Inlägg från: Atmosphere |Visa alla inlägg
  • Atmosphere

**Den stora feta LCHF-tråden**

Vilken bra tråd med mycket bra tips! Denna lägger jag på favoriter.

Jag började äta lågkolhydratskost för ett tag sedan för att få bort det där sista fläbbet på magen inför semestern och tycker det funkar jättebra för mig. Saknar inte kolhydrater alls och har inte fått några omställnings-besvär men kan kanske inte kalla mig äkta LCHF-are eftersom jag tillexempel äter frukt till mellanmål och rotsaker (ej potatis) till mat ibland, plus unnar mig sötsaker då och då.

Men jag har tagit bort kolhydrater i större delen av maten, bröd, pasta, ris, potatis osv...och det är ju mycket godare utan, och magen är aldrig gasig nuförtiden (om jag inte tryckt i mig några kakor på fikat förstås...då sätter den igång!)

Har hållt på i 2 månader ungefär, har nästan inte gått ner nånting eftersom jag vägde 54 kg innan men har gått ner till 52, men det bästa är att min midja har blivit 7 cm mindre sedan jag började, vilket var mitt mål :) Nu ska jag bara hålla detta, och det verkar inte så svårt! Kul att kolla här efter bra recept och tips!

• Atmosphere

Det är så skönt att det är så enkelt att äta mindre kolhydrater tycker jag!
    Igår åt vi en festmåltid beståendes av matjessill, gräddfil, ägg och gräslök til förrätt och smörstekt röding och smörstekta grönsaker till varmrätt. Skulle väl haft en sås också men kom inte på något, men jag blev tillräckligt mätt ändå

• Atmosphere

Min sambo gjorde zucchinipasta i går, det var ju supergott! Smakar faktiskt väldigt likt tagliatelle med konsistensen, haha...

I övrigt var det inte mycket till LCHF-måltid antar jag med kikärtsbiffar och röda linser, inte mycket fett heller... men gott och nyttigt.

• Atmosphere
    adams family skrev 2011-07-26 07:17:23 följande:
    Har faktiskt inte kollat menyerna men jag vet att det finns färdiga 4 veckorsmenyer.

Jag har inte så mycket prestige i min matlagning är kock till yrket och yrkesskadad som jag är gillar jag det enkla enkla smaker inte för mycket krångel och rena råvaror om jamie oliver hade sadlat om till lchf skulle han vara en perfekt tvkock lite samma filosofi mat ska vara enkelt och gå snabbt att laga   och tid på matlagning lägger jag och karln ner över en flask vin...recept har jag nog inte följt sen jag var färdigskolad alllt sker på en höft och recpetböcker har jag hyllmeter av för inspiration

Fördelen för de som itne är i min situatio att fåfördiga menyer och förlja recept är ju att man får nya upppslag kan planera veckomenyer etc. Har sett ett par bloggar med veckomenyer ska se om jag hittar igen ngn..           
    Men hur pass bra är en diet med "Mild LCHF" + lite extra kolhydrater då man tränar? Om man äter "mild LCHF" med mer kolhydrater, borde man ta bort lite fett då?

Jag är helt normalviktig men tycker det funkar bra på lite överflödigt fläbb att ta bort kolhydrater. Jag tycker dessutom mycket om att äta fullfet mat eftersom man håller sig mätt. Dock äter jag ju lite kolhydrater, typ rotsaker, bönor och linser, och frukt. Detta i kombination med fett kanske inte ger någon effekt, eller?
  • Atmosphere
    jagäraf skrev 2011-07-26 09:24:26 följande:
    Tyvärr är ju rotsaker, bönor och frukt s a s inte tillåtet i lchf. Fast om du inte behöver gå ned i vikt och mår bra av att äta så så varför inte? Lchf handlar ju absolut inte bara om att gå ned i vikt utan kanske mest om att må bra av det man äter. Och vad man mår bra av är ju individuellt.
    Haha nej jag vet. Jag tycker LCHF är en bra inspiration och en bra grund att utgå ifrån. Sen HÄNDER DET att jag äter rotsaker och bönor, i stället för pasta och potatis. Så egentligen borde jag bara hålla tyst och och fortsätta läsa i stället Haha.
  • Atmosphere
    astro skrev 2011-07-26 11:01:39 följande:
    Olika klarar av olika men jag skulle stryka eller starkt begränsa frukten om jag var du. Jag skulle nog också plocka bort linserna till förmån för mer bönor, jag slänger också in bönor när kosten ska vara "mild" och i min familj fungerar det bra för 2 av de 4 som äter LCHF på heltid. De övriga två slutar prompt gå ner i vikt av bönor och rotfrukt oavsett mängd.

