Inlägg från: Red Velvet |Visa alla inlägg
  • Red Velvet

**Den stora feta LCHF-tråden**

Tar ni magnesiumtilskott eller får ni i er nog mycket? Har försökt söka men magnesium finns inte i så mycket va?

• Red Velvet
    astro skrev 2012-01-17 23:58:30 följande:
    Jodå, magnesium finns t ex i nästan allt som är grönt, som spenat. Dessutom i nötter.
    Jag tar magnesium som brustablett ibland eftersom jag har märkt att det fungerar bättre på huvudvärk än värktabletter gör (på mig i alla fall). Annars tror jag nog i o f sig inte att jag äter för lite magnesium till vardags.

Kalium kan däremot vara knepigt på LCHF (om man inte är en vän av rödvin). Får jag benkramp tar jag en b-calm, det brukar fixa saken. 
    Jag äter inte nötter men spenat kan jag ju äta.
    På tal om rödvin, törs man ta sig ett-två glas redan första veckan med lchf eller är det bara korkat?
  • Red Velvet

Är det ok att äta 2 ägg och en avocado till lunch? Fick inte i mig mer trots att jag hade lite hungerskänslor.
    Är det viktigt att ha grädde/smör/sås till varje måltid eller är det ok att hoppa över det ibland? Avocadon är ju fet i sig men det kanske inte räcker?

• Red Velvet
    Aroma skrev 2012-01-18 13:11:03 följande:
    Tycker att det verkar helt ypperligt.. bara du äter mer senare,, ibland äter jag bara några skivor skinka eller ost till lunch.. och jag äter absolut inte fett slaviskt till varje måltid,, men jag ser till att mitt totala intag är högt iom att jag använder myckert smör grädde etc i maten..
    Okej, tack för svar! :) Jag är rätt ny på det här, försöker köra ordentligt men efter bara några dagar så känner jag mig mätt mest hela tiden. Riktigt skönt, men samtidigt är man ju orolig att man inte äter "rätt" och nog med fett för att jag ska gå NER i vikt istället för UPP (= min största rädsla). Har läst på men finns ännu mycket att lära..
    Till middag blir det rejälare, kyckling med grädd och ädelostsås och broccoli.
  • Red Velvet
    Aroma skrev 2012-01-18 13:21:05 följande:
    tycker det låter somatt du fattat alldeles tillräcklig:0) lycka till!!
    Gullig du är! {#emotions_dlg.flower}
  • Red Velvet

En fråga till. Har surfat runt och sett att man ska undvika mycket mjölkprodukter ifall man vill gå ner i vikt (bl.a TS skrev det i en annan tråd nyss). ;) Nu känner jag mig helvirrig i detta. Jag har grädde i ALLT, CF, turkisk yoghurt, ätit mycket ost osv. Bör jag dra ner på detta? Min första vecka med lchf (förutom ett halvhjärtat försök för ett halvår sedan då jag hade ännu sämre koll).
    Och vad ska jag då äta istället? Gaah blir tokig, jag som just trodde att jag började greppa det!

• Red Velvet

Okej, då fortsätter jag som jag gjort hittills!
    Kokosfett har jag beställt, inväntar!

Imorgon slutar jag med nikotin. Tror ni det kommer att påverka viktnedgången? Någon som gjort det i samband med LCHF? (Kommer INTE att småäta, jag ska vara stenhård!) Hittade väldigt lite info när jag googlade.

• Red Velvet
    Loreena skrev 2012-01-18 19:52:35 följande:
    Här finns ett fåtal erfarenheter
    blogg.passagen.se/dahlqvistannika/?anchor=r%C...
    Men du kanske kan bidra med dina egna erfarenheter sedan. :)

Hur du än vrider och vänder det så kommer ett rökstopp att göra enorma skillnader för din hälsa, om det då skulle påverka viktminskningen negativt så kommer det ändå att vara värt det!

Min mamma slutade röka, gick upp i vikt och började därför att röka igen. *suck* Men hon åt en massa kolhydrater, bröd, pasta, ostbågar, lättprodukter, läsk och till det en hel del alkohol... Vinet och ostbågarna var väl det som hon ersatte röksuget med på kvällarna, ingen höjdare alltså.
    Tack! Jo, min hälsa har verkligen påverkats negativt så jag slutar imorgon. Håll tummarna!! :)
  • Red Velvet

Blää, jag mår spyilla och har mått dåligt hela kvällen. Tanken på grädde får mig kräkfärdig. Kräks
    Hoppas det går över till imorgon, annars blir det en dag med enbart vitkål och gurka.

• Red Velvet
    Loreena skrev 2012-01-18 23:15:29 följande:
    Det kanske är din kropps sätt att säga till att den fått lite för mycket fett idag. Något friskt eller syrligt kanske kan lätta upp känslan lite? Citronvatten?
    Jo, blä!
    Imorgon blir det citronvatten, har inga citroner hemma.

Tack för att ni är så gulliga och svarar på nybörjarfrågor här i tråden, det uppskattas verkligen!

Nu är det dags att sova.
    Godnatt!
  • Red Velvet

Hej!
    Jag vägde mig inte när jag startade med LCHF i måndags (väger mig ytterst sällan) men 2 veckor innan stod vågen på 83, någonting. Igår stod den på 81,5 och idag 80,9. Har minskat 1 cm i midjan (och har även magkatarr just nu så magen är väldigt uppblåst). Och idag är 4e dagen, så jag känner mig nöjd! Förstår att det är vätska jag tappat men jag är glad att det går neråt.

En sak bara, slutade idag med nikotin (eller ok, idag har jag nikotinplåster som starthjälp), dels för att jag hade tänkt göra det efter att jag börjat med LCHF men det blev lite bråttom då jag har fått sådan sjuk hjärtklappning. Vad kan jag göra åt det? Äta magnesium tillskott? (Har ätit avocado 2 av dagarna så där bör jag ju fått i mig lite åtminstone). Är det vanligt att få det så snabbt? Som sagt är jag bara inne på fjärde dagen.

• Red Velvet
    Tiger Af Lilja skrev 2012-01-21 11:07:55 följande:
    Då kan ju lchf hatarna hata mer då eftersom jag gått ner 7 kg på 3 veckor och är piggare än någonsin och gladare..

Gourme är ordet..
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**