• 35an

**Den stora feta LCHF-tråden**

Nån fler än jag som blir förstoppad av denna kost?

• 35an

Jag tror inte jag har förstått att man inte ska äta så mycket mejeriprodukter. Varför? Är det för kolhydraterna? Jag har Annika Dahlqvist kokbok hemma och i den skriver hon att hon äter varje morgon yoghurt med nötter i. Jag själv har käkat lchf sedan 3 januari och jag har jättesvårt för just frukosten då jag innan alltid käkade bröd. Nu äter jag turkisk oghurt med bär i, är det så dåligt då? Vad är det i det som är dåligt isåfall? Är det kolhydraterna i TY:n? Sen dricker jag te säkert 3/dag med en skvätt grädde i, är det också fel då alltså?

• 35an

Tycker faktiskt att detta är jättesvårt. Ägg har jag redan förätit mig på, kan bara inte äta det till frukost. Sen har man ju inte all tid i världen på morron heller när man ska ha iordning två barn och sig själv och fort iväg. Så tiden räcker ju inte. Jag har vacklat många ggr på om denna kost är något för mig, jag har fuskat oxå några ggr men samtidigt gillar jag den för jag får ju så platt mageGlad
    Men jag vet inte hur jag ska fortsätta....känns bara jobbigt just nu. Ursäkta om jag bara gnäller men ni är så otroligt kunniga och hjälpsamma här inne så det är så lätt att fråga er om råd.

• 35an
    The Kittycats skrev 2012-01-25 11:39:16 följande:
    Men om det fungerar för dig och du får platt och glad mage, så är det väl bara att fortsätta med med din TY med bär?
    Om du är ute efter viktnedgång och står still en längre tid så kan du se över mejeriintaget ur kolhydratsynpunkt, men fungerar det så skulle iaf jag inte ändra något just nu om jag var du.
    ja jo det har du ju rätt i, men samtidigt så har jag gått upp ett kilo nu men det kanske beror på att jag fuskat för mycket nu i helgen? Så fort jag äter vanligt bröd eller "vanlig" mat så blir min mage svullen o degig.  Men ska hålla i nu några dagar och se om jag får tillbaka platta magen.
  • 35an
    astro skrev 2012-01-25 13:27:04 följande:
    Om du är mycket insulinkänslig så kan mejeriprodukter (dock ej smör och hårdost) få din kropp att släppa insulin, vilket inte är bra. Annars är det ingen fara med mejerierna, det är alltså inte främst kolhydraterna som är problemet med t ex grädde utan det är proteinet (mjölkprotein kan trigga insulin).

Men om du mår bra och går ner i vikt har du förmodligen inget problem med mjölkproteinet.

Däremot är det bäst att äta de mer kolhydratrika rätterna sist på dagen, så man inte riskerar att börja dagen med att bromsa sin fettförbränning. Därför är youghurt och bär inte en riktigt lyckad frukost.

Några frukosttips som kanske kan hjälpa:

1) Ordna gärna din frukostmat redan på kvällen.
    2) Testa sallader och röror. Tonfisk, kyckling, grekisk sallad, skinksallad, ceasarsallad, böckling.
    3) Testa kalla rullader eller kall kyckling. Smakar inte så köttigt. 
    4) Soppa går fort, särskilt om du gjort soppan dagen innan och bara värmer den. 
    Jättegoda förslag på frukostar. Det är ju bara det att jag inte kan äta direkt på morron. Det måste gå 1-2 timmar sen kan jag äta. Men tyvärr då så kan jag äta just TY med bär. Men tänkte prova att baka ikväll och sen rosta det imornbitti och prova äta det med te.