Minska på fettet känns lite galet. Håll du helfet kost och går du inte ner till den vikt du vill ha, minska kolhydraterna (eller portionerna, men jag röstar för kolisarna). 
    Ja jag har ju lyckats gå ner ganska snabbt i vikt av att endast ta bort "rena" kolhydrater som pasta, ris, potatis ocj bröd. Och socker till stor del förstås. Men faktum är att jag äter mer socker än pasta. Tycker det är helt onödigt att ha kolhydrater till maten, det är inte jättegott och funkar så bra utan. Dock äter jag frukt till mellanmål för att det är enklast för mig och har fortsatt äta socker nån gång då och då. Typ som att jag äter efterrätt eller en påse godis på helgen, eller en glass på sommaren vid nåt tillfälle.

Behövde inte ändra på min kosthållning SÅ mycket alltså och lyckades ändå gå ner 7 cm i midjan, men det är väl egentligen ingen LCHF vi snackar om då
  • Atmosphere

Gjorde en riktigt god middag i går!
    Stekte egna hamburgare med nötfärs blandat med ägg, chili, dijonsenap, salt, peppar och vitlök. Stekte dem "medium" så de fortfarande var lite saftiga.
    La dem i ett stort salladsblad med rödlök, tomater och ost.
    Åt till detta "zucchinipommes", hackade zucchini i stavar som vi stekte och kryddade

Om man blundade smakade zucchinin som pommes och bubbelvattnet som Cola

Blev inspirerad av In'n'Out Burger-kedjan i USA där de har sjukt goda, saftiga hamburgare som man kan få "Protein style" i salladsblad. Den gången drack jag dock en hemmagjord och supergod chokladmilkshake till, det blev ingen sån i går

• Atmosphere
    rednose skrev 2011-07-27 09:57:20 följande:
    Yay för In´n Out! Jag kör Protein style gone animal! Fast jag borde nog strunta i löken numera dock... :) gooott
    Hmm vad var animal style?? Sjukt att så goda och färska hamburgare kan vara så billiga.. bästa kedjan.
  • Atmosphere

Jag väger mig inte alls, har väl kollat nån gång och har kanske gått ner ett kilo bara på dessa 2 månader men har gått ner 7 cm i midjan så det är ju det resultatet som räknas :)

• Atmosphere

Halloj!
    Undrar om någon som äter LCHF överhuvudtaget räknar kalorier?
    Jag hade en diskussion med min sambo i går och jag tyckte att man INTE ska räkna kalorier för det kan lätt komma upp i ganska många i och med att man äter mycket fett och protein. Men som vanligt kom han med argumentet att man såklart måste göra av med mer kalorier än man äter för att kunna gå ner i vikt och det låter ju logiskt egentligen, plus att fett och proteinrika livsmedel äter man ju kanske i mindre mängd än kolhydrater, och därför blir det inte så farligt mycket mer kalorier?

Jag har inget större behov av att räkna kalorier, har laddat ner en app till telefonen där man väldigt enkelt räknar ut mängd kolhydrater, protein och fett i den mat man äter och just ser det  bra ut på staplarna då jag till frukost+lunch ätit 55 g protein, 21 g kolhydrater och 61 g fett, men KALORIERNA för dagen börjar nästan ta slut, haha...
    Den stora mängden kolhydrater verkar enligt mina beräkningar bero på tomatsås och skivad tomat till kebab/grönsakstallriken jag ska äta till lunch.

Någon som vet om det funkar att räkna kalorier på LCHF eller ska man strunta i det helt?

