Mammatillhönan skrev 2012-05-06 22:19:32 följande:
Hej på er alla..
Jag och min man har nu denna vecka börjat att utesluta kolhydrater och försäker köra LCHF.
Vi använder bara grädde, smör, alla de feta produkterna. Äter sallad till, eller stekta champinjoner, zuchini osv. Till mellanmål ibland, blir det en bit ost med salami.
Snacks på lördagen, är samma, ost och salami, fyllda peparoni med färskost. MEn jag tycker det är så svårt att veta hur mkt man ska äta. Hur mkt grädde ska man ha i?
Hur många ostfyllda salamirullar får jag äta.. älskar detta skulle kunna vräka i mig hur många som helst.. ?
Ska man hälla på så mkt grädde, tills man tycker att såsen räcker till midaggen, eller finns det en maxdos?
Vi lagar vanlig mat, men som sagt utesluter kolhydraterna, bara, äter tills jag är mätt, men inte för mätt.
Vet att man ska använda grädde i kaffet, men där går gränsen.. det går inte.
Hur gör ni?
hälsn.
Frågvis!
Jag tror att det är lätt att äta lite för mycket i början, mer vad man egentligen behöver. Det gäller helt enkelt att prova sig fram och verkligen känna efter hur mycket som behövs.
Sen kan det vara bra att hålla koll på vikten för att verkligen se att den går neråt, om den inte gör det så kan det vara så att ni får i er för mycket.
Finns väl egentligen inget rätt och fel, hur mycket man får äta av varje sak etc. Är väl ändå viktigt att tänka på att man behöver inte äta mycket bara för att man får.
Men prova er fram, känn efter och håll koll på vikten :)