Tack ´för alla era tips och råd, ni är super.
  • 35an
    kokos skrev 2012-01-25 13:27:49 följande:
    Mandelmjöl? Finns det att köpa färdigt eller ska man mala själv?
    finns att käpa på ICA, iallafall där jag bor
  • 35an
    35an skrev 2012-01-25 14:09:52 följande:
    finns att käpa på ICA, iallafall där jag bor
    KÖPA ska det såklart stå
  • 35an

Sorry men jag klarar inte detta längre. Jag ger upp. Tror inte denna kost passar mig helt enkelt. Jag är spyless på ägg bacon grädde och allt äckligt bröd jag bakat som bara smakar ägg eller sesamfrön. Jag tycker dessutom att allt blev svindyrt, handlade ju grädde och ägg typ ständigt. Det är ständig planering på mat till oss och potatis pasta ris till barna för de vill dom ha. Och allt gott man avstår. men jag beundrar och avundas er som klarar detta och verkligen tycker det är gott. All credit till er. tack oxå för all hjälp man fått är av alla kunninga personer.

Kämpa på!

• 35an
    Gladskit skrev 2012-01-26 15:58:40 följande:
    Tack!
    Men jag tycker att det är trist att du slutar.
    Har du köpt/lånat kokböcker? Lagat mat efter nya recept eller bara försökt modifiera sånt du äter annars?
    För jag äter nästan aldrig ägg höll jag på att säga, men alltså kokt ägg är typ det värsta jag vet.
    Så jag använder ägg enbart när jag bakar. Och bacon? Kanske nån gång i veckan.
    Har nog aldrig ätit så varierat sen jag började med LCHF. Och familjen äter samma som jag, aldrig att jag skulle laga annan mat till dem.
    Ja jag har 3 kokböcker hemma men har iallafall väldigt dålig fantasi på mat, tycker det är så trist utan potatis ris eller pasta. Barna vill inte ha broccoli eller blomkål eller sallad bara til lmaten, de tycjer nåt fattas Tror inte det passar mig bara helt enkelt. Synd för det var så skönt med platt och lugn mage. Så nu har jag 3 kokböcker till salu
  • 35an
    jajja81 skrev 2012-01-27 12:20:18 följande:
    Vad har du för kokböcket till salu?
    Jag har dessa. De två sista är splitternya.

Doktor Dahlqvist och Airams LCHF kokbok.

LCHF-husmanskost, Anna Hallén

Dags att bli smal, av Katrin Zytomierska,

300 för alla
  • 35an
    Whizzer skrev 2012-01-27 23:22:06 följande:
    35an
    Bjuder du på frakten så köper jag gärna dina böck
    Visst det kan jag göra. Skicka ett meddelande till mig med din adress så kan jag svara med mitt kontonr i Swedbank. är det oki?
  • 35an

Jag tycker att man gått från att räkna kalorier besatt till att räkna kolhydrater besatt. När man läser här så räknas det hit och dit, jag trodde hela grejen med denna kost var att slippa det. Att äta när man är hungrig och att äta rätt sorts fett osv. Jag själv käkade LCHF i ca 4 veckor och gick ner 2,5 kilo men blev så stressad av allt räknande som alla gjorde hela tiden. vad anser ni om det? Absolut inget påhopp eller nåt utan jag är bara intresserad av era åsikter.

• 35an
    jajja81 skrev 2012-02-01 15:25:07 följande:
    Jag har inte brytt mig om att räkna några kalorier! Vill folk göra det,så låt dom göra det tänker jag. Tänker inte ödsla massa onödig energi på att stressa upp mig över vad andra gör.

Har hållit på i en månad precis idag och jag har gått ner från 84,6kg till 79,5kg! Så för mig har det ju fungerat fint utan att räkna!  
    Härligt att höra. Skönt att inte ALLA räknar
  • 35an
    Ramborg Persdotter skrev 2012-02-06 13:26:40 följande:
    Är det någon mer som har märkt att håret växer långsammare/sämre?

Upplever att jag tappar mycket huvudhår, det växer inte lika fort och inte håret på ben och under armar heller. ...ja, på kroppen är det väl ok, men vill inte bli tunnhårig på huvudet. Är ju nöjd med mitt tjocka och långa hår. Är inne på månad sju med LCHF.
    Ja jag har blivit mer tunnhårig av den korta tiden jag käkade denna kost. Märkte det direkt. INGE kul alls
  • 35an
    vivi85 skrev 2012-02-09 14:27:43 följande:
    Bakar knäckebröd nu,. Kommer innehåll 0,25gr kolhydrat styck.., får se hur d blir.. Mixtrade med ett recept.. :)
    Meddela resultat och recept tack
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**