• Loreena

**Den stora feta LCHF-tråden**

Hej! Jag har precis börjat med LCHF och är sjukt trött. Är det vanligt? Jag kollade kcal på och landade på 1800 och dagen är inte slut än. När jag äter "normalt" brukar jag landa på 1600, men då är jag som ammande konstant hungrig.

Min fråga är - kan man gå ner i vikt trots att man äter fler kcal än vanligt? Jag har gått från en vanlig kost med mycket fullkornsprodukter.

Jag vill inte gå ner så mkt, bara de sista 2 graviditetskilona. Främst så vill jag slippa vara hungrig jämt!

• Loreena

Jag har en liten fundering.. Vad brukar er matbudget landa på? Jag handlar bara kött och fågel från Sverige tex. och då blir det ju lite dyrare.

När jag ätit "vanligt" har matkassan landat på ca 2000, vilket jag tycker är helt ok. Jag är ju hemma och föräldraledig, och unnar mig inte så mkt annars så maten får kosta anser jag, men det behöver ju inte skena iväg hur som helst.

• Loreena

Hur har det gått med vikten för er som äter LCHF. Hur lång tid tog det innan ni såg resultat? När man nått sin målvikt - Hur mycket kan man fuska utan att det märks?

• Loreena

Jag är nu inne på dag 3, eller 4 kanske med LCHF och mår i stort väldigt bra. Jag är inte alls lika hungrig och får inte samma blodsockerfall som innan, jag sover jättebra och är skönt avslappnad i kroppen. Men i natt så vaknade jag fem och kände mig helt orkeslös... Jag mådde verkligen pyton och kände att min kropp verkligen behövde lite kolhydrater så jag lyssnade på den och åt en dl keso och ett äpple till. På morgonen mådde jag bra igen och åt keso+ty med kanel på och kaffe till.

• Loreena
    Kaya skrev 2011-03-08 12:39:37 följande:
    Jag kan inte låta bli att undra hur levern och gallan mår som ska hjälpa kroppen ta hand om allt detta fett???

Jag vet att LCHF-förespråkare naturligtvis anser att LCHF är BRA för hälsan och inte på något vis "farligt" eller skadligt, men nog måste det ändå vara så att de organ i kroppen som tar hand om fett får jobba hårdare och utsätts för mer belastning???

Nu ska jag ta ut mina pones som ska bli SEMLOR!!! Spännande...

K
    Kaya
    Nu vet jag inte exakt hur min svärmor åt, men hon åt mycket ägg och fick dra ner på det efter ett gallstensanfall. Men det är säkert individuellt hur gallan etc. reagerar. Nu äter hon någon form av GI ist.
  • Loreena

Annika Dahlkvist säger följande om gallsten:
    "

Gallstenar bildas när man äter för lite fett. Det blir för dålig omsättning på gallan, som blir stillastående och bildar stenar. När man sen börjar äta fett igen rosslar det till i rören och gallan börjar flöda igen. Då kommer stenarna i rörelse och kan fastna någonstans i gången. Det är då man får riktigt ont.

Så det stämmer ju bra överens med att problemen förmodligen började långt före LCHF.

Det bästa är om man kan fortsätta äta LCHF för att undvika att fler stenar bildas, efter att ha blivit av med befintliga stenar på ett eller annat sätt."

