• Luxuz

**Den stora feta LCHF-tråden**

Hej. Jag har ätit LCHF sen nyår och tycker att det går jättebra, förutom att jag inte alls går ner i vikt. Jag har gjort några halvhjärtade försök med LCHF innan, men nu är jag väldigt påläst och väldigt motiverad. På de här tre veckorna har jag inte fuskat på något sätt, och eftersom jag vill gå ner i vikt (ca 10kg), så har jag legat under 20 gram/kolydrater varje dag. Det går bra, jag är inte sugen, lite mer hungrig de senaste dagarna. Men det är lite irriterade när jag inte går mer något i vikt. Jag har börjat mäta mig, men har bara mätt mig en gång.

Sen är jag otroligt törstig. Jag går runt hela tiden och är torr i munnen. Jag dricker mycket vatten, men är ändå torr i gommen och ner i svalget. Någon som vet vad det kan vara och hur man blir av med det? På morgonen är det hemskt, då är det supertorrt i hela munnen.

En annan sak jag tänkte höra med er är om det är någon som har ett bra LCHF recept som är väldigt likt ett vanligt recept. Mina svärföräldrar ska komma på besök om två veckor och då vill jag inte börja förklara LCHF för dem. Något som liknar/smakar som "vanlig" mat, men gärna LCHF och utan nötter (svärmor är nötallergier).

• Luxuz
    Allrona skrev 2012-01-24 10:41:13 följande:
    Det går ju att göra nästan vilken mat som helst. Servera dem potatis eller ris och strunta i att äta det själv
    Fast det skulle inte funka med dom. Det skulle bli frågor och sånt jag inte orkar med.
    Jag funderar på att göra någon mat med ris och smygta blomkålsris själv, för det ser dom nog inte skillnad på.
    Jag vet att det är löjligt, men mina svärföräldrar är lite speciella.
  • Luxuz
    astro skrev 2012-01-24 10:48:50 följande:
    Vet inte exakt vad muntorrheten beror på men kanske mineralbrist? Tar du något tillskott?

"Förklädd" mat:

Soppor går ju alltid bra (servera bröd bredvid, gästerna märker nog inte att bara de äter brödet).
    Kött+sallad+blomkålsmos känns väl inte alltför underligt heller.
    Många matsallader (som skaldjurssallad) går ju också bra, förutsatt att du inte äter superstrikt LCHF.
    LCHF-pasta (dreamfields) är väldigt likt vanlig spaghetti, så det är ju ett smart "fusk" du kan dra till med.  Samma sak gäller shiratakinudlar som nog är snäppet nyttigare än pastan.
    Fyllda gratinerade paprikor.
     Lasagne (med LCHF-pastaplattor eller plattor av squash)
    En fin köttbit med rättikagratäng och grönsallad.

Gott efter maten:
    Chokladmousse
    Marängtårta (t ex Björn Ferrys)
    panna cotta
    hemgjord mascarponeglass

Frukost: Rekommenderar "buffevarianten" så kan de plocka till sig flingor etc och du kan äta dina LCHF-muffins, hårdkokta ägg och rökt fisk, t ex. Faktiskt blir "exotiska" frukostinslag från andra länder ofta en succé hos gäster, t ex just rökt fisk, oliver, prinskorv. 
    Tusen tack för svar. Det var ju massor med bra förslag.

Jag tar nåt kvinnotillskott och extra d-vitamin. Ska googla lite på mineralbrist. Tack för tipsen.
  • Luxuz
    The Kittycats skrev 2012-01-24 13:11:45 följande:
    Vilket bra förslag
    Ja, det var ett bra förslag, jag gillar ugnrostade grönsaker.
    Noomi81 skrev 2012-01-24 13:28:38 följande:
    Hittar du något får du gärna skriva det här, för jag är också törstig hela tiden (och jag har inte ökat saltintaget med lchf).
    Den googling som jag har kollat än så länge, har inte gett något. Jag dricker mycket vatten nu och jag vet inte heller av att jag har ökat saltintaget.
  • Luxuz
    Noomi81 skrev 2012-01-24 13:28:38 följande:
    Hittar du något får du gärna skriva det här, för jag är också törstig hela tiden (och jag har inte ökat saltintaget med lchf).
    Efter lite googling på lchf och muntorrhet så hittade jag ett forum där de skrev att de hade upplevt muntorrhet när ketosen var på topp.
    (det nämdes också c-vitaminbrist).
  • Luxuz

Hej. Jag har kört LCHF sedan första januari, mest för att gå ner i vikt. Jag har ca 12-15 kg som jag vill gå ner. Sedan första januari har jag gått ner 2 kg. Jag är så besviken. Jag har koll på mängden kolhydrater, kör max 20 gram/dag. Jag har börjat träna 3-5 gånger i veckan. Jag kan se lite på min kropp att jag är kanske lite smalare, men jag har tagit midjemått och där har inget ändrats.

Är det någon som har något knep att ta till? Jag läste bak i tråden om att äta mindre mejeriprodukter, så jag tänkte prova det. Sen så har jag läst om er som köra halva portioner, men det känns lite tidigt för mig, när jag har åtminstonde 10 kg var. Läst nu också om periodisk fasta. Kanske något jag ska prova? Det blir inte så att kroppen tycker att den kommer i svält då?
    Alla tips är välkomna!

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**