• MeMayo

**Den stora feta LCHF-tråden**

har en fråga till er som är duktiga på det här med lchf.. är det mycket kolhydrater i röd vin??? bör man avstå helt ifrån det eller kan man få dricka ett glas ibland???

• MeMayo
    astro skrev 2012-01-15 23:13:59 följande:
    Knappt en kolhydrat! Så visst kan du dricka rödvin. (F ö finns det inget socker i rom heller fastän den är gjord av sockerrör!)

Alkohol har dock några baksidor:
    1) Alkohol håller levern upptagen och försämrar leverns förmåga att bränna fett.
    2) Alkohol är aptitretande och leder ofta till snacksätning.
    3) Alkohol tillför energi.

Ett glas med två och en halv dl rödvin ger dig  180 kalorier, från 25 gr alkohol och 2 gr kh. Du får också i dig kalium, magnesium och fosfor (de två förstnämnda får många LCHFare i sig lite för lite av till vardags).

Så det är inget fel i att ta ett glas, särskilt inte om du följer Montignacs princip (att äta något fett innan vinet, t ex en ostbit).

tack så jätte mycket för snabbt svar.. och jag gillade svaret oxå =) jag brukar inte bli sugen på snacks när jag dricker rödvin möjligtvis en bit brie eller oliver men det får jag ju äta av så...
    är faktiskt förvånad över att jag inte saknar söta saker alls... men har ju bara hållit på i två veckor...
    vin brukar få mig att känna mig mätt istället för sugen =) 

men ett jätte tack!!!    
  • MeMayo
    Loreena skrev 2012-01-15 23:18:45 följande:
    Viktoria1972
    Rött vin och torrt vitt vin går bra att dricka. Dock så kommer kroppen att prioritera att bryta ner alkoholen framför att förbränna fett, och därför så kan viktnedgången stanna av något om du dricker. Men du bör rimligtvis inte gå upp i vikt av det om du inte passerar Donken på vägen hem...:)

är ju inget man dricker varje dag men ibland kan det vara gott... och donken får jag nog låta bli i framtiden... den dieten de har där funkar inte riktigt för mig nu =)
    tack!!!
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**