• ia86

**Den stora feta LCHF-tråden**

Idag har jag kört min första lchf-dag! Har aldrig kört nån sån här diet tidigare utan istället minskat på fettet, minskat på kolhydraterna utan att öka fettet osv, så detta känns jättekonstigt. Efter denna första dag känner jag mig så sjukt onyttig!! Känns som jag bara hällt i mig fett hela dagen och har väldigt svårt att tro att jag kommer gå ner i vikt av detta... Ni som kan detta, har jag ätit ok idag tro?

Frukost: 2 babybell ostar, kaffe m lite grädde
    Lunch: 1 avocado, äggröra på 2 ägg och en skvätt grädde, stekt i smör
    Mellis: Kaffe m lite grädde
    Middag: Laxfilé med ostgratinerad broccoli, sallad och gurka

Tycker liksom det känns som att det är grädde och smör hela tiden och det känns...ja..skumt.. inte som nåt man går ner i vikt av direkt...           

• ia86

Andra dagen avklarad. Mår sisådär, känner mig trött, hängig och huvudvärk.

Frukost: 2 babybell, kaffe m grädde
    Lunch: Turkisk yoghurt blandat med keso och kanel
    Mellis: Kaffe m grädde 
    Middag: Omelett med fetaost, tomat, vitlöksstekta champinjoner med persilja och gurka     

Känns konstigt att köra en "diet" där man slipper gå hungrig!! Är mätt och belåten hela tiden, om än dock godissugen..  

• ia86

Nu har jag kört lchf i 5 dar och det känns sisådär måste jag säga. Har inte vågat väga mig än men jag känner mig som att jag gått upp flera kg, känner mig jätteplufsig! Hade liksom hoppats vikten skulle rinna av mig :(

Har lite svårt att greppa detta med hur mycket man ska äta egentligen/hur mycket fett. Igår t e x gick jag runt och var småhungrig mest hela tiden så då blev det väldigt mycket mat;

2 ägg med 1 msk smör
    1 burk makrill i tomatsås och två skivor rökt lax
    1 babybel
    3 oopsies med smör, ost och gurka
    lite blåbär med grädde
    + tre kaffekoppar med 1 msk grädde i varje

Detta känns ju alldeles för mkt? Vissa dagar har jag dock bara ätit 3 ggr om dagen, och blåbär var första dagen jag åt igår, men ändå... Suck...svårt detta..!! Blir jättedeppig när det bara känns som man sväller ut och inte går ner :(                 

• ia86
    Faile skrev 2012-05-13 09:06:59 följande:

I början är man ganska hungrig innan kroppen ställt om sig, så ät på du. Jag tycker ju dock att det faktiskt ser lite lite ut. Mycket småplock men lite av rejäl mat. Antar att middagen inte finns med där, men ändå.

Byt ut oopsisen ( som för övrigt bara innehåller luft tycker jag ) mot en rejäl måltid istället om du kan. Och som sagt, det tar ett tag att ställa om kroppen, så ät när du är hungrig även om det känns ofta i början.   
    Ja igår vart det faktiskt en del småplock, och det blev oopsies till middag då vi var så sugna på "mackor" både jag och sambon... Det har dock varit rejälare middagar de andra dagarna. När kan man vänta sig att kroppen ställer om sig? Törs knappt äta mer fett nu för jag tycks bara bli tjockare och tjockare..Obestämd
  • ia86

Tack för era svar! Att ni tycker det verkar lite, jag som tycker det känns som att jag bara äter och äter hela tiden. Anledningen till att det blir många små mål är att när jag äter fett blir jag mätt på så lite.. men sen blir jag ju hungrig ganska snabbt igen.. och eftersom det verkar som att man ska följa sina hungerskänslor har det blivit sådär :) Men jag ska försöka börja äta lite mer rejält till lunch och middag.. får se om jag törs väga mig om ett par dar :)

• ia86
    Faile skrev 2012-05-13 12:11:56 följande:

Fast om vem som helst sade att den ätit endast frukost lunch och tre mackor under dagen så hade jag tyckt det var lite. 