• Atmosphere
    Faile skrev 2012-01-13 10:49:53 följande:
    Hahaha ska naturligtvis stå "laga nåt som inte är trasigt"
    Haha nä orkar inte laga saker som är trasiga heller... Tungan ute
    Jag ser snarare kalori-jämförelsen som ett sätt att peppa mig själv att träna oftare, ta en extra promenad osv. Men de där staplarna på appen vill att jag ska äta 250 g kolhydrater på en dag och 50 g fett så det blir ju åt helvete tvärtom när jag fyller i min mat, men det gör inget, jag vet ju själv att det funkar Skrattande
  • Atmosphere
    sara1981 skrev 2012-01-13 11:40:08 följande:
    Vilken app har du? Min visar bara i % vilket funkar, men det vore ju bra att kunna se i gram också...
    Vet inte om du menade mig, men den appen jag använder heter ShapeUp. Den är gratis och finns till iPhone och Android. Den visar både g och % för kolhydrater, protein och fett. Samt mäter kalorier. Den tycker dock jag ska äta 1400 kcal per dag (även fast jag skrev att jag knappt ville gå ner nåt) och att jag ska äta 250 g kolhydrater per dag, haha... det bryr jag mig inte om, tittar bara på mängden jag själv ätit.
  • Atmosphere

Var först tveksam om LCHF skulle funka för att tajta till en redan normalviktig kropp, att jag skulle gå upp i vikt pga allt fett. Men det har visat sig funka jättebra. Jag började i maj och det har gått upp och ner med fuskandet sedan dess men jag har gått ner nästan 10 cm i midjan men bara 1 kg i vikt Glad Jag är väl s.k. "skinnyfat" ...

Det jag har fått erfara är i alla fall att LCHF håller magen platt, detta är gott nog för mig, har lagt ifrån mig både måttbandet och vågen. Dock är jag lite irriterad på att midjan är 4 cm tjockare på kvällen än på morgonen och folk säger "men det är ju på morgonen du ska mäta!!" Ja, men hur många är inte som snyggast och smalast på morgonen? Så ser man ju inte ut sedan när man ska prova kläder, visa sig i bikini, eller gå i en tajt klänning en kväll efter en dags ätande... så skulle ju gärna vilja få ner midjemåttet 4 cm till om jag får bestämma Tungan ute

Ska börja hänga här i tråden för lite bättre motivation och förslag på recept...

• Atmosphere

Ah jag avundas verkligen er som kör fullt ut LCHF. Jag vet att det är enkel och god mat men jag unnar mig själv både chips och godis på helgerna, hehe. Andra kolhydrater äter jag dock inte. I övrigt äter jag i alla fall lågkolhydratskost (kanske inte så mycket fett som en riktig LCHFare men inga lågfettsprodukter i alla fall) och det funkar super för att hålla min vikt och att hålla magen platt. Ska jag visa mig i bikini eller tajt klänning är jag bara lite extra noga den dagen. För så länge jag inte stoppar i mig stora mängder kolhydrater så svullnar inte magen :)

Vill dock gå ner kanske 2 kg till och ca 3 cm i midjan men då får jag nog ta till träningen mer, för LCHF är ju mer en viktreglerande kost och med mina 52 kg vill kroppen kanske inte släppa ifrån sig mer... är ändå positivt överraskad hur bra det funkat på som redan var smal innan jag började och nu blivit ännu smalare och snyggare Cool

• Atmosphere
    Isbit skrev 2012-01-22 20:34:12 följande:
    Hej!

Jag tänkte köra LCHF fast inte så strikt för jag är inte överviktig. Är det så att det är helt kört om man råkar äter lite kolhydrater?
    Då är det helt onödigt att äta LCHF eller?
    Jag kan endast tala utifrån egna erfarenheter. Jag tog bort de flesta kolhydrater men åt nån gång då och då frukt och godis osv. Och åt väl typ pasta om man blev bjuden hemma hos nån. Men bröd, pasta, ris, potatis helt bort annars, och dra ner på andra onyttigheter.

