dricker vanligtvis kaffe långt in på dagen) blir det ägg i olika former (stekta, kokta, el omelett som går att variera i massor).

Jag tänker mig att fettet i de mellanmålen jag vanligtvis skulle ätit ex. smörgåsar med smör och ost, istället hamnar i middags/lunchmaten, som man förövrigt äter mindre av när man är på gång.
    = Jag får inte i mig mer fett än om jag skulle ätit kolhydrater.

Bara en tanke efter mina vanor som lugnar mig.

• josefiina
    josefiina skrev 2012-01-03 16:50:57 följande:
    Jag har en tanke kring det här med  fettmängden för att lugna mitt sinne.

Jag har i massor med smör och grädde i maten jag äter och njuter som bara den! När jag har riktigt rullning på lchfén äter jag middag och äter resterna av middagen till lunch och samma igen o.s.v.  När det inte funkar el om jag måste äta frukost (dricker vanligtvis kaffe långt in på dagen) blir det ägg i olika former (stekta, kokta, el omelett som går att variera i massor).

Jag tänker mig att fettet i de mellanmålen jag vanligtvis skulle ätit ex. smörgåsar med smör och ost, istället hamnar i middags/lunchmaten, som man förövrigt äter mindre av när man är på gång.
    = Jag får inte i mig mer fett än om jag skulle ätit kolhydrater.

Bara en tanke efter mina vanor som lugnar mig.
    Kanske bör tillägga att jag inte är ute efter ett viktras med min metod utan främst de hälsosamma fördelarna samt en sakta med säker viktnedgång.
  • josefiina
    Jag kanske har fel för jag har dålig koll på GI. Men vid Gi äter man kolhydrater i form av långsamma sådana (fullkornsprodukter m.m.) Medan LCHF innebär low carb d.v.s nå nollan så långt det går. Har någonstans hört att du inte ska äta mer än 20g kolhydrater om dagen för att få en bra viktnedgång.  En del har tumregeln att de absolut aldrig köper hem någon matvara som innehåller mer än 5g kolhydrater/ 100g.
  • josefiina

Jag kombinerar styrketräning 2dgr/vecka med lchf och tycker det funkar super! Ingen annan?  Blir dubbel dos hälsa för mig. Förutom alla de positiva effekter lchf för med sig får jag en stärkt rygg (fokuserar på rygg och armar) och med det får jag en snyggare hållning. Ingen pösmunk längre :P

Sen får jag även bättre förbränning ju mer muskler jag får.

Nackdelen är att vågen inte rasar för mig men jag arbetar med måttbandet.

• josefiina
    fialisa80 skrev 2012-01-04 21:05:32 följande:
    Jag kör styrketräning på MåBättre. Har varit medlem i snart 1 år där. Har nog i snitt besökt gymmet 2 ggr/veckan. Vissa veckor mer andra mindre. Under decembermånad har jag dock knappt hunnit besöka gymmet alls, då jag jobbat extra en hel del. Jag är hemma och är mammaledig just nu, så jag och min sambo har bara bytt av varandra i dörren, därav dåligt med träning.

Ska ta mig i kragen och besöka gymmet igen på fredag. Imorrn kan jag inte, då min sambo jobbar hela dagen för att sen åka dirket på sin hockeyträning, och kommer hem efter niotiden. Jag har fokus på mage och armar när jag tränar, men tränar så klart hela kroppen.

Idag är 3:e dagen med lchf för mig, och det går riktigt bra än så länge. Är mest förundrad att jag inte ens är intresserad av att kolla i kylen/skafferiet på kvällarna.  

Idag har jag ätit:

Frukost: Hallonsmoothie, 2 finncrisp med bregott och 35% prästost.

Lunch: Laxfile i ugn med wookade grönsaker och räkröra.

Middag: Då det blev mat kvar sen lunchen så åt jag nästan samma sak på kvällen.Istället för grönsakerna gjorde jag baconlindad sparris till. Nu orkade jag inte ens äta upp hela portionen!

