• Aroma

**Den stora feta LCHF-tråden**

Hej på er, är ny i tråden men har ätit LCHF sedan i mars.. Jag har hitills gått ner 16 kg,, mannen 20.. jag har ca 25 kg kvar men är gravid så jag räknar inte med att viktminskningen ska fortsätta så här länge till.. mår fantastiskt bra och jag måste säga att min och mannens hälsa har förbättrats avsevärt på dom här månaderna., jag är helt frälst och har inspirerat några vänner på vägen och det känns kul.. jag har verkligen hittat min väg och jag kommer hålla mig på den i fortsättningen.. kul med inspiratiopn och tips från er alla.. kram

060515&101017&BF120220
  • Aroma

Halloj,, här går det neråt för både mig och mannen,, jag 17.5 och han 22.3 vi började i mars. Man märker att folk börjar bli nyfikna och även sådana som har varit negativa i börjat har börjat ställa frågor och lånar böcker.. känns jätte skoj.. Jag är ju gravid i v 14 och har mått som en prinsessa hela tiden.
    Det som dom flesta verkar tycka är jobbigt är frukostarna,,, många tror att dom inte kan äta stekt mat,, men det finns ju faktiskt många alternativ..

Jag är så himla glad just nu för både jag och mannen är piggare och gladare och vi börjar prova kläder som vi inte kunnat ha innan och då har vi endå väldigt många kilo kvar..  nej jag kan inte säga annat än att livet just nu är jäkligt skönt.. det känns som att man liksom har hittat nycklen till hur man är menad att leva.. och jag har svårt att se framför mig att man någonsin kommer att trilla dit igen när man nu ser hur lätt det är.. det enda som oroar mig är hur det kommer att bli när min man ska ut till sjöss igen,, han har varit hemma några år och nu ska han ut igen ca 8 -10 v i stöten,, blir nog svårare när man är själv,, men nu är det ju många i min omgivning som hakat på så då är man ju inte helt ensam i alla fall...

ha en underbar vecka allesammans..      

060515&101017&BF120220
  • Aroma

Startvikt 100 kg, längd 157, bmi 40. startade 6/3 och väger nu 82.5. min målvikt är mellan 55-60 kg.

Jag har nästan helt blivit av med min återkommande ihärdiga migrän som jag haft sedan jag var 11, är nu 30 år.
    Ingen magkatarr, inget blödande tandkött,, ingen dålig mage eller gaser (vadå det har väl alla?? trodde jag ja!!) är pigg,, nyförälskad i min man som gått ner 22,2 kg;o) och som fått mer ork i livet...

Jag har inte kännt av något graviditets illamående som jag gjort mina 2 tidigare graviditeter, jag har inte karpaltunnelsyndrom som jag har haft dom andra gångerna (domade och värkande händer) ingen halsbränna . Jag bara längtar till som ett år eller så för att se hur den här kosten har förvandlat vår familj till det bättre..     

060515&101017&BF120220
  • Aroma
    Loreena skrev 2011-08-23 20:31:20 följande:
    Grattis till viktnedgången och hälsovinsterna! Fantastiskt bra!!

Tack,, det är faktiskt så att man själv blir förundrad varje dag,, över olika saken men oftast över hur lätt och naturligt det känns.. därför är det svårt att föreställa sig hur den här fettskrämdheten och kalorijakten har kunnat få ett sådant fotfäste som det har..
    060515&101017&BF120220
  • Aroma

Jag är extremt kännslig.. var på bröllop och åt det som serverades,, (jag ska inte sticka under stol med att det var väldigt gott med smörstekta kulpotatis och sen äppelpannacotta) dagen efter var vi på en minitripp i stockholm,, blev fusk där med,, och sen var det kört för mig.. dagen därpå tryckte jag i mig två stora muffin och ett par knäcke med kaviar och MJÖLK,,,
    När jag vaknade dagen efter hade jag migrän av väsrta slaget och jättedålig mage.. något som jag sedan starten med LCHF i mars bara haft vid de få tillfällen jag kolhydrat frossat.. så nu har jag satt stopp för mig själv,, det är som med cigaretterna för mig.. Jag kan inte feströka utan att trilla dit direkt  och så även med kolhydraterna..  får nog se på mig själv som en nykter alkoholist.. tråkigt att inte kunna ta en dag av "fusk" utan att det blir två och tre dagar.. men det är väl bara att inse fakat och fortsätta på det rätta spåret.. -19.5 kg på 7 månader(och gravid ) är ju endå väldigt bra motivation;o)

060515&101017&BF120220
  • Aroma
    Bordeaux skrev 2011-09-20 21:50:33 följande:
    Den frånvarande migränen är väl också en motivation
    Absolut.. Jag hade en lång period i sommar då jag inte gick ner ett gram.. och om det hade varit en "vanlig" svält diet hade man aldrig hållit ut och fortsatt,, men med LCHF mår man så fantastiskt bra att man liksom bara hänger med endå.. viktnedgången är en bisak men för mig som haft nästan 50 kg plus är den en ganska stor bisak:o)
    060515&101017&BF120220
  • Aroma
    Maruid skrev 2011-09-21 15:31:08 följande:
    Är du gravid och kör på lchf? Vad spännande! Kan du berätta mer om ungefär hur du äter, hur många kh per dag och sådär. Jag har själv precis fått barn men kommer antagligen fortsätta med lchf och skulle vid en eventuell graviditet inte vilja gå tillbaka till vanlig kosthållning om jag inte måste.