kolhydrater.ifokus.se/discussions/4d7154ffb9cb462227065afa-gallsten-och-lchf

• Loreena
    jeng skrev 2011-03-08 13:12:25 följande:
    Håller med om att det där med illamåendet kan bero på att man äter för stora portioner. Man är så van att lyssna på att kroppen är mätt när magen är full! Men den riktiga mättnadskänslan är ju nåt annat, dvs när kroppen har fått det den behöver! I början kan det vara svårt att lyssna rätt, och om man fyller magen med sån här mat så kommer man bli äckelpäckel-mätt, eftersom mättnaden dessutom ökar närmsta timmen efter måltiden
    Det tar väl ca 20 min efter att man börjat innan hjärnan fattat att den fått mat. Om man äter för fort är risken rätt stor att man överäter och blir äckelmätt...
  • Loreena
    tiiitti skrev 2011-03-08 14:33:29 följande:
    Våren 2010 gick jag på GI, rivstart (ingen pasta,ris potatis,vitt mjöl, socker)
    sen åt jag grönsaker,sallad, bär, kött, mejeri och mandlar efter behag. gjorde det jag va sugen på och åt tills jag va mätt. Gick ner 10 från feb-juni.
    Under sommar höst vinter har jag gått upp 4 kg av dessa. Nu hade jag bestämt mig för att ta tag i det, och gå ner dessa fyra igen,  och 6 till. alltså sammanlagt 10.
    Gick  med i denna gruppen (för trodde LCHF och GI rivstart va ungefär samma) men efter 2 veckor här, tycker jag att LCHF är väldigt mycket krångligare. allt ska räknas och man hitta kolhydrater i allt. Så väldigt strikt.
    Samtidigt så vet ju inte kroppen om man går på LCHF eller GI liksom. så den borde ju inte tåla mindre kolhydrater om jag går på LCHF istället för GI.

Vill självklart gå ner så mycket som möjligt så fort som möjligt. Så jag försöker följa det är 20 kolhydrater om dagen. Fast är väldigt dålig på att hålla koll.

Vet inte vad jag vill ha ut av att skriva detta. Men jag satt innan idag och funderade över hur jag gjorde förra våren. För jag minns de inte som så "krångligt"
    Jag tycker att det låter som att du åt jättebra! Och det funkade ju för dig, så du här säkert hittat en nivå på kolhydraterna som passar dig och din kropp. Jag tror inte att du behöver krångla till det med att räkna kolhydrater och pressa ner dem till 20 gram/dag, du går ju bevisligen ner ändå! :)
  • Loreena
    tiiitti skrev 2011-03-08 15:14:50 följande:
    Jag kan hålla med dig om att jag inte är så jättepåläst, även om jag faktist får bättre å bättre koll.
    Jag tycker det är jättetråkigt med alla siffror hit och dit, och är alldeles för lat för att söka, skriva upp och räkna å så Skäms
    Därför jag tyckte det va skönt med GI (den jag trodde jag följde som man skulle) där va en grönlista som jag åt ifrån, och en rödlista som jag inte rörde något ifrån. enkelt å bra. precis som jag vill ha det.
    Därför blev jag helt avskräckt nu i LCHF när jag upptäckte de va så mycket "jobb". Men jag kan kanske köra på, på samma sätt här. i det stora hela går man kanske ner, även om man inte räkna kolhydraterna.

Ska ifall bli lite strängare gällande vissa saker... ingen turkisk youghurt, bär, underjordengrönsaker..
    Jag tror att det kan verka krångligt först, men sen när man kommer in i det och har sina favoritmåltider så behöver man inte räkna så mkt. :)
  • Loreena
    tiiitti skrev 2011-03-08 15:33:03 följande:
    Ja så är det nog Glad Tack för hjälpen!
    Ja jag ska hålla mig till 5/100 en månad och se hur de funkar. Sen kanske jag med behöver följa några andra regler.

Ja tack, jag tar gärna emot hjälp med det.

Min frukost är pannkakor på lediga dagar, och 2 dl ty med 1dl bär på jobbedagar. (vilket jag har förstått är helt vansinnigt mycket) så måste försöka hitta en annan jobbefrukost. Lunch är oftast omelett med bacon, eller pones med ost (idag räkor)
    Middag kött med massa grönsaker och sallad. gräddsås.

kvälls"fika" ost,mandlar 70% choklad. (inte alltihop varje kväll, utan nått av de)

morgon, em, kväll: svart kaffe
    Du kanske kan äta ägg och bacon till frukost ist, och kött och grönsaker till både lunch och middag? :)
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**