Inlägg från: Ramborg Persdotter |Visa alla inlägg
  • Ramborg Persdotter

**Den stora feta LCHF-tråden**

Tillde skrev 2012-01-22 21:19:39 följande:
    Från perfekt mage första två veckorna till hård mage, nära nog stopp. Finns det nåt (utan kolhydrater såklart) som man kan äta? Hur är det med linfrön?

Sen så är jag rätt påverkad när jag tränar! Tar bomstoppslut och kan inte köra lite till på "jävlaranamma" som jag gjort förut utan kroppen lyder inte, energin tar verkligen totalslut, hjärtat bankar och jag blir varm på ett annat mer intensivt sätt än tidigare Har hört att det kan vara övergående, hålla på typ första månaden!? Hoppas innerligt att det stämmer för jag vill inte äta lite mer kolhydrater just nu när det står rätt still viktmässigt och jag har ca. 13kg kvar....
    Ekologiskt kokosfett kan hjälpa mot hård mage. Du kan ha det i kaffe eller te.
  • Ramborg Persdotter

LCHF i sex månader och 10 kilo är nu borta (83-10). - 7 cm byst, -7 cm stuss, - 8,5 cm midja, - 7,5 cm runt vardera lår. 8 kg kvar.

Det går inte så fort, men ner i alla fall. Tänk vad mycket fett kroppen har använt från låren. Ha-ha! Ja, det brukar försvinna där först och mest, oavsett vilken diet jag har kört.

Heja, heja, övriga i tråden!

• Ramborg Persdotter
    Ellaria skrev 2012-01-24 14:52:46 följande:
    Hur är det med bambuskott, är det okej att äta? Testade smörstekt vitkål och bambuskott igår och oj vad gott det var, är det okej att äta blir det nog mitt substitut för spaghetti... *hoppas*
    3,1 K per hundra gram (avrunnet konserverat). Helt ok alltså.
  • Ramborg Persdotter
    Ellaria skrev 2012-01-24 17:02:59 följande:
    Åh, tack :D Hur är det med avocado? Jag har hört att det ska vara bra för att det är fett men jag är orolig att jag äter för mycket (ca 2 om dan).
    4,4 K/100 gram. Om det är för mycket med två beror på vad du äter i övrigt. ...och hur strikt du kör.
  • Ramborg Persdotter

Är det någon mer som har märkt att håret växer långsammare/sämre?

Upplever att jag tappar mycket huvudhår, det växer inte lika fort och inte håret på ben och under armar heller. ...ja, på kroppen är det väl ok, men vill inte bli tunnhårig på huvudet. Är ju nöjd med mitt tjocka och långa hår. Är inne på månad sju med LCHF.

• Ramborg Persdotter
    Ninis skrev 2012-02-06 18:29:22 följande:
    Jag har ätit lchf i snart 1 år och på 6 månader gick jag ner 12 kg. Nu har jag 5 kg kvar som jag tänkte ta tag i. Jag har ätit ganska liberal lchf, dvs ätit lite nötter, bär, turkisk yoghurt osv. Men nu står vikten still så jag funderar på att gå över till Fakir några veckor för att se om det får fart på vikten. Någon som kör Fakir?

En fråga till. Har aldrig testat kokosfett förut, men köpte det i dag för att ha en tesked i te, steka i osv. Har druckit en kopp te med 1 tsk kokosfett i nu och hjälp vad mätt jag blev. Blir man mätt av kokosfett?
    Japp! Har kokosfett i mitt kaffe på morgonen och jag står mig länge på bara det.
  • Ramborg Persdotter
    Ninis skrev 2012-02-07 10:13:13 följande:
    Har du en tesked eller mer?
    En väldigt rågad tesked i varje kopp... Eller en matsked om man så vill.
  • Ramborg Persdotter

Undrar om jag fått något slags mentalt bakslag i  lchf:andet. Känner mig nästan lite olustig idag istället för själaglad över att jag kom i smaljeansen. ...känner liksom inte igen mig själv och min kropp. Mycket märklig känsla. Funderar över vad som kommer sedan. Vad gör jag efter uppnått viktmål? Hur ska det bli då?

