Inlägg från: finskaflikkan |Visa alla inlägg
  • finskaflikkan

**Den stora feta LCHF-tråden**

Halloj! 

Har en gång för alla bestämt mig för LCHF diet from. onsdag!
    har redan tömt alla skåp och kyl på kolhydrater och annat skräp.

Nu en fråga... Kanske någon som vet nånting?
    Är så att jag e gbp-opad.. Går de ändå att köra dieten?      

• finskaflikkan
    Loreena skrev 2012-01-23 11:37:24 följande:
    Det borde ju fungera jättebra för dig, eftersom att du då får i dig mycket näring på små portioner. Men prova försiktigt och känn dig för vilka livsmedel just din mage tål. Hur har dina måltider sett ut innan?

Ååh tack för svar!
    Nuhar de varit mkt pasta med nån pasta sås.
    Lasagne, gratänger. Typ.

Så verkligen så långt ifrån lchf som möjligt... ObestämdDrömmer    
  • finskaflikkan

Ååhhh.. Känner mig SÅÅÅÅ nervös men samtidigt taggad till 100% då jag ska börja med dieten imöranitti!
    Börjar frukosten med äggröra (1ägg, 2msk grädde, 2skivor knaperstekt bacon, salt och peppar)

Lunch blir blomkålsmos med kycklingfilé och örtsmör.

Mellis: Nötter och nån bit avocado smaksatt med tabasco och färska örter.

Middag: Tacogratäng.

Kvällen: Ungefär samma som mellis.. eller ja, samma standard typ.

Samt kaffe!!!

Låter de bra?              

• finskaflikkan

Min första dag på LCHF idag:

Frukost skippade jag för jag skulle handla allt på Ica. Men blev 2koppar kaffe med en LITEN skvätt mjölk. (standard).

Lunch: 1avocado, 6cocktailtomater, 3 tunna skivor salladsost(som feta fast gjord på komjölk),2skivor rödlök, 2msk rapsolja, 3msk rödvinsvinäger, färska örter och flingsalt.

Ris&ros tack på de?

Och så middan: Omelett, gjord på 2ägg, 2msk creme fraishe, örter, salt och hackad gräslök och riven ost på slutet. Orkade dock bara äta lite mer än halva.

Ris&ros?           

• finskaflikkan

Imorn blir de...

Frukost: 1skiva finncrisp original, 1kokt ägg, lite majo med gräslök.

Lunch: broccoli/blomkålsoppa med knaperstekt bacon och parmesanchips.

Middag: baconlindad kycklingfile, ört/vitlöksmör och blomkålsris. 

• finskaflikkan

De e min tredje idag. Och de känns bra än så länge!  Väntar på mina kokböcker jag beställt, b.la. Katrin Z bok!! Ska bli intressant att läsa!

Hur som igår åt jag: 

2,5dl broccoli/blomkålsoppa med knaperstekt bacon och smörstekt sparris och gräslök som garnityr.

en sallad på 4cocktail tomater, en liten bit gurka, salladsost, ½ avocado(typ som feta), grön chili, 1msk rapsolja och 2msk vitvinsvinäger och örter.    

Fyllda kycklingfilerullar ca 8st, fyllde med philadelpiaost och feta, samt örter och vitlök. Stekte till fin färg sen hällde jag på grädde(5dl) och in i ugnen tills kycklingen va klar. Åt bara en rulle orka ej mer.

E de bra lchf? Mer eller mindre av nåt?        

• finskaflikkan
    finskaflikkan skrev 2012-01-27 11:27:09 följande:
    De e min tredje idag. Och de känns bra än så länge!  Väntar på mina kokböcker jag beställt, b.la. Katrin Z bok!! Ska bli intressant att läsa!

Hur som igår åt jag: 

2,5dl broccoli/blomkålsoppa med knaperstekt bacon och smörstekt sparris och gräslök som garnityr.

en sallad på 4cocktail tomater, en liten bit gurka, salladsost, ½ avocado(typ som feta), grön chili, 1msk rapsolja och 2msk vitvinsvinäger och örter.    

Fyllda kycklingfilerullar ca 8st, fyllde med philadelpiaost och feta, samt örter och vitlök. Stekte till fin färg sen hällde jag på grädde(5dl) och in i ugnen tills kycklingen va klar. Åt bara en rulle orka ej mer.

E de bra lchf? Mer eller mindre av nåt?        
    Ingen???  

Dagens mat: 

en kopp soppa, 1kokt ägg.

blomkålsris, kycklingfile, gräddsås.

sallad med avocado igen och vinegraitte  

Soppa igen och 5stekta sparrisar...

Till kvällsnacks blir grönsaker med hemgjord dipp.
    (paprika, gurka, sparris, vitkål)          
  • finskaflikkan
    astro skrev 2012-01-28 09:11:29 följande:
    Låter gott, men en smula svårbedömt eftersom jag inte vet hur mycket du åt eller vad det var för soppa. "Vanlig" soppa är ju inte så näringstät men många LCHF-soppor är mättande som sjutton, så ... (och goda!)

Du verkar ju i alla fall inte ha ramlat i "det finns ingen god mat"-fällan och bara du åt dig mätt så tror jag nog att du är inne på helt rätt spår

Dew va broccoli/blomkålsoppa. tack!
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**