• Soffen

**Den stora feta LCHF-tråden**

Ok, nu undrar jag om ni LCHF-proffs kan förklara för mig varför jag går upp i vikt av min LCHF-kost? Obestämd

Jag tycker att jag har rätt bra koll på vad jag kan äta och har ätit strikt LCHF-kost i tre veckor utan något fuskande. De första två veckorna gick jag ner sammanlagt sex kilo men i början av den tredje veckan stod jag stilla tills jag i stället började gå upp i vikt, inte mycket men ca 4 hg. Jag vet att man inte ska räkna kalorier, men jag skulle uppskatta att jag ligger på ca 1500 kcal per dygn och jag fattar ingenting. Fine om jag står stilla i vikt, men att gå upp!!

Fler som varit med om samma? När vände det? 

Idag åt jag följande:
    frukost: 2 ägg
    lunch: köttbullar (med max 5 g kolhydrater) + vitkålssallad (med majonäs och créme fraiche i)
    kvällsmat: kycklingfilé fylld med ost samt brysselkål och en gräddsås till 

Visst borde jag gå ner i vikt av denna kost? 

• Soffen
    Trolla75 skrev 2012-01-12 21:19:21 följande:
    Soffen- 1500 kcal, låter som svält tycker jag!

2 ägg det är bara protein, tror du behöver tillsätta mer fett.

Nä, tror helt enkelt att du behöver tillsätta mer fett till alla dina mål?
    Loreena skrev 2012-01-12 21:33:19 följande:
    Soffen
    Jag tycker att det ser ut som att du äter för lite. Du ska absolut inte minska på matintaget, snarare öka, lägg gärna till lite extra fett i frukosten. Grädde/ost i omeletten, grädde/kokosfett i kaffe tex.  Att vikten kan variera ca 1 kg från dag till dag är inget konstigt. Det kan bero på hur mycket man druckit om man varit på toa etc. Jag väger för det mesta 2 kg mer på kvällen än på morgonen. Du har ju faktiskt gått ner en hel del i vikt av din kost under bara några veckor. 6 kg på tre veckor är ju mer än de flesta gå ner. Din kropp kanske vill stanna upp och känna efter vad som händer. Ge kroppen tillräckligt med energi och näring så kommer den våga att gå ner i vikt igen, äter du för lite riskerar du att sätta kroppen på sparlåga och sänka din förbränning.

Sömnbrist, stress etc. kan också påverka viktnedgången, så ta hand om dig. :)
    Jag såg till att äta brieost till de flesta målen, men när jag började gå upp i vikt i stället för att stå stilla så blev jag nervös så då tog jag bort den. Kanske dags att återinföra den med andra ord? Vanligtvis brukar jag äta även ett halvt paket bacon till frukosten, dock inte idag.
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**