• Seniorita

**Den stora feta LCHF-tråden**

Hänger gärna på här om det går bra.
    Har nu bestämt mig för att försöka gå ner i vikt, kommer nog bli en pers men jag SKA lyckas. Har inte ätit chips, druckit läsk osv på 2 månader (åt/drack inte mycket innan heller) Men går ändå inte ner något, snarare upp!

Har bestämt mig för LCHF då jag hört mycket bra om den, hur är det att vara laktosintollerant? Ställer det till mycket, tänkte att någon kanske hade erfarenhet!

Ingen som har lust att posta deras "mat-schema"?

Mvh

• Seniorita
    tjejhalmstad skrev 2012-01-02 12:35:29 följande:
    Hej. Ja börjar också idag :) Håller med dig, någon som kanske kan skicka ett mat schema så man får se lite.
    Kul, vi får följa varandra!! Hur har du tänkt med träning osv..?
  • Seniorita
    Loreena skrev 2012-01-02 12:49:24 följande:
    Seniorita
    Min laktosintolerans har i stort sett försvunnit sedan jag började med LCHF. :) I regel brukar laktosintoleranta tåla fullfeta, syrade mjölkprodukter bra. Smör och ost innehåller i stort sett ingen laktos alls. Och Creme fraiche och turkisk yoghurt innehåller mycket lite laktos. Prova dig fram! :)

En dag kan se ut såhär:

Frukost: Omelett gjord på ägg, grädde, lite bacon, lite purjolök. Omeletten toppar jag med ost och tomatskivor. :D Om jag har bråttom äter jag rester efter gårdagens middag, eller turkisk yoghurt med keso. Men äggfrukostar är helt klart bäst! :D Ägg och makrill är toppen!

Mellis: Kaffe med vispgrädde

Lunch: Kött/Fisk/Fågel, ovanjordgrönsaker, fet sås gjord på steksky, creme fraiche, grädde, majonäs, turkisk yoghurt eller kokosmjölk, eller kryddsmör.

Mellis: Några ostrullar eller en näve nötter (Om det behövs)

Middag: Samma som lunchen

Kväll: Ost, skinka, oliver etc. funkar bra som snacks.

Om jag är supersugen på nåt sött brukar jag äta vispgrädde med hallon. På fredagarna brukar jag ibland unna mig lite chokladmousse gjord på grädde, äggula och mörk choklad.
    Jätte bra tips!! TACK!!
  • Seniorita
    Teschty skrev 2012-01-02 14:56:15 följande:
    Idag har jag börjat med LCHF, skulle nog behöva lite hjälp med maten,
    än så länge har jag hunnit med frukost:
    1 ägg
    4 osttärningar 1*1 cm, billinge 28%
    i skiva kassler

middag:
    köttfärsås med vitkålsallad, 1/2 avokado, broccoli och gurka.

Vatten till båda.

Borde jag lägga till/dra ifrån något? 
    Hur gjorde du köttfärsåsen? :)
  • Seniorita

Förlåt om jag är jobbigt nu :) Men är ju som sagt helt ny, jag antar att beasås på påse inte alls är att rekommendera!?

Här hemma så vart första LCHF middagen älgfärsbiffar, rivna morötter och ångkokta grönsaker (Dock frysta vilket heller säkert inte är riktigt bra)

• Seniorita
    Loreena skrev 2012-01-02 17:59:23 följande:
    Seniorita
    Köp inte den på påse, för mycket kolhydrater, tillsatser och för lite fett. köp den som finns i kyldisken(läs på innehållsförteckningen och jämför kolhydratinnehållet) eller gör egen :) Jag skulle vilja prova att göra egen men har inte vågat än.
    Tack för tipset! Hittade en sida där en tjej gjort egen: lindabireseveriksson.blogg.se/category/bearnaisesas.html

Och det verkade inte så svårt :)

Men hur är det med frysta grönsaker på påse då?
  • Seniorita

Hej på er!
    I måndags körde jag som sagt igång, har varit kämpigt då jag är besatt av potatis och min sambo äter sin "vanliga kost" Men än har jag inte syndat!

Ställde mig på vågen idag och ca 2 kg på 4 dagar!! Jag är nöjd, då har jag inte ens rört på mig eftersom jag är dyngförkyld!!

Dock vart det en heldag på toaletten igår för magen var inte riktigt i form :)

• Seniorita

Hej! Hur går ni tillväga när ni är sjuk och har ont i halsen!? Antar att hett vatten med honung inte är ok!?

• Seniorita

Hej på er!
    Här har det gått sisådär. Visst har jag gått ner lite i vikt men känns som det har stannat av, har försökt mätt också men ingen skillnad.. Åh ja, jag vet att det är tidigt än, började ju den 2/1 men ändå :)

Sambon går på Cambridge vilket gör saken sämre skulle jag säga, han började i måndag och idag är det lördag.. På dessa dagar har han gått ner 8 kilo!! Vet dock att min metod är bättre för han kommer säkert gå upp sen igen men iaf.

Har innan start haft lite IBS problem.. Nu är jag mest.. Ursäkta, förstoppad! Hela tiden, dricker väldigt mycket vatten men tror jag kanske måste tillsätta något för att få igång magen, är fler så?

Idag har jag ätit:
    2 kokta ägg med liiiiite kaviar.
    1 burk makrill i tomatsås

2 koppar kaffe med grädde

Hemmagjord blomkålsmos (smör, kryddor & grädde), älgrulle som jag skar i biffar, beasås, vitlökssmör och mycket vatten :)

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**