**Den stora feta LCHF-tråden**
rbkzandra skrev 2012-01-12 10:12:23 följande:
Jag är sååå motiverad, tjock och undrande, kan nån hjälpa mig? Problemet är att jag inte är säker på att jag äter rätt enligt LCHF just nu. Jag har läst osv men ni här inne är dem som jag räknar till experter då ni tillämpar detta själva och lever i det. Kort om vad jag äter och motion en dag:Promenad 30 min
Frukost: 2 Oopsies med bregott och ost eller omelett på 1 eller 2 ägg med ost och skinka
Mellanmål: Antingen: Ostbit/ Oopsie/skinka/liten bit kyckling.
Lunch: Grillad kyckling/86% korv, kallsås (creme fraiche) och grönsallad
Mellanmål: som ovanstående
Middag: Ex färsbiffar med fetaost, en bit ryggbiff elelr kyckling och kokt broccoli, nån sås.
Promenad 60 min
Lite hungrig, vad göra?
Kan tilläggas att jag under hela dagen drar i mig typ 2 liter vatten. Gör jag RÄTT? För lite mat? För mycket? Motionen? Snälla svara =) Har 30 kg att gå ner, men vill leva såhär på ett ungefär alltid. Är trött på att kämpa..

En bra grundregel är att du bör äta när du är hungrig och äta tills du blir mätt. Fett är väldigt mättande, så du kommer efter ett tag att märka att portionerna du äter blir mindre och mindre eftersom du blir mätt snabbare. I början kan det vara svårt att känna igen mättnadskänslorna och bara fortsätta äta, men det brukar leda till att man mår illa av fettet, så nästa gång slutar man äta tidigare.
Om du vill optimera kosten kan du försöka utesluta mejeriprodukter, då de innehåller laktos -som ju är en typ av socker. Istället för gräddsåser, satsa på äggbaserad sås som bearnaise eller hollandaise.
Själv tycker jag det är enklast att inte äta något som påminner om bröd, speciellt i början. Annars triggas mitt "brödsug" igång. Alltså går både oopsies och finn crisp bort. Till frukost kan man då till exempel äta ägg med mayonnaise, eller makrill i tomatsås. Praktiskt och enkelt att ta med till jobbet, om man inte hinner äta hemma. Det fungerar också att äta rester från gårdagens middag.
Att bara äta en bit kyckling eller skinka mättar mindre om du inte har en sås eller något annat fett till (kyckling är ju magert kött).