• Choko

**Den stora feta LCHF-tråden**

Hej! Jag har en fråga till er kunniga som det är svårt att googla på: Varför kan endel inte gå ner i vikt av LCHF utan att utesluta mejeriprodukter? Har läst att mejeriprodukter kan vara boven för vissa som inte går ner med LCHF, men beror det på att man får i sig får i sig för mycket kh eller beror det på någonting annat?

Jag äter ganska mycket mejeriprodukter men har koll på kolhydraterna. Men jag går inte ner i vikt. Jag har ätit LCHF (är kraftigt överviktig) i 4 veckor. Första veckan gick jag ner 3,8, andra veckan 0,9 tredje 0,2 och imorgon visar det sig vad jag gått ner den fjärde veckan. Jag tror inte det är någonting. Jag äter mycket fett, Brieost, grädde i kaffet, mkt ägg, lite grönsaker och är noga med att inte komma över 20 g kh/dag.

Om jag måste hoppa över mejeriprodukter blir det mycket svårare och tråkigare med LCHF, så jag vill inte göra det i onödan, men absolut om det är nödvändigt. 

Jag har fått utslag på rygg och bröst som kliar (börjar gå över nu) vilket borde betyda att jag är inne i ketonfasen, eftersom det ska vara en bieffekt.

Har ni tips och råd till mig? Supertacksam i så fall!      

• Choko
    Glass skrev 2012-05-09 22:34:38 följande:
    Dt är för att mjölkprodukternas protein höjer insulinutsöndingen lite mer "än det borde"
    Allt protein gör att kroppen producerar insulin, detta för att cellerna ska "öppnas" och ta in aminorsyrorna (proteindelar) i sig. Mjölkprotein gör att denna insulinhöjning blir lite högre.

När man har insulin i blodet så slutar fettcellerna att släppa ut fett, och därmed kan fettförbränningen minska lite. Detta är oftast inget problem för de flesta, men om man vill minimera risken att få en sämre fettförbränning, men ändå äta mjölkprodukter, så koncentrera ätandet till en eller ett par gånger per dag, och inte vid varje måltid.

Så, var det ett ok svar? 

Tack snälla för ett jättebra svar! Jag ska testa att göra som du säger, minska på mejeriprodukterna till en till två ggr/dag. Får se om det hjälper. Man får testa sig fram helt enkelt. Men jag har bråttom! Vill ju ner nu!
  • Choko
    sininen skrev 2012-05-09 22:34:14 följande:
    Du är säkert inne på en platå, att kroppen inte släpper ifrån sig mer fett utan behöver en liten paus innan viktnedgången kommer igång igen. Försök att njuta av kilona du redan gått ner, av att ha ett stabilt blodsocker och så kommer vikten börja gå neråt igen inom sin tid.

Tack så hemskt mycket för svaret! Jag ska försöka ha mer tålamod!
  • Choko
    Krambjörn skrev 2012-05-11 17:51:53 följande:
    Om man som mig har 4 småbusar och efter varje unge haft svårare o svårare att gå ner i vikt o dessutom har delade magmuskler kan man då få en snygg platt mage o snygg midja?
    Och är det ingen här som har före o efter bilder? 

delade magmuskler - hur vet man att man har det. Jag har gjort tre snitt och har precis som du blivit större och större för varje barn.

Jag ser ut att vara gravid. När jag går ner till min idealvikt räknar jag med att göra en operation där överbliven hängande hud ska bort.

Jag vet att man inte ska väga sig varje dag men eftersom jag minskade på mejeriprodukterna igår så hade jag gått ner 0,5 kilo imorse. Hoppas det fortsätter! Jag tänker inte sluta med mejeriprodukterna, bara minska om det hjälper, men det blir ju svårare anser jag att få i sig fettet. Olja, smör och majonnäs har jag lagt till. Finns ju kokosfett också.    
  • Choko

Jag har hoppat av LCHF efter drygt en månad utan resultat (endast v. 1 och det var nog bara vatten). Jag har varit strikt och gjort allting rätt. 

Jag tror det som ställer till det för mig är att jag nattammar min drygt ettårige son, vi samsover och han använder mig bara som trygghet och istf napp, inte för att han behöver ammas för han äter ju ordentligt med riktig kost. Men i alla fall tror jag att det kan vara att min kropp tillverkar kolhydrater av mjölksocker/proteinet bara för att tillverka mjölken. Detta är helt och hållet min egen teori. Jag är inte speciellt påläst. Vad tror ni andra kunniga om detta? 

Jag var inne på ett tag att testa att äta under 5g kh/dag. Men var får man vitaminerna ifrån då? Kosttillskott? Det kan väl varken vara nyttigt eller naturligt direkt...

Jag har i alla fall lärt mig mycket om kroppen och hur kolhydrater kan ställa till det så jag känner att jag inte  har gjort detta i onödan.  Jag hakar på den här tråden och gör ett nytt försök när jag slutar producera mjölk.

Lycka till, alla ni andra!   

• Choko
    Faile skrev 2012-05-16 07:11:01 följande:

Ska tillägga att jag har hypotyreos ( sköldkörtelproblem ) så det påverkade säkert. Vet många som gått ner med fakir och dessutom mått bra.

Hur kan det påverka, tror du? Jag har också hypotyreos.
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**