Dagsmenyn ser jättebra ut med makrillen, laxen och äggen. Men en middag på tex kyckling och grönsaker med lite sås är ju nyttigare och bättre än tre mackor.
    Man måste inte heller äta massor av fett. Grädden i kaffet tex blir ändå rätt mycket, så smöret till äggen måste du ju inte äta om du inte vill. Lax är fett så där behöver man inte heller lägga till något osv.

Ja det där med mackorna var ett undantag, vi var så sjuuukt sugna på ostmackor jag och sambon :) Det är det där med fettet jag tycker är svårt... hur vet man hur myckt man ska äta? Vissa verkar äta smör och grädde mest hela tiden medan andra verkar göra det mer sparsamt.. Exempel på middagar jag ätit under veckan har varit;

stekt lax med ostgratinerad broccoli
    omelett i ugn med fetaost, tomater och vitlöksstekta champinjoner
    räksallad med olika grönsaker, avocado och vitlökssås

(äter fisk och skaldjur, annars veg)       
  • ia86

Har tänkt köra lite mer fakir-aktigt ett tag nu för att se om man kan kicka igång viktnedgången lättare då.. Men jag tänkte på detta med grönsaker som det skrivits om här, får man inte äta det alls? Köpte en påse blandad grönsallad och då stod det 2,5 Kh/100 g och en påse är 65 g och räcker till flera måltider... Idag tog jag lite till lunchen, kanske runt 20 g eller så. Det blir ju nästan ingenting då.. Varför bör man avstå det? Eller gäller det bara vissa grönsaker?  

• ia86

Första fakir-dagen avklarad! Varit mätt och belåten hela dagen. Enligt minmat.net har jag ätit 899 kcal, med fördelningen 76 g protein, 65 g fett och 2,7 g Kh. När jag knappade in maten tyckte jag det lät så lite med 899 kcal..har ju ätit både sås, smör och ost så det känns som det borde bli mer. Men kanske inte.. Lite kul var det att väga maten, aldrig gjort förut :)

• ia86
    Loreena skrev 2012-05-15 22:14:11 följande:
    Jag kan rekommendera att du läser någon bok av Sten Sture Skaldeman, eftersom att det är han som myntat begreppet fakir.

Kort och gott så är det väl kött, kyckling, fisk, ägg, smör/bea/majonäs och kanske någon gurkskiva, nåt salladsblad eller så som dekoration, så som jag har förstått det iaf.

Funkar inte ost vid fakir? Ätit två babybel idag, trodde det var ok då det inte är några kh alls i princip..
  • ia86

Tredje fakirdagen idag. Är det nån annan som märkt av extrem trötthet i musklerna? Mina ben och armar orkar ingenting...helt slut... Lite läskigt är det... vad kan det bero på tro? Omställningssymtom?

• ia86

Nån som vet om man brukar må dåligt på fakir? Tredje dagen idag och jag känner mig helt borta. Yr (känns som jag ska svimma när jag ställer mig upp), huvudvärk, kallsvettig, trött i kroppen.. Är detta verkligen normalt..? Känns himla obehagligt faktiskt..

• ia86
    Hoppet 3 skrev 2012-05-17 17:16:04 följande:
    Ia86:

Hur många kolhydrater åt du innan du startade fakiren och hur många kh äter du nu?

Hade inte exakt koll på kollisarna innan, men åt turkisk yoghurt, grädde i kaffet, grönsaker.. kanske runt 15-20? Dessa tre dagar har jag legat på 2-4g kh/dag..
  • ia86
    Hoppet 3 skrev 2012-05-17 18:22:48 följande:
    Ia86
    De kan vara så att du är känslig för kh minskningen. Skulle föreslå att du sakta trappar ner kh. Man kan få sådan reaktion som du beskriver. Allas kroppar tål inte snabba växlingar. Vissa har svårt att ställa om. Sakta men säkert är bäst.

Aha okej.. kanske är bra att öka på lite igen då.. såhär kan man ju inte gå omkring och må :(
    Boost skrev 2012-05-17 18:23:34 följande:

Äter du ordentliga portioner?
    Ja, äter mig mätt och går inte hungrig mellan målen..

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**