• Danne123

**Den stora feta LCHF-tråden**

Som väntat tyder många seriösa forskningsresultat på att LCHF inte är så bra. Verkar vara många som lever i förnekelse och hittar på helt verklighetsfrämmande argument för att fortsätta. Tex inlägget ovan mitt.

www.lakartidningen.se/07engine.php

• Danne123
    Rävelina skrev 2011-12-23 15:34:11 följande:
    På vilket sätt menar du att inlägget ovanstående var verklighetsfrämmande?

Att LCHF skyddar mot cancer för att cancer lever på socker. Spännande att göra den kopplingen.

Förklara gärna hur detta fungerar i praktiken och på vilka typer av cancer. Skulle LCHF vara en alternativ behandlingsmetod till strålbehandling och cellgifter menar du?

• Danne123
    mamman i skogen skrev 2011-12-24 07:34:07 följande:
    Att cancerceller lever och kan föröka sig på glukos är inget nytt man kopplar de vanligaste cancerformerna till ett högt intag av våra morderna kostvanor men snabba raffinerade produkter. Har en framstående forskare, läkare och docent i sverige som tom rekomenderar LCHF för att skydda mot prostatacancer vilket han jsälv också äter för att förbli frisk.

Samtidigt vet man att vitmin d är en nyckel till skydd mot cancer och vi i norden har kronisk brist med undantag för sommaren då vi kan komma upp i nivåer förutsatt att vi exponerar oss för solen.

Miljöfaktorer är också en stark koppling till cancer och sammantaget kan mannog  konstatera att vår morderna livstil med alla faktorer gör att vi drabbas hårt av denna folksjukdom.

Mad lågkolhydratskost plockar man bort en av faktorerna och ofta kompletterar man med höga doser med vitmin d under vinterhalvåret och vi som äter bland annat LCHF anser att detta är bra för vår hälsa baserat på morderna studier..      

Fast det där är långt ifrån vad som har hävdats här. Om det enbart var cancerceller vid prostatacancer som LCHF skulle skydda mot betyder det att det bara är dessa cancerceller som lever av kolhydrater?  Borde inte  samtliga cancerformer kunna förhindras med LCHF isådant fall? Det finns alltså inget som helst bevis över att kunna göra en sådan koppling utan det är andra orsakssamband.

Att olika typer av föda ger livsstilssjukdomar är inget nytt. Som visats ovan tyder det på att LCHF ger andra typer av cancerformer. Helt i sin ordning.

Det finns inga som helst hinder att få i sig rätt mängd D-vitamin med vanlig kosthållning heller.

Hursomhelst drar ni slutsatser som saknar logik.

• Danne123
    mamman i skogen skrev 2011-12-25 05:50:58 följande:
    Tror vi avslutar diskussionen där för den leder nog inte ngn stans så vill du fortsätta så gör gärna det i en annan tråd . Vi har helt olika syn på mat och hälsa jag är övertygad om att vi ska äta det vi ursprungligt är designade för LCHF fungerar utmärkt för oss nordbor som har en genetisk anpassning till mjölk. Naturlig mat utan tillsatser gör en inte sjuk den läker kroppen sen behöver detta inte vara LCHF utan kan vara tex paleo eller ngn annan form av naturlig mat. Och ja det är fler av de vanligaste cancerformerna som kopplas precis som prostatacancer till insulin och högt blodsocker. Huruvida man kan få i sig tillräckligt med vitamin d av en vanlig kost hoppas jag verkligen att du får det annars tipsar jag dig om att göra ett 25-oh-d test kostar en del men är väl värt pengarna och det visar tydligt om du ligger under optimalt område.
    Dvitminbrist är en smygande åkomma där effekten från bristen visar sig många långa år senare. För att ta ngt exempel på hur mycket du måste äta för att få i dig 2000e dvitmin som är en miniminivå för att inte riskera att hamna i bristområdet på en dag så är det ungefär 13 liter lättmjölk med tillsatt vitamin d, ett kilo margarin eller minst 350 gram  fisk per dag. Så vi är som sagt oöverens om diverse av dina påståenden men jag tänker inte försöka övertyga dig om ngt utan har du intresset av att vidga dina vyer så är det ditt beslut.  

Vidga mina vyer? Jag lyssnar framförallt till vetenskapen och inte till kost"doktorn" och andra tokar. Ni kommer med så mycket sanningar som jag inte vet var ni fått ifrån. Du skriver mat som vi ursprungligen är designade för? Vi har utvecklats en hel del med evolutionen och så även vår kost. Jag tror iofs inte att baconomelett med vispgrädde och tomat är något som våra släktingar åt för tusentals år sedan.

Felet du och många med dig gör är att tro att alla som inte ser alla de fördelar du ser med lchf automatiskt tycker i sig 1 kg socker och lika mycket tillsatser varje dag. Livsmedelsverkets råd är utmärkta och har dessutom stöd i forskning.

Jag får lite sekt-vibbar av denna rörelse. Lite som att säga till en troende att Gud inte finns. Men jag ska låta er fortsätta med vad ni nu håller på med. Lycka till

• Danne123

Katrin Z verkade vara en kunnig tjej. I eftersnacket verkade hon inte veta att kalkon var kött :p

• Danne123
    Ninis skrev 2012-03-08 12:42:10 följande:
    Ja, jag har oxå tänkt tanken att kroppen nog vill att jag ska väga 67 kg i stället för 63 kg Men jag tror att om man väl når sin målvikt, fortsätter att äta bra (inte nödvändigtvis strikt lchf) och fortsätter att träna, så borde man ju inte gå upp i vikt.
    Termodynamik. Ät inte mer än du förbränner så går du inte upp i vikt.
  • Danne123
    Karttikeya skrev 2012-03-08 21:09:50 följande:
    Vi är inspirerade av en blogg Det ska tydligen vara bra för förbränningen att fasta då och då Nån annan får länka!
    Jisses...Gör du vad som helst bara för att det står i nån blogg?
  • Danne123
    Ninis skrev 2012-03-09 05:53:41 följande:
    Nej, vi gör inte vad som helst bara för att det står i en blogg. Kvinnan som driver bloggen är civilingenjör och kan mycket om det biokemiska i kroppen vid lchf.

Eeh civilingenjör? Gör det henne till expert på förbränning? Om det är som hon säger måste hon kunna visa detta med evidensbaserad fakta istället.

Annars kan jag visa en blogg där en snickare skriver om hur nyttigt det är med godis. Han måste ju kunna det som snickare och står det i en blogg MÅSTE det vara sant...

• Danne123
    Martina 76 skrev 2012-03-09 07:16:47 följande:
    Måste hon verkligen visa det med fakta eller räcker det för oss med hennes kunskap/åsikt och att vi testar själva vad som händer med våra kroppar? Lägg ner!!!!! 

Haha, ja gör vad du vill med din kropp, jag bryr mig inte. Tycker det är ett konstigt beteende bara.

Säg gärna till om du hittar nån blogg skriven av en revisor. Behöver ett recept utskrivet.

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**