Inlägg från: PumpkinQueen |Visa alla inlägg
  • PumpkinQueen

**Den stora feta LCHF-tråden**

rbkzandra skrev 2012-01-12 10:12:23 följande:
    Jag är sååå motiverad, tjock och undrande, kan nån hjälpa mig? Problemet är att jag inte är säker på att jag äter rätt enligt LCHF just nu. Jag har läst osv men ni här inne är dem som jag räknar till experter då ni tillämpar detta själva och lever i det.  Kort om vad jag äter och motion en dag:

Promenad 30 min

Frukost: 2 Oopsies med bregott och ost eller omelett  på 1 eller 2 ägg med ost och skinka

Mellanmål: Antingen: Ostbit/ Oopsie/skinka/liten bit kyckling.

Lunch: Grillad kyckling/86% korv, kallsås (creme fraiche) och grönsallad

Mellanmål: som ovanstående

Middag: Ex färsbiffar med fetaost, en bit ryggbiff elelr kyckling och kokt broccoli, nån sås.

Promenad 60 min

Lite hungrig, vad göra?

Kan tilläggas att jag under hela dagen drar i mig typ 2 liter vatten. Gör jag RÄTT? För lite mat? För mycket? Motionen? Snälla svara =) Har 30 kg att gå ner, men vill leva såhär på ett ungefär alltid. Är trött på att kämpa..
    Nu har det ju gått några dagar sedan du skrev detta inlägg, men jag tänkte ändå svara (för jag har så lite att göra... Glad)

En bra grundregel är att du bör äta när du är hungrig och äta tills du blir mätt. Fett är väldigt mättande, så du kommer efter ett tag att märka att portionerna du äter blir mindre och mindre eftersom du blir mätt snabbare. I början kan det vara svårt att känna igen mättnadskänslorna och bara fortsätta äta, men det brukar leda till att man mår illa av fettet, så nästa gång slutar man äta tidigare.

Om du vill optimera kosten kan du försöka utesluta mejeriprodukter, då de innehåller laktos -som ju är en typ av socker. Istället för gräddsåser, satsa på äggbaserad sås som bearnaise eller hollandaise.

Själv tycker jag det är enklast att inte äta något som påminner om bröd, speciellt i början. Annars triggas mitt "brödsug" igång. Alltså går både oopsies och finn crisp bort. Till frukost kan man då till exempel äta ägg med mayonnaise, eller makrill i tomatsås. Praktiskt och enkelt att ta med till jobbet, om man inte hinner äta hemma. Det fungerar också att äta rester från gårdagens middag.

Att bara äta en bit kyckling eller skinka mättar mindre om du inte har en sås eller något annat fett till (kyckling är ju magert kött).
  • PumpkinQueen
    76an skrev 2012-01-12 14:23:07 följande:
    Usch vad äcklad jag känner mig av allt fett nu, kräks snart av allt som smakar ägg. Har endast ätit enligt LCHF sedan förra tisdagen men är redan less på allt fett och ägg och grädde och bacon och och och.......
    Men börja äta på något annat sätt då, du ska ju inte behöva må dåligt.
  • PumpkinQueen
    rbkzandra skrev 2012-01-12 14:26:30 följande:
    Tack! Så väldigt mycket för era tips, jag fixar att bli av med kilona och börja LEVA denna gången, jag är så glad och motiverad så att jag emellanåt känner mig" hög" på känslan! På frågan "hur jag åt innan" så är det illa...mycket bröd till frukost, flingor, diverse kött, halvfabrikat, helfabrikat men också mycket "riktig" mat  och nyttig mat då jag verkligen KAN laga mat, jag är kock i grunden, men eftersom man vet hur man borde äta så är det så enkelt att jag missbrukar matroch har så gjort i 18 år nu. Jag är 34, flyttade hemifrån när jag var 17 och sen har det gått utför.  Har bantat hela mitt vuxna liv och nu är det slut med det! Läsk drack jag minst 50 cl om dagen, godis var kväll osv, med de radikala förändringar jag gör nu så lär inte resultaten vänta på sig hoppas jag, men gör dem det så gör dem väl det då Glad

Lightläsk tar jag ett glas då och då, eftersom att jag samtidigt slutar röka succesivt, det kan bli tufft att lägga alla "snuttefiltar" samtidigt och ingenting som jag hade tänkt mig att göra nu egentligen, att sluta röka, Men de bara blev så! Men allt annat som inte ingår i kostplanen på mitt "nya liv" är borta!

Jag tar till mig alla sidtips jag får och ska verkligen lyda era råd. Min man är världens stöttepelare och blir mer o mer nyfiken så det underlättar + att vi lagar mat varannan gång och håller variationen lite uppe på det viset.

Mitt "problem" är att jag egentligen INTE gillar ägg eller grönsaker hahaha, men på nåt vis så får jag ner det, försöker få mig själv att börja älska det så det blir ännu lättare.
    Det vi både här hemma undrar är:  Får man äta hur mycket fett man vill? Det invanda mönstret man har säger ju emot allt det!?
    Och min fråga..om jag blir sugen på något kan jag bara få vispa grädde då och sleva i mig med ex, kakao i eller vanilj eller lite hallon? Va skönt att ni finns att fråga =)
     Dela gärna med er om Hur har det gått för er med ert välbefinnande och viktnedgång? Roligt att höra =)
     Tack Z
    Det är alltid kul om man kan hjälpa någon. Glad

Jag vill rekommendera www.kolhydrater.ifokus.se  där finns massor av kunniga och vänliga människor som hjälpte mig jättemycket när jag åt enligt LCHF.

