• spunk

**Den stora feta LCHF-tråden**

Jag körde igång med lchf i måndags och fullkomligt ÄLSKAR det! Efterssom jag har försökt dra ner på fett tidigare känns det väldigt farligt och förbjudet att använda det nu men oj så mycket godare allt är, och jag håller verkligen mig mätt längre :) När jag känner mig lite sugen så tänker jag bara på vad för gott jag ska göra nästa måltid och då blir det lättare att vänta lite till... Tror nog att detta är en mat-stil jag kan leva med :) 

Men jag undrar... Får man dricka kaffe eller inte? Har kollat runt lite på nätet men blir inte klokare, Jag har druckit kaffe med grädde i + äggmuffins till frukost nu dom här dagarna men jag kanske borde slut med kaffet? Och så undrar jag om det är ok att ta några droppar citron i vattnet som jag har som måltidsdryck, eller ska man bara ta det ibland när man lyxar till det lite? (Försöker vara ganska strikt med kolhydraterna såhär i början för att få bort suget) 

• spunk

Oj oj oj...  Jag började i måndags så jag har nästan kört en vecka nu och många "nybörjar misstag" har det tyvärr blivit, inte att jag har fuskat men att jag inte har tänkt tillräckligt långt bara...  

Första dagarna så fick jag nog ganska mycket kolisar från mejeri produkter och gjorde smothies på grädde, grekisk Yoghurt och bär.

Jag köpte skinka för det stod det i min lchf bok att det var en bra grej att ha i kylen. Det jag missade var att den inehåller druvsocker :( Och även i tacokryddan var det druvsocker upptäckte jag försent.

Men nu hoppas jag att jag har lärt mig av misstagen och ALLTID ska läsa på förpackningen. Men lite rätt har det nog blivit ändå, för jag var inte det minsta sugen på godis när resten av familjen satt och käkade framför tv:n och jag har inte alls samma hungerskänslor kvar längre :) Annars brukar jag jämt vara sugen på något att stoppa i munnen. Och framförallt så visade vågen nästan -4 kg :) Visst det är väl bara vatten men det känns ändå väldigt kul. Hoppas nu bara att det fortsätter neråt och inte svänger upp igen.

(Jag har faktiskt försökt att läsa ikapp hela tråden också och lärt mig massor, men jag gav faktiskt upp efter "bara" ca. 300 sidor) 

• spunk

Hmm... Jag har fått något slags allergi-utslag på bröstbenet, jag har inte varit allergisk mot något tdigare men funderar på om det kan vara ägg. Det har ju blivit en del ägg dom här två veckorna jag har kört lchf... Jag ska prova att undvika ägg några dagar och se om det blir bättre. Jag som igår gjorde massor av ägg och bacon muffins till frysen för att det är så smidigt att ta fram till frukosten. Hoppas att det bara är något tilfälligt överslag, och att jag snart kan äta ägg igen, lchf blir ju mycket enklare om man kan äta ägg. Kan man vara allergisk mot kokosolja? 

• spunk
    Allrona skrev 2011-11-17 21:02:29 följande:
    Det är extremt ovanligt med allergi mot kokos. Men man kan såklart vara allergisk eller överkänslig mot i princip allt. Glad
    Tack för svaret :) Jag får väl helt enkelt hoppas på att det är tillfälligt bara. Jag är inne på slutet av min andra vecka och har gått ner en hel del på dessa två veckor (nästan -4kg första veckan och nu hittills nästan -2 kg) Så det kanske är skräp som kommer fram av viktminskningen. Någon som har bra tipps på frukostar utan ägg (förutom rester av gårdagens middag)?
  • spunk

Har provat att baka pones utan ägg, degen såg inte så god ut med det blev helt ok när det var färdigt. Med mycket bregott och pålägg så har jag nog min äggfria frukost + the eller kaffe med cocosfett. 

• spunk
    Hoppet 3 skrev 2011-11-19 13:45:22 följande:
    Hur mycket cocosfett tar du i kaffet? 
    Jag tar typ en msk. ibland mindre.
  • spunk
    SmåDunder skrev 2011-11-19 17:26:20 följande:
    Vad för recept hade du? Vill du dela med dig?
    Jag googlade på pones utan äg och fick upp ett recept från "den ofrivilliga flygmusen"
     Ägglösa pones
    3 dl pofibrer
    3 tsk fiberhusk
    1 tsk bakpulver
    250 g creme fraiche eller kesella
    1,5 dl grädde
    0,5 dl vatten (ev lite mer om degen ser smulig ut men sätt inte i detta förrän du arbetat in alla ingredienser)
    50 g smör

Blanda de torra ingredienserna i en skål. Därefter tillsätt de blöta ingredienserna utom creme fraiche/kesella och rör om ordentligt. Arbeta sedan in creme fraiche tills du fått en deg som liknar sconesdeg. Vid behov lägg till någon eller några matskedar vatten om smeten är torr. Antingen forma 'småfranskor' av degen eller tryck ut den i en form. Grädda på 200 grader i ca 20 min.
  • spunk

