• NoahLeah

**Den stora feta LCHF-tråden**

Hej, hoppar gärna med här då jag började med LCHFdieten idag, har ca 30 kg som ska bort och kommer nog ha en hel del frågor.

Kan ju börja med en direkt, vad brukar ni äta till mellanmål eller när ni blir galet sötsugna?

• NoahLeah

Men hur lägger ni upp måltiderna? Är det frukost, lunch o middag man ska äta och hur är det med kostillskott? Jag dricker ju berocca, kan man fortsätta med det?

• NoahLeah
    astro skrev 2011-07-22 21:43:34 följande:
    Vet inte om det är socker/sötningsmedel i Berocca. I så fall byt.
    Jag tar en vanlig en-om-dagenvitamin, extra folsyra (jag ammar) och B-calm. 

LCHF är knepigt om man inte läser på innan man startar ... mest för att det är ett annorlunda sätt att äta.
    T ex ska man äta när man blir hungrig, inte när det är t ex middagsdags. En del äter oftare än "vanligt folk" men de flesta äter mer sällan efter ett tag.

Mellanmål blir mindre aktuellt eftersom man som sagt ska äta när man är hungrig och inte för sällskaps skull, men det finns många lämpliga mellanmål om man behöver dem.

Maten är helst samma oavsett när på dagen, alltså inte särskild frukostmat o s v utan man äter det man behöver oavsett om det är en pannbiff eller en pones med pålägg eller bara kaffe.

Min rekommendation: Gör dig besväret att läsa på ordentligt. Finns många bra böcker - jag gillar Skaldemans. Det gör det lättare att få överblick än om du samlar kunskap från olika forum. 
    Jag har läst runt massor  på nätet men det kanske är bäst att läsa böckerna istället?
  • NoahLeah

Hej, har en liten fråga som jag hoppas någon kan hjälpa mig med.
    Läst på en del på Lchf nui men en sak förbryllar mig. På en de flesta sidor står det att man redan från dag 1 lan äta t ex turkisk yoghurt med grädde i, röd mjölk, feta ostar mm men sen har jag på en del Lchf-sidor läst att man enbart ska äta 

Vatten (8-10 glas)
    Mineral Vatten
    Buljong
    Te eller Kaffe utan koffein
    Ört te
    Fisk
    Fågel

Skaldjur
    Kött
    Ägg
    Kryddor
    Oliv olja
    Vegetabilisk Olja
    Rent smör

Och lite grann av

Ost (85-115 gr om dagen)
    Sallad
    (6 dl/dag, eller 4 dl sallad och 2 dl grönsaker)
    Grönsaker
    (ta reda på vilka grönsaker som är låga i kolhydrater, t.e.x gurka, tomat, och paprika)
    Grädde
    (85-115 gr om dagen)
    Crème Fresh
    (85 gr om dagen)
    Gräddfil
    (85 gr om dagen)
    Oliver
    (10-20 st om dagen)
    Avokado
    (en halv om dagen)
    Citron Juice
    (2-3 msk om dagen)

och absolut inte mjölk, yoghurt och fil?? Blir lite förvirrad.

• NoahLeah
    Asereht skrev 2011-07-25 21:33:28 följande:
    Man får pröva sig fram, ingen kropp är den andra lik och våra kroppar reagerar inte alltid lika. En del (jag tex) klarar mejeriprodukter tex utan problem, andra gör det inte. En del måste räkna allt de stoppar i sig medan andra kan gå efter principen max 5g kh/100g. Personligen har jag aldrig räknat och mätt och jag äter fritt av allt som är "tillåtet" och för mig har det fungerat fint hittills.
    Men hur räknar men enklast ut kolhydratmängden och vad ska man helt undvika de första veckorna? Läser o läser men blir inte klok på det.
  • NoahLeah
    mamman i skogen skrev 2011-07-29 09:41:45 följande:
    Börja med en tsk per kopp jag dricker ungefär två, tre koppar kaffe per dag och har en stor msk per kopp..
    Tack.
  • NoahLeah

Jag testade LCHF för ett par månader sen o de 2 första veckorna gick bra sen reste jag bort o det sket sig. Försökte en gång till för ett par veckor sen och höll på att bli tokig av sockersug så nu när jag ska ge det en sista chans undrar jag vad man kan göra när det där hysteriska sockersuget sätter in?? Det är svårare att stå emot det än cigaretter.

• NoahLeah

Har en liten fråga. Har nyligen fått veta att jag har förfettad lever och då undrar jag om det är lämpligt att äta LCHF för att gå ner i vikt??

• NoahLeah

Nu har jag funderat klart, jag ska knepa ihop en tvåveckorsmatsedel som funkar både för mig och familjen sen kör vi!! Nu ska fettet bort.
    Det STORA problemet för min del är dock att det lätt blir samma mat och då tröttnar jag så tar mer än gärna emot olika lunch/middagstips som funkar när man är en heltidsarbetande (skift) 2-barnsmamma där det ibland måste gå snabbt med maten.

• NoahLeah

Någon som har bra recept på "bröd" som inte innehåller nötter ocg som inte smakar omelett??
    Gjorde kokospannkakor idag men det smakad hemskt.

• NoahLeah

Jag får verkligen inte det här med LCHF att fungera. Tycker att det är en ganska dyr diet sen har jag lite svårt för allt fett, man mår ju illa efter varje måltid.

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**