Lycka till med din viktresa!
  • PumpkinQueen
    rednose skrev 2012-01-13 07:36:10 följande:
    Här är receptet på grytan jag åt.

www.matklubben.se/recept/fl%E4skfile+lchf+sam...

hungern kom just när jag skulle lägga mig så jag ville inte sätta mig och "äta" eftersom jag då inte skulle kunnat sova. Nu kunde jag ändå inte sova så... :))
    Fisksoppan hade kräftstjärtar, räkor, lax och torsk i sig och var definitivt spädd med vatten oxå för den var inte så gräddig som den vore om det varit vispgrädde.
    I äggmjölkslaggen hade jag 40g smör, 2 msk grädde, 1 äggula och 1,5 dl vatten.

Min mamma käkar oxå LCHF och både hon och pappa käkar typ bara en gång om dagen för de är mätta hela tiden och äter ganska likt oss....

Fattar inget faktiskt men vet inte om jag håller med om att fettintaget denna dag från grädde var så väldigt stort?? 

Fler som kan ge synpunkter?
    Mycket av fettet som du får i dig verkar komma från mjölkprodukter, det kan vara detta som är boven i dramat. Börja skriva in vad du äter på minmat.net så får du koll på hur stor del av din kost som är fett, kolhydrater och protein.

Du ska inte känna dig hungrig när du äter enligt LCHF. När du är hungrig får du se till att äta, gärna något med hög mängd fett så att du blir mätt snabbt och håller dig mätt länge. I början kan man känna sig hungrig ofta, men det är ingen fara. Ät. Efter ett tag kommer du bli hungrig mer sällan. Till slut kanske du till och med bara vill äta en gång om dagen, som dina föräldrar.
  • PumpkinQueen
    Atmosphere skrev 2012-01-13 10:38:36 följande:
    Halloj!
    Undrar om någon som äter LCHF överhuvudtaget räknar kalorier?
    Jag hade en diskussion med min sambo i går och jag tyckte att man INTE ska räkna kalorier för det kan lätt komma upp i ganska många i och med att man äter mycket fett och protein. Men som vanligt kom han med argumentet att man såklart måste göra av med mer kalorier än man äter för att kunna gå ner i vikt och det låter ju logiskt egentligen, plus att fett och proteinrika livsmedel äter man ju kanske i mindre mängd än kolhydrater, och därför blir det inte så farligt mycket mer kalorier?

Jag har inget större behov av att räkna kalorier, har laddat ner en app till telefonen där man väldigt enkelt räknar ut mängd kolhydrater, protein och fett i den mat man äter och just ser det  bra ut på staplarna då jag till frukost+lunch ätit 55 g protein, 21 g kolhydrater och 61 g fett, men KALORIERNA för dagen börjar nästan ta slut, haha...
    Den stora mängden kolhydrater verkar enligt mina beräkningar bero på tomatsås och skivad tomat till kebab/grönsakstallriken jag ska äta till lunch.

Någon som vet om det funkar att räkna kalorier på LCHF eller ska man strunta i det helt?
    Jag använde minmat.net när jag åt enligt LCHF, och den räknar ju både kalorier och annat. När jag kollade på vad jag fick i mig insåg jag att kalorierna automatiskt hamnade på ungefär samma nivå som den gjort om jag använt någon bantningsmetod som går ut på just kaloriräkning (typ . Det är alltså en biverkning av att äta LCHF. Du behöver alltså inte räkna kalorierna, för du kommer troligtvis att hamna på ett kaloriunderskott ändå. Bara genom att äta bra LCHF-mat när din kropp säger åt dig att den är hungrig.

Visst kan man räkna kalorier även på LCHF, men det verkar ju lite onödigt.

Om man vill vara petig i sitt LCHF:ande så kan man utesluta tomat, eftersom den enligt vissa är en frukt. Om du äter kebab, ta mer av vitlökssåsen istället för tomatsåsen, så blir det mer LCHF:igt. Men var och en bestämmer så klart själv!
  • PumpkinQueen
    rednose skrev 2012-01-13 11:33:32 följande:
    Men jag har ju ätit så här länge och det är ju först nu som jag känner mig hungrig?
    Vad ska jag stoppa i grytorna istället för mjölkprodukterna? Jag vill gärna ha alla tips jag kan få för jag tycker ju att jag äter bra och det funkar liksom för alla i familjen så jag vill ju inte strula till det liksom. :)

Jag har "bara" 3 envisa kilon att tappa så det är ju ingen panik men jag vill ju jäkligt GÄRNA tappa dem så... 
    Fast din kropp kanske tycker att du ska behålla de där kilona. Skrattande

Man brukar säga att LCHF är in viktreglerande diet, inte en bantning...så om du redan ligger "bra" till i vikt kommer du troligtvis inte att gå ner så mycket mer med LCHF. Då kanske det är läge att börja räkna kalorier eller köra en pulverdiet?
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**