I onsdags kväll kände jag som om jag skulle få en riktigt bra vägning på torsdagsmorgonen! Tyvärr hann jag inte väga mig för dottern började krampa och vi fick åka ambulans in till sjukhuset :( och där serveras inte någon lchf mat direkt... Nu är vi hemma igen (med epelepsi mediciner till lillan) Och det blir nystart för mig imorgon! Är så sugen på ägg och bacon nu :) Jag tordde ju för någon vecka sedans att jag kanske var allergisk mot ägg, men det var inte allergi utan hud svamp som jag hade fått, man kan tydligen få svamp lättare om man plötsligt får mindre insulin i kroppen eller något sånt...

Nya tag! 

• spunk
    mamman i skogen skrev 2011-12-05 02:28:06 följande:
    Förbannade epilepsi...har ju en kille med svårbehandlad ep, fy fan säger jag rent ut sagt ep måste vara bland det värsta man kan råka ut för. Hoppas medicinerna hjälper och inte ger för mycket biverkningar.
    Vi har gjort en korrigering i sonens mediiner för en veka sedan och peppar peppar så verkar det lugnt nu. Tyvärr har han fått lite dålig aptit efter höjningen men vi hoppas det är övergående..

Ja förbannade jävla skit epilepsi!!! Vi visste ju att risken var stor att hon någon gång skulle få det, jag tror jag har läst någonstans att 80% av alla cp-skadade får epilepsi, men man hoppades ju naturligtvis att hon skulle få höra till dom 20 % som slipper... Man kan ju tycka att våra barn har nog med svårigheter utan detta också... 

Men hon har iallafall fått gå upp lite i vikt nu sen jag började med lchf, inte bara jag som mår bra av fettet (fast jag går ner) Nu väger hon 12,6 kg (fyra år) och jag har nästan gått ner 10 kilo så snart har jag gått ner lika mycket som hon väger, och hon känns ju jätte tung att bära på, och en hel del bärande blir det eftersom hon inte kan gå, stå eller sitta själv. 
  • spunk

Provade att göra äggmjölkslatte idag, men det var ingen höjdare tycker jag... Idag ska jag prova att göra lite ischoklad med röd chilli, och så kanske jag provar på att göra pones också. Jag har provat pones utan ägg och dom var goda när dom var nybakade men inte så goda efter ett tag.

Jag har ordentlig dunder huvudvärk idag också, det är väl en rest från helgens påtvingade "fusk", men annars i kroppen så börjar jag känna mig ok, mindre svullen liksom. 

• spunk

Wohoo!!! tvåsiffrigt på vågen idag :) Mycket kvar jag vet, men 12 kg är inte fyskam på tre månader!

• spunk

Jag skulle bara ta ett litet uppehåll på julafton, men har inte lyckats komma igång än :( ! Alldeles förmycket godsaker i skåpen som jag blir frestad av... Och har bara känt mig äcklad vid tanken på ägg. Men idag så var jag hos tandläkaren och jag hade inga hål!!! Typ första gången på 10 år! Så nu är jag motiverad igen :) 

• spunk

Helt otroligt.... Jag köpte ett par byxor i stl. 44 idag, dom sitter fortfarande väldigt tajt så jag får nog vänta någon vecka tills jag kan ha dem ute bland folk, men med tanke på att jag för bara några månader sedans hade stl. 52 på byxor för att kunna knäppa dom i midjan så är jag riktigt riktigt glad! :)

• spunk

Angående tänder så har jag haft hål varje gång jag varit hos tandläkaren, men nu när jag var där sist så var det inga hål :) Och jag tycker att tänderna känns renare, inte bara efter tandborstningen utan under hela dagen. Jag tror absolut att LCHF är bra för tänderna. Och man sparar ju en del pengar på att slippa laga tänder...

• spunk

Neskaffe innehåller mer kh än vanligt bryggkaffe. Det fanns en disskussion om det långt bak i tråden... 

• spunk
    Hon den där skrev 2012-05-14 20:05:35 följande:
    Hur mycket mer innehåller det? Det är det enda kaffe jag har hemma just nu.
    Jag vet inte exakt... Kommer bara ihåg att det var mycket prat om att neskaffe innehåller endel kh. medans bryggkaffe räknas som noll. Jag kollade på livsmedelsverkets hemsida men där står det att neskaffepulver innehåller 46,2 kh/100g dock så använder man ju inga mängder... så vill du veta helt hundra hur mycket kh det är i din kopp så är det bara till att väga och räkna :)
  • spunk

Nystart idag efter vad som skulle ha varit endast en helgs uppehåll men som blev till två veckor istället.... Efter 3 timmar nu på morgonen så var jag grymt sugen på typ allt som inte är LCHF, men efter att ha kikat in här så är motivationen på topp igen :) Tack! 

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**