**Den stora feta LCHF-tråden**
FiaFunderar: Hoppar in från surfande och gratulerar till inlägg nr 22000!
FiaFunderar: Hoppar in från surfande och gratulerar till inlägg nr 22000!
Hejsan, en fråga från en icke LCHF:are, men ändå nyfiken. Stevia, är det nåt att engagera sig i om jag bakar och ändå har i mjöl, eller kan jag lika gärna smaska på med vanligt socker när jag ändå håller på och kör icke-LCHF?
Hej, o allvetande LCHF:are!
Har sett att solrosfrön har mycket högre kaloriinnehåll än jag trodde, och jag kör lite båda delar; håller koll på kolhydraterna och kalorier.
Till min frukosthavregrynsgröt - skulle ni säga att en knäckemacka med leverpastej eller en hög solrosfrön med samma kaloriinnehåll är bäst att komplettera med?
Jag tror jag borde klara en knäckemacka i den situationen, så tidigt och så icke-mjukt bröd...
Får man ställa en fråga här, trots att man inte kör LCHF på riktigt...? Eller ska jag starta en egen tråd om det? Jag tänker att ni är ju experterna liksom...
Så här är det, svara om ni vill, annars kan ni ju strunta i det. Jag har den senaste månaden, om inte mer, dragit ner rätt mycket på pasta, ris och potatis. Äter oftast blomkålsmos eller bara grönsaker istället. Mjukt bröd har jag helt slutat med sedan 2 veckor, och knäckebröd har jag ätit bara 2 morgnar. Äter havregrynsgröt till frukost.
Godis och annat "uppenbart" sött har jag slutat med, och när jag har tabbat mig (typ tackat ja till provsmak på Ica, utan att tänka på det) så märker jag av det direkt, jag blir darrig och väldigt trött. Mår kasst.
Men! Nu kommer frågan!
Igårkväll gjorde jag bananpannkaka. Dundergott och jag blev så lycklig över att ha hittat något så smarrigt men ändå "nyttigt". För banan är rätt sött har jag förstått? Dock äter jag frukt (utom äpple) utan problem. Igårkväll mådde jag också rätt bra, eventuellt att jag kände av lite lite darrningar.
Men så gjorde jag en likadan idag, med lite kokosflingor på. Och då kom det, den där förjordade känslan av att ha fått i mig socker! Och ett totalsug efter choklad kom. Jag har en mörk chokladkaka i skafferiet, har inte tänkt på den på länge trots att jag vet att den har legat där, men nu fick jag ett sånt sjukt sug! Istället tog jag en mjuk macka (lingongrova) med stekt falukorv (rester) på... Det känns lika pissigt det, för nu sitter jag här med darrningar och nästan yrsel, känner mig slö...
Allvarligt, kan bananpannkakan ha triggat något slags sockersug?? För bröd?! Vad fan! Det har jag ju hållit mig undan SÅ bra! Och det där sjuka suget efter chokladen i skafferiet...
Jag vill verkligen inte börja LCHF:a på riktigt, dels för att jag är smal redan (underviktig nästan) och dels för att jag inte kan äta mjölkprodukter. Och ja, för att livet blir bökigare då, särskilt hemma hos svärmor som anklagar mig för att banta när jag tackar nej till baguetten vid middagen...
Tips, råd, tankar?
Hejsan!
En snabb fråga, om man ska äta mejerifritt, av anledningen att man "bara vill testa" hur man mår på det (mindre sockersug som största orsak), ska man då ha NOLL mejeri?
Alltså
- Ingen mjölk/grädde i blomkålsmos
- Inte steka i smör
- Ingen ost alls
Osv?
50 gram jordnötssmör, 2 rutor 80 % choklad och en näve jordnötter. Det är väl ingen katastrof...? JAg lär mig mer oc mer att det GÅR inte att "äta något gott", för det är inte VAD jag äter som är felet, utan HUR jag äter.
Jag bad maken köpa hem ovanstånde för jag skulle göra Snickers. Jo, tjena. Ätargalningen i mig tog överhanden och det hann inte bli någon Snickers, för jag satte i mig det innan det hann "bakas".
Men som sagt. Nu har jag (återigen) insett detta... och, detta var väl ingen katastrof...? Är bara på dag 2 (omstart och omstart) så det vore inte hemskt även om detta skulle vara dag 0 igen. Men det vore ju kul att tuffa till dag 3...
Såphia: Njaa... Det var druvsocker i?