**Den stora feta LCHF-tråden**
Favoritar för att hänga på.. Inne på 5:e veckan och behöver inspiration :)
Favoritar för att hänga på.. Inne på 5:e veckan och behöver inspiration :)
Jag ammar :) är inne på min 7:e vecka nu och ner 6,8 kg.. Kollade m BVC innan m hon hade en ganska mossig uppfattning om vad man ska äta, så jag tog ett eget beslut att det kan inte vara onyttigt på ngt sätt att jag väljer bättre mat än innan ;)
Kan bara hålla med, så mkt mer energi m lchf kost trots vakennätter :) inte samma efter maten koma som innan heller!
Har oxå ca 20 kilo att gå ner (knappt 15 kvar) och det är övervikt innan graviditeterna som är kvar :( hoppas på att ha lyckats tills 1/4 2012, m tar det lilla lugna och så länge det funkar äts även rotfrukter o frukt.. Lägger inte så mkt energi på mängden kolhydrater utan får strama till om det behövs för att komma i mål :) men... Aldrig att jag ska sluta äta såhär, utan hoppas på "för alltid"!
När det gäller mjölken i kaffeautomaterna så är det nog inte att rekommendera, pulvret som kallas mjölk innehåller mängder m socker :( hur mkt vet jag inte, och kanske är det olika m olika maskiner!
Jag har testat köttbullarna och kokat! Blir super att koka först :) men gillar inte att ha fiberhusk i så numera gör jag enl eget recept och kokar :)
Tycker det blev klistrigt och lite sega klumpar i bullarna m fiberhusk, gillar inte konsistensen och tycker det blir så mkt bättre utan o därmed onödigt att ha i det :)
Har aldrig gillat att fylla ut m ströbröd dessförinnan heller!
Adams family- gissar ju att du redan har full koll.. M jag såg en "dokumentär" för ett tag sedan om just lchf o epilepsi, där man såg en tydlig förbättring på barn m epilepsi som åt lchf :)
Måste fråga om ngn har bra koll på hur mkt omega 3 man bör ta/dag? Tips på bra omega 3?
Enl Livsmedelsverket står det 2-3 g/ dag, vilket blir i många fall väldigt många kapslar/dag, har inte hittat ngn m så högt innehåll. Kör just nu m MorEpa 750 mg omega 3, varav 580 mg EPA och 83 g DHA.
Hur gör ni andra?
Ingefära i te vid förkylning :)
Finns det ngn här som använder sukrin och isf vet om det är ok för barn att äta?
Jag använder sukrin ibland när det ska bakas och min 2,5 åring brukar få av det då vi inte har annat hemma eftersom både jag o sambon äter lchf.. Har inte ens funderat på att det inte skulle vara ok förrens jag fick frågan idag när vi hade lite folk på besök o dom tvekade att ge sin dotter för att det var sötningsmedel i, försökte googla m hittade inget klockrent svar :) men gissar oavsett att det är så sällan att det skulle kunna kvitta!
Tack för infon :)
Tror oxå det var det dom trodde.. Och gjorde mig lite nojjig om jag gått på ngt lurt! Fortsätter m sukrin :) har stevia oxå m gillar inte bismaken :(
Chokladmousse o kladdkakan som jag hittade recept på hos 56kilo är såå goda :) funkade även kanon på mina skeptiska o sockertokiga föräldrar :)
Bebben84: nu finns dom i recepttråden :)
Måste kolla.. Vi försöker köpa så mkt kött vi kan fr gräsbetande djur i en närliggande gårdsbutik.. Vilket vi även hade velat m kyckling m tror inte det finns häromkring :( vad köper ni andra f kyckling? Fryst, färsk.. Vad är bäst om man vill undvika skräp o omega 6?
Som sagt, köper det mesta köttet av "lokal" gårdsbutik där djuren är gräsbetande och inte fått antibiotika, på vinterhalvåret så äter som hö och egenodlad majs (känns ändå bättre än det som hittas i butik).. Slakten sker 5 km fr gård o transporteras av som själva för att djuren ska må så bra som möjligt :)
Fisk köper vi alltid färsk av fiskbilen (måste dock kolla nämre på vad den kommer ifrån). Problemet är att hitta bra kyckling, m ska ta en titt på hel fryst/färsk, kanske bättre att stycka själv.
Vill gärna undvika överskott av omega 6 så långt det går, främst då jag har mkt värk i kroppen i märker att jag mår så mkt bättre m denna kosten och vill gärna äta så rena produkter som det går, får kosta lite mer, m om jag lägget mina förra godispengar på maten så blir det nog ändå pengar över :)
Tack alla!
Ställer frågan igen: vilken omega 3 tillskott rekommenderar ni o mängd?
Någon mer som har en mage som kraschar?
Började m lchf sep 2011 och hade inga omställningsproblem alls, m tyvärr så spårade det ur runt lucia och sen startade jag om 1/1 :) dock så har jag denna gången varit grymt trött, huvudvärk och nu sen ett par dgr tillbaka har magen ballat ur helt och idag totaltokig, känns som värsta magkatarren m flertalet toabesök (ursäkta info..)
Loorena; har ju ätit samma som resten av familjen så det borde ju inte vara maten :( är kanske ngn bacill eller överdos av ngt (stekt vitkål?) hoppas det ger med sig ivf, ska ju på shoppingtur till Ullared imorgon :)
Lagt min röst på inervention :) hoppas dom vinner, låter kanon!