• jajja81

**Den stora feta LCHF-tråden**

Jag har också börjat med LCHF idag!

Är helt nybörjare, så det ska bli spännande att se hur mina nya livsstil kommer att fungera. Taggad till 100% är jag då iaf. Har läst på en massa och skrivit en massa recpet och satt in i en särskild lchf-pärm.
    Jag väger idag 84,6kg och är 175 cm lång. (Hua, inte ens så mycket vägde jag som höggravid med barn nr 2! ) Skulle gärna vilja försöka gå ner ca 10kg och få en fastare kropp.

Hittillis idag har jag ätit:

Frukost: Äggröra gjord av ägg och vispgrädde, ½ paket bacon och några tomatskivor. Till det en kopp te.

Lunch: Färsbiffar med egengjord gräddsås, kokt broccoli och en grön sallad.

Nu sitter jag och dricker en kopp kaffe med lite grädde i!         

Har tagit mig en snabb promenad i vårt slaskväder vi har här i Dalarna, på ca 1 timme med barnvagn. Var helt sjöblöt när jag kom hem. Avslutade med att göra den klassiska plankan 1minut x 3.

Ikväll när barnen är lagda så ska jag köra ett pass på crosstrainern och göra lite mer övningar, speciellt mage.       

Isac 21/9-05 & Filip 31/8-10
  • jajja81

Då var snart dag 2 avklarad.

Jag har känt mig lite trött idag, dock kan det bero på min minsta son (som är 16 månader). Han knölar och har sig på nätterna så jag håller på och bli gråhårig. En bra natt får jag sova 4-5 timmar, dock inte sammanhängande sömn. Inatt blev det nog kanske 3 timmar totalt. Jag bara längtar tills han behagar att sova hela natten!

Till frukost idag blev det: Äggröra på 2 ägg och lite grädde, peppar och 4 skivor bacon, lite gurka. En kopp te.
    Lunchen bestod av två skivor stekt kassler med kall creme fraiche sås, kokt broccoli och grönsallad till.
    Kvällsmaten gjorde jag en kasslergratäng, broccoli och sallad som blev kvar från lunchen.
    Druckit 2 koppar kaffe med lite grädde i, och på em tog jag 2 skivor brieost till kaffet.

Ni som har hållit på ett tag, ser det bra ut? Min största skräck är ju att på måndag varken minskat i vikt eller på måttbandet. Jag vill verkligen gå ner mina 10 kilo. Ingen träning idag dock, då jag nästan sett dubbelt p.ga tröttheten.

• jajja81
    josefiina skrev 2012-01-04 19:45:36 följande:
    Jag kombinerar styrketräning 2dgr/vecka med lchf och tycker det funkar super! Ingen annan?  Blir dubbel dos hälsa för mig. Förutom alla de positiva effekter lchf för med sig får jag en stärkt rygg (fokuserar på rygg och armar) och med det får jag en snyggare hållning. Ingen pösmunk längre :P

Sen får jag även bättre förbränning ju mer muskler jag får.

Nackdelen är att vågen inte rasar för mig men jag arbetar med måttbandet.

Jag kör styrketräning på MåBättre. Har varit medlem i snart 1 år där. Har nog i snitt besökt gymmet 2 ggr/veckan. Vissa veckor mer andra mindre. Under decembermånad har jag dock knappt hunnit besöka gymmet alls, då jag jobbat extra en hel del. Jag är hemma och är mammaledig just nu, så jag och min sambo har bara bytt av varandra i dörren, därav dåligt med träning.

Ska ta mig i kragen och besöka gymmet igen på fredag. Imorrn kan jag inte, då min sambo jobbar hela dagen för att sen åka dirket på sin hockeyträning, och kommer hem efter niotiden. Jag har fokus på mage och armar när jag tränar, men tränar så klart hela kroppen.

Idag är 3:e dagen med lchf för mig, och det går riktigt bra än så länge. Är mest förundrad att jag inte ens är intresserad av att kolla i kylen/skafferiet på kvällarna.  

Idag har jag ätit:

Frukost: Hallonsmoothie, 2 finncrisp med bregott och 35% prästost.

Lunch: Laxfile i ugn med wookade grönsaker och räkröra.

Middag: Då det blev mat kvar sen lunchen så åt jag nästan samma sak på kvällen.Istället för grönsakerna gjorde jag baconlindad sparris till. Nu orkade jag inte ens äta upp hela portionen!

Har även druckit 3 koppar kaffe med grädde i. Finns det nån viss mängd kaffe/te man får dricka per dag, eller kan man dricka hur mycket man vill?             
  • jajja81
    stolla skrev 2012-01-04 21:17:20 följande:

Fjol när jag gick ner 10 kg med lchf så styrketränade jag två-tre ggr i veckan. Det är toppen för kroppen och ökar förbränningen. Nu har jag börjat jobba igen så det kommer bli svårt att hinna med. Har återupptagit skidåkningen igen och satsar på att hinna köra tre gången i veckan. Ett längre pass och två kortare var tanken. Sen blir det plankor hemma varje dag.

Ett tips är att ta på sig ett par jeans som ni vill komma i igen, sen fota. Jag vet att det ser förskräckligt ut, men det är så otroligt peppande när man tar ett nytt foto efter tre månader och verkligen ser resultat!!  

