• Havanna82

**Den stora feta LCHF-tråden**

Om det inte tipsas om det tidigare vill jag tipsa om matdagboken.se.
    Där kan du logga dagens matintag och få se fördelningen mellan fett, kolhydrater och protein. Jag brukar göra det när jag behöver skärpa till mig lite, för att se hur mycket kolhydrater jag egentligen får i mig.

• Havanna82

Jag ska börja träna snart igen och kör LCHF! Kommer att satsa mer på cardio i början för att få upp flåset lite:)

• Havanna82

Fialisa80: kan tipsa om att logga din mat på matdagboken.se! Rent generellt tycker jag det ser ut att vara lite väl mycket kolhydrater och lite fett. Ju mer fett, desto mättare och mindre sug. Nu vet jag inte om det är viktminskning du är ute efter, men en riktlinje brukar vara under 20 kolisar per dag och det tror jag du överskrider bara på frukosten.

• Havanna82

Jag är verkligen ingen expert, men jag tycker du rent spontant äter för lite fett. Jag blir mättast av smör och cocosfett.

En dag för mig ser ungefär ut så här:
    Frukost: äggmjölk på 2 ägg, 25gr smör som blandas i kaffe.
    Lunch: 2 ägg, majonäs och ett halvt paket bacon.
    Mellanmål: kaffekopp med kokosfett i.
    Middag: kycklingfilé med broccolimos och kanske tre rejäla msk kryddsmör.
    Blir jag hungrig på kvällen försöker jag äta mer fett.

• Havanna82

Vill tipsa om en bra app till IPhone, LCHFtabellen. Där kan man söka på alla livsmedel och få upp kolhydratsmängd mm

• Havanna82

Taniko: du kanske äter för mycket fett? Hur länge har du håller på? Första tiden har man övergångsbesvär och jag mådde illa, var trött och tappade sugen på allt. Det går över.

• Havanna82

Angående måltider så äter man när man är hungrig helt enkelt, det är inte svårare än så. När man äter nyttigt fett håller sig kroppen mätt längre och man behöver ofta inte massa mellanmål.

Jag tycker man ska vara försiktig även med "tillåtna" livsmedel. Även om det har bara 5gr/100 så är det inte ok att äta hur mycket som helst! Då är du snabbt över 20gr per dag.

• Havanna82

För att inte upprepa massa kan jag verkligen tipsa om att läsa på kolhydrater ifokus där det finns massa bra nybörjartrådar.

LCHF är mer än en bantningsmetod. Nej, du kommer inte gå upp i vikt om du äter sallad och kött så länge du håller dig inom rimliga gränser. Men det är inte lchf. Kroppen behöver fett! Det är helt naturligt för oss.

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**