Jag gick ner 10 cm i midjan på 8 veckor, och nu har jag hållt min vikt och mina mått med en inte så superstrikt LCHF, jag var inte heller överviktig i början. Jag gick ner kanske 2 kg endast, men det är på magen och måtten jag ser störst skillnad. Och att sötsuget försvinner.
  • Atmosphere
    linas fina skrev 2012-01-23 15:07:15 följande:
    Vad tar ni till en enkel, snabb och god lunch? 
    En omelett på ägg och grädde med ovanjordsgrönsaker och bacon i.
    Eller ännu enklare brukar jag ta till om jag inte har lunchlåda och är lite fattig. En burk tonfisk och en halv burk keso. Kanske lite grönsaker till det, tex cocktailtomater som finns enkelt och färdigt i affären (dock är det ju mer kolhydrater i tomater än gröna grönsaker men det beror på hur noga man vill vara). Denna lunch är väldigt mättande, billig och god om man öser på örtsalt men främst på grund av proteinet och inte så mycket fett i dock :) Då är nog omeletten bättre som man alltid kan ösa fett på, typ bacon, grädde, kanske lite bearnaise till!
  • Atmosphere
    Luxuz skrev 2012-01-24 10:27:30 följande:
    Hej. Jag har ätit LCHF sen nyår och tycker att det går jättebra, förutom att jag inte alls går ner i vikt. Jag har gjort några halvhjärtade försök med LCHF innan, men nu är jag väldigt påläst och väldigt motiverad. På de här tre veckorna har jag inte fuskat på något sätt, och eftersom jag vill gå ner i vikt (ca 10kg), så har jag legat under 20 gram/kolydrater varje dag. Det går bra, jag är inte sugen, lite mer hungrig de senaste dagarna. Men det är lite irriterade när jag inte går mer något i vikt. Jag har börjat mäta mig, men har bara mätt mig en gång.

Sen är jag otroligt törstig. Jag går runt hela tiden och är torr i munnen. Jag dricker mycket vatten, men är ändå torr i gommen och ner i svalget. Någon som vet vad det kan vara och hur man blir av med det? På morgonen är det hemskt, då är det supertorrt i hela munnen.

En annan sak jag tänkte höra med er är om det är någon som har ett bra LCHF recept som är väldigt likt ett vanligt recept. Mina svärföräldrar ska komma på besök om två veckor och då vill jag inte börja förklara LCHF för dem. Något som liknar/smakar som "vanlig" mat, men gärna LCHF och utan nötter (svärmor är nötallergier).
    Jag är också mer törstig och dricker mer vatten men jag tror mer det kan bero på att man äter en hel del salt mat... känns ju som att fisk och kött naturligt är lite mer salt än kolhydrater. Bacon är ju väldigt salt tex. Glad
    Men jag tror inte det är någon fara, drick mer vatten!
  • Atmosphere

Tack vare arbetskamrater som börjat träna med mig på mitt gym så har jag börjat träna mycket mer nu. Hittills varje dag denna vecka, blir ett pass i kväll och ett i morgon också. Och det har verkligen satt fart på förbränningen! Förut åt jag lite blandat strikt LCHF och liberal LCHF (liberal för mig innebär typ en frukt här och där, max en om dagen som träningsmellanmål och att smygäta någon kaka från kakburken på jobbet vissa dagar) och något träningspass eller två i veckan då jag hinner och har lust, och vågen och midjemåttet har stått still men jag har mest kämpat för att behålla det så.
    Nu har jag sedan förra veckan gått ner 1,8 kg och 4 cm i veckan. Nästan så att jag inte får gå ner så mycket mer nu Skrattande

Ska fortsätta träna 4-5 ggr i veckan och med gott samvete äta liberal LCHF för det funkar super för mig just nu!

• Atmosphere
    Atmosphere skrev 2012-01-26 09:07:36 följande:
    Tack vare arbetskamrater som börjat träna med mig på mitt gym så har jag börjat träna mycket mer nu. Hittills varje dag denna vecka, blir ett pass i kväll och ett i morgon också. Och det har verkligen satt fart på förbränningen! Förut åt jag lite blandat strikt LCHF och liberal LCHF (liberal för mig innebär typ en frukt här och där, max en om dagen som träningsmellanmål och att smygäta någon kaka från kakburken på jobbet vissa dagar) och något träningspass eller två i veckan då jag hinner och har lust, och vågen och midjemåttet har stått still men jag har mest kämpat för att behålla det så.
    Nu har jag sedan förra veckan gått ner 1,8 kg och 4 cm i veckan. Nästan så att jag inte får gå ner så mycket mer nu Skrattande

Ska fortsätta träna 4-5 ggr i veckan och med gott samvete äta liberal LCHF för det funkar super för mig just nu!
    Ehh 4 cm i MIDJAN menar jag ju förstås....
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**