Förmodligen är det väl andra saker som händer i mitt liv som påverkar, men jag borde ju känna mig mycket gladare över att ha blivit av med 11 kg. ...weird...

• Ramborg Persdotter
    copycat35 skrev 2012-02-09 15:35:04 följande:
    Tips på lchf frukostar emottages tacksamt. Kan tyvärr inte äta ägg just nu då jag blir äcklad av bara tanken, har förätit mig på det
    Rester av gårdagens middag. Köttbit med kryddsmör. Avokado med räkröra gjord på fet youghurt och majonnäs. Tonfiskröra och lite grönsaker.

Det går ju att äta lite mer "matigt" även till frukost.
  • Ramborg Persdotter
    Maskinisten skrev 2012-02-15 23:17:39 följande:
    00
    Vet ju förstås inte om jag tycker jag har kämpat

Grädde i kaffet var något som en bekant som LCHF ätit en tid rekommendera, har tagit mitt kaffe svart de sista 20 åren... 

Har snubblat över svamp, hiskligt smaskens men är det reko enlig LCHF? (har just inte hittat någon kommentar om svamp, så på rooke känsla så borde det vara ok om de är smörstekta )
    ...säger också kokosfett (finns utan kokossmak). Uteslut grädden om du inte gillar det.

Jag gör som astro, både kokosfett och grädde i kaffet. Gött!
  • Ramborg Persdotter

...men vad hände nu med min mens? Jag som vanligen har dålig koll på mensen, har ändå noterat att den hoppat några veckor.

Har för mig om att jag läst att flera fått förändringar i menstruationscykeln av LCHF. Var det så?

• Ramborg Persdotter

Aaaaaaa! Jag vill ha godis, bakverk, snacks, vitt bröd, potisgratäng, mängder av kalla öl, rödvin, goda drinkar.... Är så SUGEN idag. 

Om jag inte kan stå emot - vad är det bästa av det sämsta?

Naturgodis eller några frukter kanske. Nötter? EN öl? 

Jag har kört LCHF  i 8,5 månader nu. Har gått ner 12 kilo och förlorat en del i centimeter. De senaste veckorna har det stått helt still och jag börjar ledsna lite på maten. Det blir ofta liknande mat hela tiden och det skulle säkert bli bättre om jag lade ner lite mer fantasi på vad jag äter. Känner mig lite less faktiskt nu, när det står still. Suck! 

• Ramborg Persdotter

Gjorde en pizzabotten idag med kokosnötmjöl, fiberhusk, ägg, bakpulver och salt. Tvi vale, vilken besvikelse! Var det månne kokosnötmjölet som gav den där otäcka jolmiga sötman? 

Ge mig ditt bästa  recept på pizzabotten! 

• Ramborg Persdotter
    RebornEve skrev 2012-11-15 21:11:59 följande:
    Bästa pizzabotten jag testat! Asgod :)
    8 ägg,4 msk fiberhusk, 1.5 dl grädde och 200 gram riven ost.
    Knäck äggen i en bunke,häll i grädde och sen fiberhusk och vispa ihop med elvisp. Rör sedan i osten. Låt stå ca 5 minuter.grädda botten på 175 grader ca 15 minuter.
    Receptet räcker till 2 stora bottnar!
    Tack! Sparar kokosnötmjölet till lite sötare kakor istället. 
  • Ramborg Persdotter
    stjierna skrev 2012-11-15 22:48:54 följande:
    Trolla75: kärleksmums!! :)
    Jag gjorde en nyttigare variant av äppelkaka med k-mjölet och det blev bra. Kärleksmums ska jag nog prova. Har du recept på lchf-variant?
  • Ramborg Persdotter

Provade att göra pannkakor på kokosnötmjöl. Det blev lika äckligt som pizzabotten jag gjorde. Ska pröva recepten jag fått här i tråden.

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**