Ja det funkar bra,, fast jag är inte jätte strikt och räknar inte kolhydrater.. men en dag ser ut ungifär så här:

frukost: Om jag är sugen så äter jag äggröra, bacon omelett eller liknande med min man,, annars blir det rysk yoghurt 17% med hemmagjord nöt och frö musli. en kopp kaffe och ett stort glas vatten..

Till lunch blir det oftast lite pålägg,, typ ett ägg, lite skinka, ibland rödbetsallad,,( inte helt ok kanske)     makrill i tomatsås etc..

Till middag blir det kött, fisk eller kyckling med sås på typ champinjoner och grädde, paprikasås, räkor dill och grädde eller liknande,, är inte så sugen på bearnaisesås längre hehe..   Till detta har vi grönaker i alla former,, stekta, kokata broccoli och blomkåls pure, gratänger osv.

om jag är sugen på kvällen blir det oftast lite serrano skinka,, ost eller ölkorv.. det sistnämda är åxå det jag äter när jag blir hungrig i farten.. lätt att ha med.

Vi började med denna kosten i mars, och jag blev gravid o Maj,, jag paratade med min barnmorska och hon var possitiv till att jag skulle köra på.. hon hade varit på föredrag med Anna Hallén;o)

Jag har två graviditeter i ryggsäcken och dom har varit lätta men med vissa själklara delar som illamående, trötthet och så har jag haft carpaltunnelsyndrom.
    Denna gången har jag knappt märkt att jag är gravid.. det är inte fören nu när       jag känner bebisen röra sig som man verkligen fattar..är i vecka 18 så visst märker jag stor skillnad.. och bara det att jag är så pass mycket lättare själv denna gången gör stor skillnad.. så jag tycker du ska köra på.. var bara beredd på en del komentarer från oinsatta stackare som tror att jag svälter bebisen med hjälp av smör, ägg grönsaker och kött....  
    060515&101017&BF120220
  • Aroma
    Maruid skrev 2011-09-22 09:08:56 följande:
    Tack för tipsen, det låter hur bra som helst ; ) Har också haft lätta graviditeter men man underlättar ju gärna så mycket som möjligt för mig själv och håller gärna koll på vikten under tiden.

Lycka till med resten av graviditeten och bebisen!

Tack.. ska på RUL nästa vecka så då får jag ju höra om det skulle vara så att den inte mår så bra som jag tror.. fast jag är inte orolig!
    060515&101017&BF120220
  • Aroma

Idag har jag varit på ultraljud  är i v 19.. bebisen växer precis som den ska och allt ser bra ut så jag är nu lättad och glad över att min känsla har varit rätt.. för jag har hela tiden kännt att detta är rätt för mig och min bebis även om det finns en del som ifrågasätter mig...  så jga kan bara säga tilll alla att kör på även om ni är gravida för trots att mina tidigare graviditeter har varit lätta så är denna löjligt lätt än så länge,, har inte haft en enda dag med illamående och ingen halsbränna, springer inte och kissar hela tiden etc etc.. är så lycklig att vi tog beslutet om lchf.. och jag förstår verkligen dom som med förrakt i rösten tycker att lchf är en sekt,, för jag känner mig nyfrälst;o)

060515&101017&BF120220
  • Aroma

Hej i höstrusket.. Det är lite knepigt det här med att vara gravid och äta lchf..Hjärnan säger en sak med suget ett annat.. har fått en del spel på mackor dom sista dagarna och njutit av lingongrova med skinka och rödbetsallad.. Som ett brev på posten gick jag upp o.5 kg, började fisa som en gasfabrik och har börjat få antydan till halsbränna.. Så jag vet ju vad som är bra för mig och vad som inte är det.. sen samtidigt känner jag nog lite större tolerans just eftersom att jag är gravid .. detta trots att jag vet att min bebis mår bra och växer som den ska enligt ultralud. Det tråkigaste är nog folks reaktioner-- får stå ut med ganska elaka komentarer som antyder att jag är en dålig mamma som vill gå ner eller i alla fall inte gå upp.. det är ju så att jag har haft ca 40 kgs övervikt och har ca 20 kvar,, detta har man fått höra vid tidigare graviditeter hur faaarligt det är att vara tjock och gravid,, jag har fått göra extra sockerbelastningstester och fått prata med läkare på extra "tjockis samtal" Nu när man hittat ett sätt som gör att man kan normalisera sin vikt utan att svälta vare sig mig själv eller bebisen,, ja då ska det rynkas på pannan åt det med.. så jag har bestämt mig för att bara presis sköta mig själv och de mina och strunta i alla andra.. om dom undrar något svarar jag gärna med jag kommer nog hålla lite låg profil.

angående barn och lchf så gör vi så att barnen får rikligt med bra fett, grönsker och almänt bra hemlagad mat utan en massa tillsatser,, sen får dom även mackor och tex lördagsgodis och så.. men vi har aldrig oboy, sötade flingor sötad yoghurt etc etc hemma, vi kör naturellt med ex banan, hallon etc.. funkar jättebra.. stora tösen dricker tom chokladmjölk utan socker utan att reagera.. man behöver inte göra det så svårt för sig.. skulle jag märka när barnen blir större att dom skulle börja få problem med vikten,, ja då vet jag ju precis hur jag ska hjälpa dom..   ha en bra dag allesammans..

060515&101017&BF120220
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**