• 76an

**Den stora feta LCHF-tråden**

Jag är ny på detta så jag måste få fråga. Kan man dricka Pepsi Max? Typ ett glas på helgen? jg läste i en tråd här om en tjej som drack det, är det oki? Sen läser jag om cococfett, är det det som finns där vid mejerihyllan vid smör? En silvrig förpackning?. Åhh detta är en djungel. Iofs är det bara andra dagen men känner mig lite småhungrig hela tiden. Svårt det här innan man satt sig in i allt. Saknar att käka en brödbit eller ett kex. 

Tack på förhand   

• 76an

Loreena.
    Tack för ditt svar, då ska jag gå på jakt efter cocosfett som inte är härdat  

• 76an

Appropå margariner. Vad steker ni maten i då?

• 76an

Jag har nu kört LCHF sedan i tisdags och har varje morgon käkat TY med 2 msk grädde och ca en halv dl bär. Är det akktså inte så bra frukost? Av vad jag kan läsa runt på trådarna här så verkar det inge bra. Men jag kan inte riktigt förstå varför. Är det bären eller TY som inte är bra isåfall???

• 76an

En fråga till, allt är ju en djungel såhär i början.

Har precis skrivit in på matdagboken.se vad jag käkat hittills idag och är redan uppe i 19 g kolhydrater!!!!! På vad????
    Detta har jag käkat idag:

Frukost: ca 2 dl TY med 2 msk grädde samt halv dl bär. Te med en skvätt grädde i.
    Lunch: Kokt blomkål med bacon och ädelostsås. Inte alls så mycket faktiskt, skulle kunnat äta lite till men tyvärr räckte det inte. Te med en skvätt grädde i.

Så till middagen ska jag alltså komponera ihop något som innehåller max 1 kolhydrat om jag vill hålla mig runt 20/dag.

Hujedamej

• 76an

Moiraine och adams family....tack. Ska genast imorgonbitti istället käka 2 kokta ägg. Så får vi se hur dagen utvecklar sig.

• 76an
    Mina småtroll skrev 2012-01-09 13:34:20 följande:
    Om du gillar bröd så kan du ju baka scones (väldigt goda!) eller "mumsigt lchf-bröd". Det tycker jag är bra o ha hemma i frysen. Jag är inte jätteförtjust i ägg så det brukar jag bara äta 2-3 ggr i veckan till frukost. Annars blir det bröd eller knäckebröd för mig till frukost. Samt kokosfett i kaffet, man står sig OTROLIGT länge på fettet!! Jämn o skön mättnadskänsla. 
    Grejen är att jag älskar hårdbröd eller knäckebrdö. Men när jag provade att baka fröknäcke som de flesta säger är så gott så tyckte jag inte alls det var nån höjdare. Tycker allt smakar antingen ägg eller frön. Scones? Finns det recept på det nåntans?
  • 76an

Jag kan inte förstå en sak. Jag har nu ätit LCHF sedan förra tisdagen och har fortfarande inte kommit till den där magiska mättnadskänslan som alla verka få. Vissa äter ju typ bara frukost och lunch och sen inget mer för de är inte hungrig. Min sambo som oxå käkar LCHF har fått en enorm mättnadskänsla nu och kan knappt äta en ostbit med kaffe förräns han känner sig proppmätt. Jag vill oxå ha den känslan, men jag känner mig lite småhungrig hela tiden. Känns som jag inte kan öka på mitt fettintag mer för jag äter bra tycer jag, nu vet ju inte jag om det är bra men det antar jag då jag följer det som står överallt.

Vad göra?

• 76an
    Maruid skrev 2012-01-11 11:09:39 följande:
    Det är inte alla som får den upplevelsen för det första. För det andra tar det nog längre tid än så. För min del åt jag typ hela tiden i två veckor. Sedan kunde jag ha en mer normal måltidsordning med tre mål om dagen.
    Nu kan jag ibland hoppa ett mål och oftast är det då lunch jag inte äter men normalt sett äter jag tre gånger om dagen eftersom jag helt enkelt mår bäst så.

Så ge det lite tid till kanske. Det är inget självändamål att inte äta en måltid för det handlar inte om att äta så lite som möjlig för att förbränna mer. Ät när du är hungrig så fungerar systemet.
    Alltså jag strävar inte efter att hoppa över något mål, kanske skrev tokigt där utan jag blir less på att ständigt känna mig småhungrig. Därför vill jag gärna ha den där mättnadskänslan, det vore så skönt
  • 76an
    Mina småtroll skrev 2012-01-11 13:02:16 följande:
    Har du cocosfett i kaffet/teet? Jag står mig väldigt länge på det!
    Japp jag har kokosfett i teet men blir inte mätt eller nöjd på det.
  • 76an

Usch vad äcklad jag känner mig av allt fett nu, kräks snart av allt som smakar ägg. Har endast ätit enligt LCHF sedan förra tisdagen men är redan less på allt fett och ägg och grädde och bacon och och och.......

• 76an

Kanske nån vänlig själ kan svara på min fråga.

Jag har ätit LCHF i snart tre veckor. De första 3 dagarna kändes magen så platt som den typ aldrig gjort,  det kändes bra i kroppen men hade huvudvärk pga omställningen. I fredags ville jag ge upp....jag ville inte käka lchf mat mer pga olika saker så jag käkade kyckling med pommes på fredagen, på lördagen käkade jag lchf mat men åt godis på kvällen. Sen bestämde jag mig. Jag skulle fullfölja min plan och började då käka lchf igen på söndagen. Idag är det tisdag och jag känner mig plufsig, har svullen mage och inte alls så lätt och härlig som de första dagarna när jag började med detta. Varför får jag inte tillbaka den platta magen och den "braiga" känslan igen? Kan det jag åt i lördags fortfarande sitta i?

• 76an
    Allrona skrev 2012-01-17 14:29:36 följande:
    När jag fuskar tar det några dagar för magen att bli platt och lugn igen. Låt det gå några dagar så ger det sig säkert. Det är tuffast i början innan kroppen har fattat att den ska vara utan kolhydrater. Stå emot suget nu i början så kommer det gå enkelt sen. Se till att ha mycket goda lchf-snacks när suget sätter in - baby bells, brieost, oliver, salami. Första tiden åt jag mängder med brieost och oliver, hade med mig så att det räckte både till mellis på fm och em på jobbet och så blev det gärna lite hemma på kvällen också. Allt för att hålla kohydraterna borta! 
    Oki, tack för ditt svar Jag får ha lite tålamod helt enkelt.
  • 76an

Nån som har ett recept på nån god dressing till tonfisksallad? Kanske inte är rätt tråd men recepttråden verkar död.

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**