Har även druckit 3 koppar kaffe med grädde i. Finns det nån viss mängd kaffe/te man får dricka per dag, eller kan man dricka hur mycket man vill?             
    Härligt att höra att det finns fler ! :) Jag är dålig på att specifikt fokusera på magen men den får sitt via alla andra övningar när man spänner magen tänker jag. Har inte hittat någon magövning som känns rolig :(

Till lunch idag åt jag omelett med osttäcke fyllt med oliver, soltorkade tomater, rökt gårdsskinka.
    Till middag blev det kycklinggryta m. vispgrädde, creme fraiche, champinjoner, blomkål & paprika med smaksättande kryddor.

Kaffekoppar blir det ett par om dagen men jag tillsätter ingenting för jag vill ha det svart :)
  • josefiina
    stolla skrev 2012-01-04 21:17:20 följande:
    Fjol när jag gick ner 10 kg med lchf så styrketränade jag två-tre ggr i veckan. Det är toppen för kroppen och ökar förbränningen. Nu har jag börjat jobba igen så det kommer bli svårt att hinna med. Har återupptagit skidåkningen igen och satsar på att hinna köra tre gången i veckan. Ett längre pass och två kortare var tanken. Sen blir det plankor hemma varje dag.

Ett tips är att ta på sig ett par jeans som ni vill komma i igen, sen fota. Jag vet att det ser förskräckligt ut, men det är så otroligt peppande när man tar ett nytt foto efter tre månader och verkligen ser resultat!!  
    Härligt! Det där med jeansen ska jag absolut prova! :)
  • josefiina

Ikväll blev det fläskfilé som stektes och sedan fick puttras i en sås av lite allt möjligt. Till det serverades det blomkålsmos.

Lätt att blomkålsmos blir rinnig så jag kokar den i grädde direkt istället för i vatten. Idag fick den koka med lite pressad vitlök sen när den var färdig tillsatte jag lite örter (och smööööör). Mums!

Blev kvällsfika sugen nu så har ätit 2 ostskivor med creme cheese och rökt fjällskinka.. Muuuuums

Kram och godnatt alla!

• josefiina

Väntar på att vågen ska dippa över till 67an! 68,1 idag och det med fart, härligt! Startade på 70.3 förra måndagen.
    Har ett saltsug som heter duga skulle kunnat slicka på en saltsten igårkväll menmen, blir lite sälta till middagen ikväll för att stilla behovet.

Frukost nu. Kaffe med grädde. OJ det sätter sig som ett lock och är verkligen jättesvårt att få ner. Har kanske ½ dl grädde i kaffet nu. Synd för det är ju en lättsam frukost för en som hatar frukost men som måste börja äta en (plugg).

Kram på er alla

• josefiina

Måste slå ett slag för en maträtt jag blev glatt överraskad av.  Kokospanerad torsk! Tyckte det lät blä eftersom jag inte är så förtjust i kokos men måste säga att det är riktigt gott. Hade inget mandelmjöl hemma så tog hela mandlar och körde dem i mixern.

Gjorde en kall sås men bla. creme fraische, citronmajonääs och curry m.m. till och det blev MUMMA!

Middagstips

Torsk
    Mandelmjöl
    Ägg
    Kokos
    Salt
    (man kan även curry i kokosen)

• josefiina

Hejhej!

Var nyss och köpte expressens bilaga LCHF och där kom jag över ett snabbt "bröd". Slängde ihop det i ett nafs och mumsade i mig en skiva bara 20-30 minuter senare

5 dl blandade frön (hade i 1dl mandlar b.la.,)
    3 dl riven ost
    3 ägg

Blanda och bred ut på smörpapper ca 1½cm tjockt. Grädda i ugnen ca 15 min i 200 grader.

Gjorde en riktigt fet macka av det med rikligt med bregott, en rejäl skiva skinka, ost och paprika.. De va gött!

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**