• Sigrid

**Den stora feta LCHF-tråden**

Har läst att det ska finnas filmjölk med 10%-fetthalt. Vart hittar man det, i vanliga mataffärer eller i specialaffärer? Vilket märke är det på den filmjölken?

• Sigrid

Jag vet att det finns en recepttråd, men jag skulle tycka att det var kul med en "LCHF-det här äter jag idag"-tråd, där man skriver in den man äter till frukost, lunch och middag samt mellis. Och alla recept som efterfrågas kan läggas in i recepttråden.
    Jag blir så inspirerad när jag läser vad andra äter och känner att det skulle vara kul att ha era måltidsförslag samlade. Vad tycker ni?

Jag är rätt ny på LCHF så därför är all inspiration kul att få.

• Sigrid
    Thinner skrev 2011-09-08 10:16:23 följande:

Hej på er!

Tänkte hänga på er från och med nästa vecka. Har en kompis som kör LCHF och mår bättre än någonsin!

Är sugen som skam att gå ner alla de där extra kilona som hängt kvar sen senaste barnet föddes. Tyvärr är jag en kolhydrats-junkie, älskar bröd i alla former så ni som har recept på LCHF tillåtet bröd får gärna komma med tips

Det här valnötsbrödet tycker jag är gott:
    http://www.alltforforaldrar.se/56kilo/2011/01/valnotsbrod-lchf/
  • Sigrid
    Allrona skrev 2011-09-09 08:18:38 följande:
    Tänkte låna matrevolution på biblioteket men det var 11 personer före mig i kö på boken!!! Det är tydligen en väldigt poppis bok Blir till att köpa den själv istället.
    Jag läser den nu, den är jättebra.
  • Sigrid
    Postis skrev 2011-09-09 09:55:44 följande:
    Det märks att det händer grejer ute i samhället. Hopplöst att få tag i smör tex. Igår fick de hem ett lass till vår Ica-affär så sambon var där och köpte på sig ett rejält lager.

Jag fick inte tag i smör igår och det var knapert på vispgräddhyllan igår. Kul att se att trenden vänder. Vore roligt om Sverige kan vara i täten.

Habaladabala skrev 2011-09-09 09:57:27 följande:
    Jag med!
    Men kan inte låta bli att tvivla lite, alltså VAD kan man egentligen tro på om det är sant det som står om fet mat-hjärtforskningen....
    Hur kan det ha fått gå till så och varför envisas "kunniga" med att den forskningen stämmer?
    Läskigt tycker jag.
    OM det är sant, kan man ju inte låta bli att fundera på vilka andra forskningar som gått till på samma sätt.

Tyvärr ligger nog mycket av rekommendationer och forskning i händerna på de som har pengar och som vill tjäna pengar på det (hjärtmedicinföretag t.ex.). Jag är glad att jag läst (är nästan klar med boken) boken för det har fått mig att tänka till och jag ska absolut rekommendera den till nära och kära.

• Sigrid
    Duntoffla skrev 2011-09-09 10:10:11 följande:
    Inte jag heller

Skulle ju dit och kolla lite god dessert. Fyller år idag och jag skulle vilja ha något gott efter middagen ikväll. Har ni några tips?  
    Kladdkakemuffins (jag gjorde utan mandelspån på grund av gäster som var allergiska) med vispgrädde och lite bär:
    http://www.alltforforaldrar.se/56kilo/2011/06/lc-lchf-kladdkakemuffins/

De var jättegoda och kändes inte alls osöta, trots att socker/sötningsmedel inte fanns med.
  • Sigrid
    Habaladabala skrev 2011-09-09 10:59:45 följande:
    Jo det är ju sant, men vad är det som säger att just den här forskningen är annorlunda? De (vi) som tror på lchf och att fett faktiskt inte är farligt vill ju också ha positiva resultat när det gäller det vi tror på.
    Som t ex när jag läser om en tjej som gått ner 20kg och idag mår mycket bättre, blivit av med migrän och blivit av med gasig mage osv så blir jag övertygad om att det här är ett bra levnadssätt medan när jag läser om en tjej som INTE gått ner med lchf och istället mått riktigt dåligt under dieten så väljer jag att inte ta in det riktigt. Jag bortförklarar det med att tjej nr2 nog inte följde dieten som hon skulle eller nåt sånt.
    Och det är väl likadant med de fetträdda, de som inte går ner med lightprodukter och minimalt med fett måste ju fuska eller ha nåt genetiskt fel eller nåt tänker väl de som tror på fettsnålt? 
    Ja, du har helt rätt. Svårt att veta vad som är sant när man inte forskar själv.
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**