Ja, jag med! För jag har faktiskt mina jobbarbyxor jag hade innan jag blev gravid med son nr 2 som jag gärna vill komma i igen. Nu fattas det en bra bit i midjan. Ska ta fram dom och ta kort på mig i dom! Mycket bra ide det där!
  • jajja81

Astro: Nej jag misstycker inte alls! Tycker det är kanon att ni kommer med förslag och förbättringar för oss nybörjare.

Jag hade inte så mycket att välja på till frukost idag tyvärr, då vi var iväg och veckohandlade senar på dagen.

Finncrispen tänkte jag först skippa, men så åt jag dom ändå. Dock egentligen "bara" 1,5. Sonen tog den sista halvan av mig. Imorrn tänkte jag äta makrill i tomatsås och kokt ägg, låter det bättre?

Nu så här i början så skriver jag veckomatsedel (fast det konceptet har vi kört på i ca 1 år i familjen. Funkar super!) med alla måltider inplanerade. Frukost,middag och lunch. Dock inga mellanmål. Men jag har köpt hem lite olika saker jag kan ta till om suget blir för stort.

Är smoothie bättre att dricka som mellanmål om man vill göra det? Finns det några andra bär som är bättre än hallon? Smoothien jag gjorde innehöll 1dl hallon, 1dl grädde, 1 dl turkisk yoghurt. och så lite is.        

• jajja81
    Havanna82 skrev 2012-01-05 00:11:28 följande:
    Fialisa80: kan tipsa om att logga din mat på matdagboken.se! Rent generellt tycker jag det ser ut att vara lite väl mycket kolhydrater och lite fett. Ju mer fett, desto mättare och mindre sug. Nu vet jag inte om det är viktminskning du är ute efter, men en riktlinje brukar vara under 20 kolisar per dag och det tror jag du överskrider bara på frukosten.

Ja, det är ju i första hand viktiminskning jag vill åt.

Räknade över lite snabbt lver mitt kolhydratintag igår, och du har ganska så rätt. Snudd på att överskrida 20 kolisar bara på frukosten!

1 dl hallon = 5
    1 dl grädde = 3
    1dl turkisk yoghurt =5.1
    2 finncrisp = 1,9
    Ost = 0,13

Totalt blir det 15,13 kolisar på frukosten! Kommer aldrig mer äta smootihe! Inte till frukost, inte så länge jag vill gå ner i vikt!          
  • jajja81
    Tillde skrev 2012-01-06 22:05:51 följande:
    Grillad kyckling, bea m. vitlök och avocado. Avslutades med kaffe och LCHF-chokladmousse, VERY NICE!!! Funkar LCHF på mig så är det helt klart min grej, I lööv!!
    Gud så gott!

Vi åt tacos ikväll härhemma, var minst lika gott utan tacobrödet. La på köttfärs på en tallrik och så riven ost ovanpå. In i micron så osten fick smälta, sen hade jag på gulpaprika,sallad,gurka, lite lök, tacosås och hemgjord guacamole.Ett glas citronvatten till det. Hur gott som helst.   

Hur gör ni när ni är borta hos folk och blir bjudan på kaffe? Tänker mest på er som har grädde i kaffet. Oftast så finns det ju bara mjölk hos andra, dricker ni kaffet med mjölk eller utan? 
  • jajja81

Jag var också tvungen att fuskväga mig idag. Ska jobba hela helgen, har en tendens att kunna gå upp lite i vikt då. Kan beror på att jag går och går på ett stengolv 22 timmar totalt. Därför ville jag bara ha lite koll på vad jag vägde innan helgen.

Iaf så hade jag gått ner från 84,6kg till 82,4 kg! Och minskat 3 cm i midjan. Hur är det ens möjligt på 4dagar?!

• jajja81

Efter första veckan med lchf, så visade vågen på -2,3kg imorse och midjemåttet visade -3cm!

Jag tycker också frukostarna är svårast att variera så man inte tröttnar. Har dock ätit mest äggröra, antingen med bacon eller rökt skinka till, en morgon åt jag en liten skål med TY med lite hallon och solrosfrön, en annan morgon åt jag 2 kokta ägg, en burk med makrill i tomatsås och lite gurka. Dricker alltid te med lite grädde i till frukost.

Men nu kör vi framåt mot en ny vecka!

Vårt veckomatschema tar slut imorgon, så jag ska sätta mig ner och skriva ihop ett nytt senare idag. Nån som har tips på nån god maträtt?

Hade tänkt börjat dagen med en rask promenad med vagnen, men då minsta sonen är snorig har har en förhöjd temp ville jag mig inte ut i kylan. -16 grader! Hua! Så nu klurar jag på att besöka gymmet så fort min karl kommer hem från jobbet i em. För ikväll har han träning. Det är ett evigt pusslande i den här familjen för att få allt att flyta på i en jämn ström. Jobb, barn, träningar för både han,mig och sonen. 

Har förresten bytt min signatur, hette tidigare fialisa80, men nu heter det jag alltid hetat på FL, (jajja81) innan jag gjorde en avregistrering, för att snabbt återvända tillbaka hit!             

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**